ANNONS
Annons

Kan en Canon 7D hjälpa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att använda AV-läget tycker jag verkar som en dålig idé. Det ger dålig kontroll över tiden och jag skulle hellre ta en lite för brusig bild än en där ryttare och häst är totalt suddiga.
Bruset är lättare att plocka bort efteråt än att försöka skärpa en suddig bild.

Första bilden är det väl inget stort fel på om än att den är lite "soft". Kanske inte fokus sitter helt hundra eller så preseterar inte objektivet bättre än så på största bländare. Lite oskarp mask på den så blir den nog super.

Det två efterföljande bilderna måste du ha träffat totalt fel med fokuspunkten. Byggskivan bakom ekipaget är ju skarp. Inte mycket att snacka om.

Jag skulle föreslå att öka tiden lite. 1/500 på lugnt ridande ungdomar kanske inte är helt nödvändigt. Värt att prova 1/400 för att få ned ISO lite grand. Med lite bättre vitbalansering så kan bilderna bli riktigt bra tror jag. :)
 
Att kalla Av för "nys" och "dålig idé" får stå för er. Jag vill ändå argumentera för att det kan vara ett vettigt alternativ. Det här fallet är ju ett typexempel på när Tv inte har fungerat! TS har satt en onödigt kort tid som resulterat i ett onödigt högt ISO.

Hade han använt det högsta ISO som han kan acceptera, säg ISO 3200 och full öppning hade han säkert missat en och annan bild på grund av rörelseoskärpa men sannolikt hade några varit OK. Genom att använda Tv riskerar man att alla bilderna får för högt ISO.

Personligen använder jag Tv när jag önskar få en viss effekt, t ex vid panorering.

Är jag ute efter att frysa rörelser tycker jag det är enklare att sätta bländare till den jag behöver för skärpedjupet, ISO till det jag kan acceptera och sedan låta tiden bli så kort som möjligt. Givetvis måste jag då hålla lite koll så jag inte hamnar helt snett men det tycker jag inte är något större problem och jag vidhåller att jag på så viss får kontroll över fotograferandet.

Men som jag sa tidigare, huvudsaken är att man är medveten om hur kameran fungerar och vet vad de olika parametrarna ger för resultat på bilden. Då spelar valet av kamerainställning ingen roll.

Nåväl, som vi är inne på kanske det stora problemet är fokus inställningen och där delar jag Perssons uppfattning att 7D är bättre när man använder en annan punkt en den centrala. Det är dock tveksamt om den skillnaden är så påtaglig att det motiverar ett byte av kamerahus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.