Annons

Kan ett grafikkort ha dålig skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Har precis bytt moderkort, grafikort och det mesta i datorn och upplever skärpan på skärmen som aningens sämre efter bytet. Främst märks det på text som blir lite dubbel och suddig, liknande så som det var när jag körde på analogt uttag istället för DVI.

Skärmen är en IBM 21'' LCD som jag kör på 1600x12000 via DVI.

Gamla kortet var ett billigt AGP med 128MB minne, DVI-utgång och NVDIA-kretsar och nya är ett billigt PCI-express med samma mängd minne, DVI-utgång men med ATI radeon-kretsar.

Jag har uppdaterat till senaste drivrutinerna, men det gjorde ingen skillnad. Däremot blev det bättre (men inte bra) efter kalibrering (som drog ner kontrasten avsevärt).

Någon som vet vad som kan vara fel? Jag trodde inte att man behövdde ställa några särsklida krav på grafikkorten för 2D (jag spelar inget alls, det är bara bild och text som gäller).
 
Hej. Låter som om grafikkortets upplösning inte stämmer med skärmens fysiska upplösning, men detta har du väl kontrollerat massor av gånger. Har en skärm kopplad till en KVM-apparat (keyboard, video, mouse) och byter jag mellan datorer råkar jag ut för samma fenomen - texten blir otydlig. Ett tryck på skärmens AUTO knapp flyttar bilden lite hit-o-dit och vips är den kanonskarp igen. Kan det vara så att texten överlappar mellan pixlar och blir på så sett otydlig? Kolla om du inte har någon AUTO adjustment!
MVH
Frank
 
Testa att ändra uppdateringsfrekvensen på grafikkortet. Fel frekvens kan ge skumma effekter.

/ Paj
 
Tänkte på samma sak. När jag driver min externa skärm på iBooken (vga) ser det förskräckligt ut i 75hz men jättebra på 60.
 
Om jag förstod dig rätt så kör du skärmen via DVI? En del grafikkort (alla?) har maxupplösning 1600x1200 på DVI-porten och en högre på "analog"-porten.

Eftersom din skärm är 21'' så gissar jag att rekommenderad upplösning är 2048x1536.
Testa att köra på analoga porten om den finns och ställ max upplösning så kommer det nog se bra ut.
 
Hej och tack för alla svar!

Ett tryck på autoknappen på skärmen (tror den även kallas degauss) gjorde stor skillnad. Sedan märkte jag också att skärmen blivit definierad som en standardskärm, när jag fick installerat de korrekta filerna så blev det ytterligare bättre och nu tror jag att jag har samma skärpa som tidigare.

(Upplever den dock som mnågot sämre ibland, men det är nog bara hjärnspöken)

Angående skärmstorlek och upplösningar, så hade jag fel: skärmen är 20' och dess rekommenderade upplösning är just 1600x1200.
 
ulrik74 skrev:
Om jag förstod dig rätt så kör du skärmen via DVI? En del grafikkort (alla?) har maxupplösning 1600x1200 på DVI-porten och en högre på "analog"-porten.

Eftersom din skärm är 21'' så gissar jag att rekommenderad upplösning är 2048x1536.
Testa att köra på analoga porten om den finns och ställ max upplösning så kommer det nog se bra ut.

Förmodligen är upplösningen 1600*1200, precis som du har. Ej 2048*15**.
 
Senast ändrad:
Har exakt samma problem, felet yttrar sig mest i hotmail tex. där texten ser skum ut, jag har ett ATI Radeom X300 256Mb PCI-E kort med dvi som jag kör på en 19"s Eizo i 1280x1024.. 60Hz

Jag får labba vidare om det kan vara skärminställningarna

/Magnus
 
Nu är ju problemet löst i det här fallet men som kommentar på den ursprungliga frågan så: ja ett grafikkort kan ha dålig skärpa. Jag har en 19" Nokia från 1999 anpassad för 1600x1200@85Hz. Grafikkort från matrox ger en skarp bild medans vissa kort från nvidia och ati ger oskarp bild med samma kablar och inställningar. Så visst har grafikkort olika signalkvalitet på den analoga signalen.

-P
 
Så ett ATI kort för 500kr bör man alltså byta ut? Körde matrox innan? Vad ska man ha då?

/Magnus
 
Kör man analogt på vga-kontakten så gäller det en massa mumbojumbo, men DVI så ska det inte spela nån större roll vilket grafikkort man har för 2d-skärpan.
 
Det kan vara rätt stor skillnad mellan skärpan mellan olika grafikkort om du kör analogt ur grafik kortet. Det beror nog på att noggrannheten i DA omvandlarna och komponent kvalitet varierar. Minns att det var rätt stor skillnad.
 
Har haft samma problem med ett High-tec kort från Asus, men körde "clear type" länken och fick en helt ny dator att jobba med. Kan verkligen rekomenderas.

/ Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.