Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ej öppna NEF från D7000 i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Thirtwain

Aktiv medlem
Osäker på om detta hör hemma i forumet Photoshop eller Nikon, men jag satsar på Nikon-forumet.

Jag uppdaterade mig nyligen från D70S till D 7000. Nu har jag två problem:

1. Jag kan inte importera bilder till min privata dator utan att använda det medföljande programmet View NX2. (Varför inte använda det medföljande programmet då? Därför att jag inte ser någon poäng med att ha ett program som tar upp minne när jag lika gärna kan använda Adobe bridge för att granska bilderna och Utforskaren för att importera dem.) Konstigt nog har jag inga problem med att importera bilderna på min jobbdator genom att använda Utforskaren.

2. Vid försök att öppna bilden i Photoshop får jag felmeddelandet "Kunde inte fullfölja din begäran därför att det inte är rätt typ av dokument." Observera att jag fotar med NEF. Gissar att att NEF i D7000 skiljer sig från NEF i D70 (som jag har kunnat öppna) och att jag behöver ett insticksprogram till Photoshop. Vad insticksprogrammet det och var hittar jag det?


/Staffan
 
Osäker på om detta hör hemma i forumet Photoshop eller Nikon, men jag satsar på Nikon-forumet.

Jag uppdaterade mig nyligen från D70S till D 7000. Nu har jag två problem:

1. Jag kan inte importera bilder till min privata dator utan att använda det medföljande programmet View NX2. (Varför inte använda det medföljande programmet då? Därför att jag inte ser någon poäng med att ha ett program som tar upp minne när jag lika gärna kan använda Adobe bridge för att granska bilderna och Utforskaren för att importera dem.) Konstigt nog har jag inga problem med att importera bilderna på min jobbdator genom att använda Utforskaren.

2. Vid försök att öppna bilden i Photoshop får jag felmeddelandet "Kunde inte fullfölja din begäran därför att det inte är rätt typ av dokument." Observera att jag fotar med NEF. Gissar att att NEF i D7000 skiljer sig från NEF i D70 (som jag har kunnat öppna) och att jag behöver ett insticksprogram till Photoshop. Vad insticksprogrammet det och var hittar jag det?


/Staffan
Detn vanligaste orsaken till att inte kunna importera/editera en RAW-fil (NEF) är att Photoshop inte är uppdaterad. D7000 är ju en tämligen ny kamera så det krävs att den modulen som hanterar RAW-filen är up-to-date. Plug-in heter Adobe Camera Raw ACR och kan laddas hem från Adobes file-server. Tänk på att de nyare versionerna INTE fungerar på en äldre version av Photoshop! Det är många som gnäller över att behöva uppgradera Photoshop för att kunna editera filer från sin nya kamera. Det finns dock möjlighet att komma runt detta problem.. att gå omvägen via DNG, som är Adobes eget "RAW" format. Adobe har ett gratisverktyg som kan konvertera alla filer (som nya PS hanterar) till DNG, och sedan bör ditt Photoshop kunna öppna DNG.

ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/photoshop/cameraraw/

Att uppgradera Photoshop är ju inte så billigt, kan gå på 5-10 tusen... men värt pengarna tycker en del. Ett billigare alternativ är då att skaffa Lightroom, som använder samma konverteringsmotor men är betydligt billigare!
 
Det allra enklaste sättet att uppdatera ACR på är att i Photoshop välja Help > Updates. Då kollar programmet själv vad som behöver uppdateras samt hämtar och installerar uppdateringarna på ett korrekt sätt.

Hittas inga uppdateringar så har du senaste version installerad på din dator.
 
Tack för hjälpen!

Jag har en svensk version av C4. Går jag in på Hjälp står det "Uppdaterar..." men den är grå och går alltså inte att klicka på. Vad göra?

/Staffan
 
Köp Lightroom, det är extra billigt nu och sista uppdateringen stödjer D7000 fullt ut även med direktfångst. Skall du inte jobba med retusch utan bara normal framkallning och sortering mm är LR3 självklart. Även för print, webbalbum samt bildspel.
 
Tack för hjälpen!

Jag har en svensk version av C4. Går jag in på Hjälp står det "Uppdaterar..." men den är grå och går alltså inte att klicka på. Vad göra?

/Staffan

Som jag tidigare skrev... Du har kan göra på olika sätt:
1. Uppgradera till CS5 och lägga in senaste ACR 6.x Kostar väl bara ett par tusen
2. Ladda hem DNG-konverter, gratis, från Adobe och fortsätta köra CS4, men med ett extra steg
3. Byta till Adobe Lightroom 3, eller annan mjukvara, ex Capture One eller Nikon NX

Vems är felet?
Adobe som inte gratis stödjer nya kameror i alla sina (gamla) versioner?
Eller Nikon som hittar på nya NEF-format som gammal mjukvara inte kan läsa?
 
När Adobe vill ha ett par tusen för att man ska kunna använda sin kamera skulle jag kunna föreslå ett annat sätt, men då blir det ett himla liv här. Det innefattar iallafall en sida på sjörövartemat och att Adobe tjänar exakt så mycket som de har förtjänat.

Sen kan jag också rekommendera Lightroom, man kan göra förvånansvärt mycket i det programmet!
 
När Adobe vill ha ett par tusen för att man ska kunna använda sin kamera skulle jag kunna föreslå ett annat sätt, men då blir det ett himla liv här. Det innefattar iallafall en sida på sjörövartemat och att Adobe tjänar exakt så mycket som de har förtjänat
Undrar varför det är så, att folk kan lägga tiotusentals kronor på att ha bra objektiv, hus, stativ, osv, osv -- men när det kommer till att ha bra grejor och vara uppdaterad när det gäller själva efterbearbetningen av bilderna, ja då blir relativa "småsummor" plötsligt till gigantiska problem?

Är ett par tusen vartannat år verkligen något fruktansvärt och oskäligt, för att kunna äga och fullt ut utnyttja världens största och bästa bildbehandlingsprogram?

Och för dem som genuint inte har råd med kostnaden för att hålla PS CS uppdaterat, så finns ju utmärkta Elements (70-80% av stora PS?) att tillgå för, i sammanhanget, en spottstyver.
 
Undrar varför det är så, att folk kan lägga tiotusentals kronor på att ha bra objektiv, hus, stativ, osv, osv -- men när det kommer till att ha bra grejor och vara uppdaterad när det gäller själva efterbearbetningen av bilderna, ja då blir relativa "småsummor" plötsligt till gigantiska problem?

Är ett par tusen vartannat år verkligen något fruktansvärt och oskäligt, för att kunna äga och fullt ut utnyttja världens största och bästa bildbehandlingsprogram?

Och för dem som genuint inte har råd med kostnaden för att hålla PS CS uppdaterat, så finns ju utmärkta Elements (70-80% av stora PS?) att tillgå för, i sammanhanget, en spottstyver.

Instämmer helt!

Sen blir det ett j-a liv när en bildstöld upptäcks.
 
Att påstå att man inte kan använda sin kamera är väl att ta i.

Det följer alltid med bildbehandlingsprogram när man köper en kamera.

Klart det kostar att montera tillbehör som inte ingår i original. Eller hur?

//Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.