Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan dom tvinga mig betala?

Produkter
(logga in för att koppla)
Linda Karlström skrev:
Jag har inte skrivit på något, så det där var en bra idé!

Det vet jag tyvärr inte, har försökt kolla på hemsidan men inget hittat, bara att det är en ideell förening. Ska söka vidare på deras hemsida.

Dåså.
Var tuff och säg bara att OM de vill fortsätta kräva pengar ska de ställa ut en faktura, men påminn dem samtidigt om att du inte skrivit på någon beställning eller något avtal.
Skriver de ändå en faktura så ber du dem visa underlaget. (Man får inte fakturera utan att någon skrivit på en beställning eller ett avtal.) Vidhåller de att du ska betala fakturan kan du enkelt bara göra invändning mot fakturan, det brukar stå att man kan göra det inom 8 eller 14 dagar.

Men som sagt, var tuff och be dem ställa ut en faktura.

Andreas S Eriksson skrev:
Dåså.
Var tuff och säg bara att OM de vill fortsätta kräva pengar ska de ställa ut en faktura, men påminn dem samtidigt om att du inte skrivit på någon beställning eller något avtal.
Skriver de ändå en faktura så ber du dem visa underlaget. (Man får inte fakturera utan att någon skrivit på en beställning eller ett avtal.) Vidhåller de att du ska betala fakturan kan du enkelt bara göra invändning mot fakturan, det brukar stå att man kan göra det inom 8 eller 14 dagar.

Men som sagt, var tuff och be dem ställa ut en faktura.

Jag har nu sett att det är ridskolan som äger ridskolan, men det är en annan förening som ska vara där i helgen och hålla i utställningen.

Kan jag ändå göra så som du föreslår här ovanför?

Tack alla för all hjälp!

Linda Karlström skrev:
Jag har nu sett att det är ridskolan som äger ridskolan, men det är en annan förening som ska vara där i helgen och hålla i utställningen.

Kan jag ändå göra så som du föreslår här ovanför?

Tack alla för all hjälp!

Javisst kan du göra så.
Stallet och ridskolan måste vara bolag, antingen om det är aktiebolag, handelsbolag eller enskild firma. Därmed har de faktureringsrätt och måste redovisa alla inkomster och utgifter i sin bokföring. Skulle de ta dina 500:- på sidan om så är det fel enligt lag. Möjligen skulle de kunna ha de pengarna i nån kontantkassa typ "kaffekassan", men även där bör man ha redovisning på vad som går in och ut.

Jag är ganska 100 säker på att även fast det är en annan förening som arrangerar så skall de fakturera och inte hålla på med kontanthantering. Eller har de tänkt sig ta betalt "i dörren" av alla som vill vara med på utställningen?

Linda Karlström skrev:
Dock lät det inte som att det var pga. bordet dom ville ha betalt när jag pratade med henne i telefon igår, utan att det var för att ett hästföretag som skulle vara där och sälja grejer hade satt in en anons i katalogen vilket kostar 500:- så tog dom ett styrelsebeslut att alla skulle betala 500:-

Är det på detta vis att dom vill ha 500:- för att du har någon form av annons i katalogen?

Men självklart skall du ha kvitto eller faktura på kostnaden.

Jag säger varken bu eller bä, men som vanligt i dessa situationer så ältar du detta och gör det till ett problem just för att du _vill_ plåta. Så därför vill du ju vända o vrida detta på så sätt att det tillslut faller i din fördel. Personligen skulle jag ha ringt dom och sagt att dom kan börja leta efter en ny fotograf på måndag redan.

Så då kommer den klassiska frågan som är avgörande för din fortsatta strategi: vem vinner och förlorar mest?

Du vinner EVENTUELLT 1000-1500:- på att få jobbet inkl dom 500:- i avgift om man räknar att du skulle kunna sälja bilder för 1500-2000:-

Det dom vinner på att du är där vet jag inte riktigt förutom möjligheten för folket fär att kunna köpa bilder och att detta på något sätt är possitivt för arrangören? plus dom där 500:-

Tja, då är ju frågan vem som förlorar mest på att du säger nej...

Ditt kort är väl att du har möjlighet att säga helt nej, sedan blir bollen deras. har du dock sagt nej så stå för det och börja inte vela med dom.

Du kan säkert sälja 20D kameran och betala dina päron.

Av din beskrivning att döma tycker jag du skall strunta i deras inbjudan. Jag tycker nämligen inte att man bjuder in någon för att göra ett jobb, och tar betalt för att denne skall göra sitt jobb.

Sedan är frågan om du vill jäklas med dem eller inte... Du kan ju gå med på deras krav, med motkravet att du skall få komma dit och rida deras hästar, och få betalt för det. Det är inte mer än rimligt tycker jag. Om du testar detta se då bara till att få skriftligt på att de går med på villkoren, så de inte kan backa ut senare, när du skall ha betalt för att motionera deras hästar.

"(Man får inte fakturera utan att någon skrivit på en beställning eller ett avtal"

Det betvivlar jag starkt!
Så det går inte att beställa saker på telefon eller muntligt då?

Jag säljer grejer för många miljoner per år och det är ytterst sällan nån skriver på nåt.
Men det är mellan företag men det måste vara lika bindande med muntliga avtal mellan privatpersoner.
Hur skulle annars exvis telefonförsäljning kunna existera?

Sven-Erik Nordenhed skrev:

Hur skulle annars exvis telefonförsäljning kunna existera?

Vid telefonförsäljning spelas det in en bekräftelse på beställningen, alt. en beställning skickas hem, skrivs under och återsänds.

Ang. Lindas problem:
Linda, ja tycker du ska köra fotograferingen, men med de förbehållet, (som du givetvis berättar för dem innan), att eventuella utgifter faktureras med ett pålägg på 15%. Dvs om de tar ut 500:- av ngn anledning för att du ska fota på DERAS uppdrag så fakturera 1500:- som var uppdragspengen från början PLUS 500:- (+15%) som de tog ut.
(Det är inte många företag som inte lägger på 15% på utgifterna som faktureras vidare. Det är dessa 15% som går till vinst och täcker adm. omkostnader. Som i ditt fall fakturering av 500:)

Så kanske de lär sig.

Bara du kan välja vilket som du själv vill göra förstås. Personligen skulle jag tacka nej om dom först bjuder in mig och sedan ska ha betalt för att jag ska få komma dit, det känns väldigt märkligt. Hade det varit någon stil på dom så hade dom inte nämnt det till dig om det var så att det beslutet togs efter att du blev inbjuden.

Gör som dom gör. Hör av dig och förklara att dom kommer att faktureras för din medverkan. I annat fall så struntar du i att gå dit..

Jag for tid i helt "civila" kläder för att kolla på hästarna och fota lite åt mig själv, trots allt så är araber underbara hästar. Och dom som ändå kände igen mig och ville köpa foton berättade jag åt att jag inte fick sälja foton utan att betala osv, och så gav jag bort bilderna i stället. :) Dom jag var i kontakt med tyckte att det var väldigt konstigt att jag skulle behöva betala för att göra arrangörerna en tjänst.

Skummade igenom din tråd lite... Starkt gjort att avstå.

Har själv inget emot att göra saker gratis, men känner man att någon försöker utnyttja en känns det inte lika inspirerande.
Det är dessutom ännu svårare att säga ifrån när man är ung, och slantarna skulle vart välkomna.

Snyggt jobbat, hoppas du får en seriösare kund snart.

-CL- skrev:
Skummade igenom din tråd lite... Starkt gjort att avstå.

Har själv inget emot att göra saker gratis, men känner man att någon försöker utnyttja en känns det inte lika inspirerande.
Det är dessutom ännu svårare att säga ifrån när man är ung, och slantarna skulle vart välkomna.

Snyggt jobbat, hoppas du får en seriösare kund snart.

Tack så mycket, känns skönt att höra att fler än jag tycker det var bra att jag avstod.

Javisst, pengar är alltid bra att få! Men jag kan inte tänka mig att betala för att få det.

Seriösa kunder har jag, så jag tackar gärna nej till dom oseriösa. Ska tex. göra en lite fotografering åt polar i veckan, det ska bli riktigt roligt! :)

Lycka till!

Och hoppas du blir nöjd med bilderna till dem.

Eller helt nöjd ska man kanske aldrig bli, utan lite hunger att förbättra sig måste ju alltid finnas där.
Men kunderna får förståss vara helnöjd utan att det gör något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar