Annons

Photohop kan ej öppna JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är så jag också tycker … men det är som sagt "bara" med dessa jpeg som kommer från GoPro kameran via den inbyggd kortläsaren som jag upptäckte problemet.

Jag importerade din GoPro-fil till LR 5.3, den kan öppnas inifrån LR i både PSCC och PSCS6 om man stänger av jpeg-supporten i ACR, annars öppnar den i ACR.

Exporterade din fil från LR till skrivbordet och den kan också öppnas i CC och CS6 direkt.
 
Jag importerade din GoPro-fil till LR 5.3, den kan öppnas inifrån LR i både PSCC och PSCS6 om man stänger av jpeg-supporten i ACR, annars öppnar den i ACR.

Exporterade din fil från LR till skrivbordet och den kan också öppnas i CC och CS6 direkt.

Kan du prova att öppna den "korrupta" JPEG-filen direkt till Photoshop utan att gå via LR eller att spara om?
 
Jag kan förstå att det är problematiskt för de som använder LR+PS när det uppstår sådana här fel eller ska vi kalla det "variationer".

Jag använder inte LR längre utan endast CC och gör rawkonverteringen i ACR. OS är Windows 7. Här får jag samma resultat som Afe.

Men jag testade nyss att öppna filen i min laptop där jag har Vista 64bitars som OS och där går filen att öppna direkt i CS6 som ligger där.

//Lennart
 
Öppna ditt CC och gå till Edit/Preferences/Camera Raw. Där kan du välja JPEG och TIFF Handling. Välj där Disable JPEG support, så öppnar bilden direkt i PS även om den har metadata som säger att den ska öppnas i Camera Raw. Inga konstigheter alls, bara en enkel inställning.
 
Öppna ditt CC och gå till Edit/Preferences/Camera Raw. Där kan du välja JPEG och TIFF Handling. Välj där Disable JPEG support, så öppnar bilden direkt i PS även om den har metadata som säger att den ska öppnas i Camera Raw. Inga konstigheter alls, bara en enkel inställning.

Okej, en följdfråga på den. Varför kan jag inte använda Lightroom för att göra grundjusteringar på en JPEG, för att sedan öppna den i Photoshop och arbeta vidare, med bibehållna Lightroomjusteringar?

Trodde det var så man skulle arbeta med Lightroom och så funkar det med alla mina RAW filer, men inte med dessa JPEG.
 
Okej, en följdfråga på den. Varför kan jag inte använda Lightroom för att göra grundjusteringar på en JPEG, för att sedan öppna den i Photoshop och arbeta vidare, med bibehållna Lightroomjusteringar?

Trodde det var så man skulle arbeta med Lightroom och så funkar det med alla mina RAW filer, men inte med dessa JPEG.

Det kan du om du öppnar din jpeg via Camera Raw. Om du öppnar en raw-fil för editering i PS, så öppnar du en TIFF eller PSD-fil, inte själva raw-filen, även om den heter så. Sparar du bilden ser du att den sparas som TIFF eller PSD beroende på vad du ställt in i LR.

Skillnaden mellan jpeg och tiff å ena sidan och raw-filer å andra sidan är att de förstnämda är färdigbakade pixelversioner som du lägger justeringar utanpå. Raw-filerna editerar du i LR via instruktioner hur de ska renderas när du exporterar dem, eller flyttar för editering till PS.

Enda anledningen till att du öppnar en bild i PS efter att du justerat färdigt den i LR eller ACR, är ju för att PS kan på pixelnivå göra ytterligare justeringar som inte går att göra i LR eller ACR. PS kan däremot inte arbeta med instruktionerna från LR/ACR. PS editerar pixlar direkt.

Om du öppnar bilden som ett smart object i PS kan du däremot komma tillbaka till ACR-versionen och göra ytterligare justeringar.
 
Det kan du om du öppnar din jpeg via Camera Raw.

Förstår inte hur du menar, skall jag aktivera "öppna JPEG med inställningar" i Camera RAW inställningarna i Photoshop, eller menar du att jag ska göra Lightroom justeringarna, leta upp filen via Utforskaren och välja att öppna med Camera RAW?
 
Förstår inte hur du menar, skall jag aktivera "öppna JPEG med inställningar" i Camera RAW inställningarna i Photoshop, eller menar du att jag ska göra Lightroom justeringarna, leta upp filen via Utforskaren och välja att öppna med Camera RAW?

Det enklaste, och bästa sättet, är att när du gjort klart justeringarna i LR, så gör du följande:

1. Se till att bilden ifråga är markerad i "filmrullen".
2. Under menyn "Foto", så har du "redigera i", där du bör kunna välja "vanliga" photoshop.
Går även att nå med kortkommande, Mac, [CMD] + [E], Windows, [CTRL] + [E].
Nu får du med dig redigeringen från LR, rakt in i PS.

Dessutom så gör detta att du kan "stacka" bilden från PS ihop med orginalet i LR, så att du kan se dem sida vid sida i LR efter redigeringen.
 
Det enklaste, och bästa sättet, är att när du gjort klart justeringarna i LR, så gör du följande:

1. Se till att bilden ifråga är markerad i "filmrullen".
2. Under menyn "Foto", så har du "redigera i", där du bör kunna välja "vanliga" photoshop.
Går även att nå med kortkommande, Mac, [CMD] + [E], Windows, [CTRL] + [E].
Nu får du med dig redigeringen från LR, rakt in i PS.

Dessutom så gör detta att du kan "stacka" bilden från PS ihop med orginalet i LR, så att du kan se dem sida vid sida i LR efter redigeringen.

Sorry, men det är just detta som inte går :(

Med just dessa GoPro JPEG så får jag upp rutan så jag kan välja att öppna med Lightrooms justeringar och sedan öppnas programmet Photoshop, MEN därefter laddas inte bilden in i Photoshop.
 
Om du försöker öppna dem i PS via Bridge, vad händer då, öppnar de inte då heller?

Blir samma resultat.

1. Högerklick i Bridge och väljer öppna (i Photoshop)
2. Photoshop startar
3. Stopp, bilden laddas inte in i Photoshop

Om jag däremot först kör "clear all settings" på JPEG filen i Bridge, då funkar den kanon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.