Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan en Canon 7D hjälpa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

danols

Aktiv medlem
Har just nu en Canon 600D men funderar på att uppgradera mig. Funderar på en 7D.

Vad jag vill åt är egentligen bättre bilder. Fotade dottern som red häromveckan och blev riktigt besviken på bilderna. Inte många satt rätt av hundra bilder:( Kan ju bero på skit bakom kameran, men det brukar inte bli så dåligt annars. Så min reflektion var att det är nog autofokusen som inte riktigt hinner med samt att ljuset kanske var lite för dåligt på kameran.

Är ingen erfaren fotograf utan precis i början på min bana.

Fotade med Canon 600D
Sigma 17-50 2,8 EX DC OS HSM

Kan jag har rätt? Skulle en 7D lösa problemet? Annat förslag?

Tacksam för hjälp med att tänka rätt.
 
Det är nog osanolikt att en 7D skulle göra att nio av tio bilder blir bättre än med en 600D oavsett orsaken till problemen. Lite bildexempel skulle underlätta en bedömning till var du ska lägga krutet.
 
Kan jag har rätt? Skulle en 7D lösa problemet? Annat förslag?

Tacksam för hjälp med att tänka rätt.

Utan att på något sätt veta hur dina misslyckade bilder ser ut eller hur mycket du vet om fotografering och inställningar av kameran så skulle jag säga att du nog hellre bör investera i att lära dig mer först (litteratur/kurser, fotoklubb, hänga här osv). Kameran är på inget sätt dålig och inte heller objektivet så vitt jag vet. Att fotografera ridning kan dock vara ganska svårt, allra helst om du fotograferar inne i ett ridhus där ljuset på vinterhalvåret ofta att väldigt dåligt. Ofta behöver man ha teleobjektiv och ett ganska ljusstarkt sådant (=dyrt) för att komma ner i rimligt korta slutartider - alternativt höga ISO-värden med risk för störande brus.

Sammanfattningsvis: Jag skulle inte tro att du - i nuläget - är betjänt av att investera i en ännu dyrare kamera.

Kan du ladda upp lite exempel på bilder med EXIF-data (alternativt beskriva slutartid, bländare och ISO för varje bild)?
 
Tack. Kan säkert vara så att det är mig det handlar om. Har bara inte varit med om att det blivit så dåligt innan. Är ju egentligen skönt om det inte är kamera det handlar om, även om det är kul att skaffa nya saker:)

Här kommer två bilder. Båda bilderna är tagna med följande inställningar på kameran:
Tv med slutartid på 1/500, AI Fokus, Bildserier. Ingen blixt

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2804384.htm?set=mp

1/500, f/2,8 Brännvidd 50 mm. ISO 6400

Denna var den bästa bilden av de som jag tog

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2804385.htm?set=mp

1/500, f/2,8 Brännvidd 50 mm. ISO 5000

De flesta bilder ser ut som denna:(

Tacksam för hjälp till förbättring.

// Daniel
 
OK, med så höga ISO-värden tror jag knappast att du får så mycket bättre krispighet i bilderna. Du skulle kunna ha en längre slutartid (eftersom hästen skrittar) och då också använda ett lägre ISO-värde. 1/100 kanske t o m skulle funka här. Vitbalansen bör också ljusteras men det är ju lätt gjort i något PP-program. Som sagt, bristen på ljus är problematiskt i ridhus. Din normalzoom är ändå tämligen ljusstark.

Jag fotograferade min dotter för ett par veckor sedan i ridhuset - använde då Nikons billiga med relativt ljusstarka och skarpa 35/1.8 och hade då slutartid på 1/400, bländare 1.8 och ISO1600 - vilket ger betydligt mindre brus än 5000 och 6400. Kan tillägga att jag har Nikons motsvarighet till 600D, D5100. Sensorn är möjligen något bättre i D5100 än 600D men skillnaden är nog obetydlig i praktiken i de flesta fall. Båda kamerorna har bra sensorer och det som kameratillverkaren drar ner på gentemot dyrare APS-C-modeller är i första hand byggkvalité och knappar på själva kamerahuset.

Tar du RAW-filer eller fotograferar du JPG direkt? Fotograferar du i grönt/autoläge eller ställer du in kameran helt/delvis manuellt?
 
Hej Karl!

Tackar för hjälpen. Jag har inte justerat bilderna någonting och det kändes som om de var för dåliga för att kunna göra så mycket med dem. Använder mest Lightroom till det annars.

Jag fotar i tidsförvalt läge (Tv på Canon) eftersom jag vill frysa rörelsen. Kan ju vara en idé att gå ner i slutartid för det går inte så fort som du säger.

Skulle det löna sig att låsa ISON till max typ 3200 eller 1600? Jag har fotat med Auto ISO nu. Får givetvis ned bruset då men jag har ju redan full bländaröppning...

Fotar för övrigt endast i RAW.

// D
 
Eftersom det inte är fokuseringen det är fel på utan att mörkret kräver hög ISO, längre tid eller större bländare så kommer inte en 7D att hjälpa dig.

Vad som kan hjälpa dig är:
- Bättre belysning (Blixt eller lampa men förmodligen inte så poppis i ridhuset)
- Inställning med längre slutartid, du borde kunna köra längre än 1/500 utan att få oskarpa bilder
- Objektiv med större bländare, EF 50/1.4 om du trivs med det utsnitt du har i exempelbilderna
- Testa att fota lite underexponerat och ljusa upp och brusbehandla mer i Lightroom, kan ge bättre resultat än att foto på max ISO
- Köp en kamera med bättre ISO egenskaper eller som är bättre i allmänhet på att fota i dåligt ljus (Om pengar inte är ett problem så 5DmkIII. 5DmkII eller 6D om du har en mer normal ekonomi
 
Hej Karl!

Tackar för hjälpen. Jag har inte justerat bilderna någonting och det kändes som om de var för dåliga för att kunna göra så mycket med dem. Använder mest Lightroom till det annars.

Jag fotar i tidsförvalt läge (Tv på Canon) eftersom jag vill frysa rörelsen. Kan ju vara en idé att gå ner i slutartid för det går inte så fort som du säger.

Skulle det löna sig att låsa ISON till max typ 3200 eller 1600? Jag har fotat med Auto ISO nu. Får givetvis ned bruset då men jag har ju redan full bländaröppning...

Fotar för övrigt endast i RAW.

// D

Byte till 7D kommer absolut inte att hjälpa dessa bilder.

Jag tycker du skulle kunna prova att byta till Av läget, välj största bländare f2.8. Sätt ISO på 3200 och börja fota. Du får då holla koll på tiderna själv. Ser du att du får tider längre än 1/125, jag då måste du säkert höga ISO, får du tider kortare än 1/250 kanske du kan gå åt andra hållet . Rör sig hästen snabbare måste du nog hissa upp ISO mer för att nå tider runt 1/500 och då hamnar du ju på samma inställningar som du redan använt.

Auto ISO är nog bra men när man närmar sig så här höga ISO tycker i alla fall jag att det känns bättre att ta kontrollen själv.

Jag tycker också du kan prova att köra med lite mer brusreducering i Lightroom. Dra försiktigt i luminance reglaget. Om du använder LR 4 så ger redan ganska små justeringar kraftiga resultat.

Sedan håller jag med tidigare inlägg - det ser inte ut som om du har lyckats få fokus på riktigt rätt punkt. Testa att ditt objektiv inte lider av bak- eller front-fokus. Gör tester i en kontrollerad miljö med statiska motiv.
 
Victor kan kanske vara inne på något. Även den andra bilden (där det syns en person något bakom fokusplan i höger hörn) kan med lite god vilja tolkas som bakfokuserad. Dessutom finns det visst en del att göra även om om du upplever bilden som "bortom räddning". Vitbalansen gör väldigt mycket med helhetsintrycket. Vitbalansera, brusreducera och lite skärpa går fint att fixa i Lightroom. Efter det tror jag du har en bild som är helt ok utan att lägga mer pengar på utrustningen. Det är nog inte fel att kolla upp det där med bakfokus också.

Ska du nödvändigtvis lägga ut några tusenlappar så tror jag ett fast ljuskänsligt objektiv med lämplig brännvidd är det som lönar sig bäst. En slutartid på 1/250 och en glugg med f2,0 skulle ta dig från ISO 6400 till ISO 1600. Det är en ganska stor förändring i brus på en 600D.

Edit: ser att jag har repeterat det mesta av vad många redan skrivit...
 

En sak till. Jag brukar inte själv använda AI-fokus. Enligt manualen borde det ju vara den optimala metoden som ställer in sig efter motivets rörelse, men min uppfattning är att de flesta inte använder detta då den inte är helt optimal.

Jag skulle nog använda AI Servo om jag fotar en ryttare i rörelse.

Sedan slå över till one shot för porträtt och annat där motivet inte är i rörelse.

Vilka fokuspunker har du aktiva? Var fokuserar du? Om du har alla punkter aktiva så är ju risken uppenbar att du får fokus på hästen i stället för ryttarens ansikte.
 
Såg i din kameraväska att du har ett EF 50 1,8 II. Kan vara värt att testa det nästa gång. Det är inte ett under av skärpa på full öppning, men du skulle få ner ISO en bit med det. Dessutom kanske det lägger fokus bättre.
 
Vad bra. Många bra idèer och input. Uppskattas.

Jag började faktiskt att fota i Av läge men tyckte inte att det blev så som jag önskade så jag bytt till Tv. Här är en av bilderna från Av läget. Tagen med f/3,2 1/160 ISO 2000. Även den riktigt dålig. Felfokuserad som jag upplever det.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2804416.htm?set=mp

Ska kolla det där med bakfokusering. Hur är bästa sättet för att göra det?

Till Anders:
Först hade jag centrumpunkten aktiv men blev för mycket halvfigurer i bilden. Ändrade därför till den översta fokuspunkten för att få med mer av hästen. Kan ju vara en sak som spelar in erftersom den inte är lika bra, eller?

Du menar mao att de skulle vara bätte att köra AI Servo. Får prova det. Konstigt bara att den skulle vara bättre eftersom AI fokus skall vara anpassad för rörelse. Men det är väl bara att prova sig fram.
 
Vad bra. Många bra idèer och input. Uppskattas.

Jag började faktiskt att fota i Av läge men tyckte inte att det blev så som jag önskade så jag bytt till Tv. Här är en av bilderna från Av läget. Tagen med f/3,2 1/160 ISO 2000. Även den riktigt dålig. Felfokuserad som jag upplever det.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2804416.htm?set=mp

Ser ut som rörelsoskärpa också. Hade du kört 2.8 och ISO 3200 tror jag det blivit bättre. Men egentligen spelar det ingen roll om du använder Tv, Av eller M. Huvudsaken är att du har koll på resultatet och förstår sambandet mellan parametrarna - och det tror jag du gör.
Ska kolla det där med bakfokusering. Hur är bästa sättet för att göra det?

Finns många sätt. Du kan söka på "fokuschart" så kommer det nog upp en del.

Ett enkelt sätt är att placera ut några objekt med text på köksbordet. T ex mjölkpaket eller whiskeyflaskor. Placera flera lite "förskjutna". Fota med centrumpunkten och studera resultatet. Får du fokus på rätt ställe eller är texten skarpare på en flaska i förgrunden eller bakgrunden?


Till Anders:
Först hade jag centrumpunkten aktiv men blev för mycket halvfigurer i bilden. Ändrade därför till den översta fokuspunkten för att få med mer av hästen. Kan ju vara en sak som spelar in erftersom den inte är lika bra, eller?


Ja, det kan spela in men jag tycker att en perifer punkt borde funka. (7D har ju lite mer avancerat system här men det borde inte vara avgörande). Du kan ju prova med centrumpunkten och beskära istället. Du har nog pixlar så det räcker.

Du menar mao att de skulle vara bätte att köra AI Servo. Får prova det. Konstigt bara att den skulle vara bättre eftersom AI fokus skall vara anpassad för rörelse. Men det är väl bara att prova sig fram.

Jag tror du har läst fel, AI Servo är för rörliga motiv. AI focus är en "bland" metod. Kolla i manualen så står det beskrivet.

Avslutningsvis - det du försöker fota, rörliga motiv i ridhus, är ju lite av en "mardröm" när det gäller foto. Det är inte lätt att få till det så att det blir skarpt och brusfritt.
 
Ja, jag tror jag har hjälpligt bra koll på teorin, även om den inte sitter i ryggmärgen än. Får liksom tänka hela tiden, men det är ju det som också gör det roligt men också frustrerande när man inte får det att bli bra och inte riktigt förstår varför.

Du har helt rätt med att det är AI servo. Jag blandar ihop dom.

Ska ta med mitt fasta 50 mm och se om det blir bättre med det nästa gång.

Än en gång tack för all bra input. Jag behåller min 600 ett tag till som det verkar. Bra för ekonomin dessutom:)


// D
 
Just när det gäller att kunna fokusera på något annat ställe än i mitten är 7D överlägsen en 600D. Det är inte förrän 650D som man fått korsformade fokuspunkter på alla nio ställena, något som xxD-serien haft sedan 40D.
Men det är ju lätt att kolla. Rätt punkt för dig är utan tvekan den översta, för kompositionens skull. Att låsa fokus och komponera om går inte på rörliga mål. Tar du ett antal bilder med översta punkten och sen lika många, på samma sätt, med mittpunkten, kan du se om det blir någon skillnad. Blir det det skulle en 7D, eller någon annan kamera med korsformad punkt överst (60D, 650D) kanske ge ett bättre resultat. 7D har dessutom möjligheten att ta hjälp av några intilliggande punkter också, om den du valt för tillfället tappar motivet ur sikte. 7D har också bättre beräkningskapacitet när det gäller att hålla AF rätt inställt.
Finns det ingen du kan låna och prova med?

Det är Servo AF du ska använda. AI Focus är inte tänkt för rörelse, och inte för stillastående motiv heller. Den är tänkt för fotografer som inte själva kan tänka ut om motivet rör sig eller ej. Därför har AI Focus ett slags gissningstävliing med sig själv om ifall du försöker fotografera det ena eller det andra. När systemet gissat färdigt ställer det in sig därefter. Men då är det oftast så dags.
Kombinerar du sen det med automatiskt val av fokuspunkt också, så har du garanti för att du kommer att få de märkligaste delar av bilden i fokus.

Oavsett om du ställer in exponeringen med Tv, Av eller nåt annat, så kommer du inte undan det faktum att det är åt helsike för mörkt för det du egentligen vill åstadkomma. Någon skrev ovan att det är bättre att använda Av och manuellt ISO, och sen hålla koll på vilken slutartid som kameran väljer själv. Detta för att du då har kontroll på vilken ISO som används, jämfört med Auto ISO. Men det är bara nys, för bländaren blir du tvungen att öppna så mycket det går, och ISO blir du tvungen att hissa upp högt nog för att få tillräckligt kort slutartid. Så du har inte ett skvatt mer kontroll bara för att du är tvungen att manuellt göra det som kameran annars skulle kunna göra automatiskt åt dig.
Själv hade jag i ett sånt här fall föredragit M eller Tv med automatiskt ISO. Du får exakt samma resultat. Enda skillnaden är att du får själv öppna till full bländare med M, men om du kör Tv gör kameran det åt dig.
Att använda Av är det sämsta alternativet, om vi är överens om att slutartiden är viktigare än ISO. Brus brukar vara bättre än rörelseoskärpa, så det flesta lär hålla med om det.

Har du ett f/1,8-objektiv så prova med det. Tyvärr är fokushastigheten hos EF 50 mm f/1,8 II som en lus på en tjärsticka, men det går kanske ändå. Det ser ju inte ut att vara tävlingsgalopp precis, det du fotograferar.
 
Jag behåller min 600 ett tag till som det verkar. Bra för ekonomin dessutom:)// D
Tänkte dela med mig av ett bra citat i sammanhanget:
Ingen minns dig för din utrustning, utan för dina bilder.

Så du gör nog rätt i att lära dig behärska vad du redan äger, eftersom ny kamera knappast kommer göra någon skillnad på dessa bilder.

Jag gjorde för ett par år sedan ett liknande byte (300D > 7D), i tron om att bilderna skulle bli fantastiska. Tvärtom var detta som att börja om på nytt med fotograferandet och jag har aldrig tagit så dåliga bilder som perioden efter bytet. Efterhand lärde jag mig behärska kameran bättre, och insåg att det var SBS* som var orsaken. Dock var det lärorikt när jag förstod att hur man hanterar den kamera man äger är viktigare än att äga den senaste kameran.

Det är lite som att tro att byte av piano kommer göra pianisten bättre.

Dock finns det ju alltid undantag. Är kameran dålig så är den, och då är byte motiverat. Dock kan ett par dagars service för rimlig kostnad fixa problem som bak- / fram-fokus med mera och göra förutsättningarna bättre.


*SBS = Skit Bakom Spakarna
 
Tänkte dela med mig av ett bra citat i sammanhanget:
Ingen minns dig för din utrustning, utan för dina bilder.

Så du gör nog rätt i att lära dig behärska vad du redan äger, eftersom ny kamera knappast kommer göra någon skillnad på dessa bilder.

Jag gjorde för ett par år sedan ett liknande byte (300D > 7D), i tron om att bilderna skulle bli fantastiska. Tvärtom var detta som att börja om på nytt med fotograferandet och jag har aldrig tagit så dåliga bilder som perioden efter bytet. Efterhand lärde jag mig behärska kameran bättre, och insåg att det var SBS* som var orsaken. Dock var det lärorikt när jag förstod att hur man hanterar den kamera man äger är viktigare än att äga den senaste kameran.

Det är lite som att tro att byte av piano kommer göra pianisten bättre.

Dock finns det ju alltid undantag. Är kameran dålig så är den, och då är byte motiverat. Dock kan ett par dagars service för rimlig kostnad fixa problem som bak- / fram-fokus med mera och göra förutsättningarna bättre.


*SBS = Skit Bakom Spakarna


Ett utomordentlig klokt inlägg. Jag sneglar ständigt på nya gluggar, den där beg Leican som bara kostar det tredubbla av min samlade nuvarande utrustnings nyvärde osv. Men när jag rannsakar mig själv handlar det mer om prylberoende än bilder. Möjligen saknar jag fler fysiska inställningsmöjligheter på min D5100 men som fotograf når jag mycket sällan fram till kamerans begränsning sett till dess potentiella bildkvalité. Ibland får jag bättre resultat med "kompakten" (X10) än med DSLR:en - just för jag kan hantera den i mörker med båda händer bakbundna (nåja näsan iaf).
 
Visa bilaga 127584
J
Finns det ingen du kan låna och prova med?

Har du ett f/1,8-objektiv så prova med det. Tyvärr är fokushastigheten hos EF 50 mm f/1,8 II som en lus på en tjärsticka, men det går kanske ändå. Det ser ju inte ut att vara tävlingsgalopp precis, det du fotograferar.

Nej, jag vet ingen som har en 7D så tyvärr. Man jag får prova med mitt 50/1,8 och se om det blir bättre. Men som jag tänkte så borde det ju vara Tv jag skall fota med. Det är ju som sagt inte tävlingsgalopp vi pratar om utan det var första gången hon red, ännu desto tråkigare att komma hem med dåliga bilder.

Det är väl bara att inse att det är mig det handlar om. Bara att lära sig så att jag blir bättre:)


Jag har även provat att se om kameran/objektivet bakomfokuserar. Tycker inte det verkar så på dessa bilder, även om de är lite för dåligt ljus. Fokus är på tetran i mitten.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2804473.htm?set=mp
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.