Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan dom tvinga mig betala?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Hej!

Har varit bokad (av arrangörerna) på en arabutställning den 19 Juli ända sen Januari, bara för att i går få höra att jag måste betala arrangörerna 500:- för att få fota där. Då sa jag helt enkelt att jag inte kommer. Jag som hade räknat med att utställningen skulle vara min största inkomstkälla under sommaren, köpte till och med ett nytt kamerahus pga det eftersom mitt ordinarie är på service.

Kan arrangörerna förbjuda mig att sälja foton som jag tagit där om jag inte betalar?
Om det har något med saken att göra kommer utställningen vara på en ridskola.

Och personen som jag pratade med igår när jag fick höra detta påstod att hon skickat ett mail till mig tidigare om att det skulle kosta, och lovade att skicka det mailet igen samt leveransrapporten av det, men än har jag inte fått några mail.

var osäker i vilket forum jag skulle posta detta....

Kan inte svara på frågan, men om den här plåtningen är din största inkomstkälla under sommaren samt att du köpt ett nytt hus kan väl inte 500:- vara mycket att bråka om? Det är förstås retligt att betala för något man blivit ombedd att göra.

Dock är det så att jag har inte något sommarjobb, och ett hus köpte jag för att mitt ordinarie är på service och jag ville inte ställa in pga det. Har räknat med att tjäna kanske 1000-1500 under utställningen, och då anser jag att 500:- är en del, då jag inte ens äger det i nuläget.

Ja, då är det så klart en stor avgift i förhållande till inkomsten. Jag tycker det låter väldigt konstigt att de tar ut en sådan avgift. Inte snyggt helt enkelt. Jag hade avstått från uppdraget.

Att ta betalt för att du ska kunna utföra ett jobb som de sedan ska betala dig för är verkligen dåligt.

Vem bokar vem?

Om de bokat dig for att ta hästbilder så förstår jag inte hur de skall kunna kräva pengar av dig.

Om du däremot vill fota hos dem så kan de kräva pengar för att du skall få tillåtelse att göra det.

Vilket är huvudsyftet för dig? Gör du det för skojs skull, för att bygga ett varumärke som fotograf eller för att tjäna pengar.

Min magkänsla utan att veta alla fakta är att man vill utnyttja amatörer för att få in extra pengar eller sänka sina kostnader. Fast jag kan ha helt fel också.

Om det var samma personer (arrangören) som har bett dig fota,som sa att du skulle betala 500:-, då hade jag avstått.
Har fotat på en mängd hästtävlingar. Hoppning, dressyr, galopp, trav, fälttävlan o.s.v. Skulle aldrig falla mig in att betala avgift/inträde eller vad dom nu vill kalla det, om jag blivit ombedd att täcka arrangemanget.

/ E

Re: Vem bokar vem?

Casimir skrev:
Om de bokat dig for att ta hästbilder så förstår jag inte hur de skall kunna kräva pengar av dig.

Om du däremot vill fota hos dem så kan de kräva pengar för att du skall få tillåtelse att göra det.

Dom bokade mig för att fota, fick ett mail i januari om det.

Hej Linda!
Den 19 JULI kommer det vara en utställning för arabiska fullblod. Vi undrar då om du skulle kunna komma och tänka dig och fotografera under showen. Det är säkert många häst ägare som gärna vill ha utställnings bilder på sina hästar.
Fundera och så kan du mejla mig på *******@hotmail.com
Vi har även en hemsida du kan gå in och läsa mer på http://**********.se

MVH / ***** ********

Svarade då på mailet att det gör jag gärna, sen erbjöd dom sig att jag skulle få ha ett bord där jag får ställa grejer (portfolio, visitkort och foldrar) på. Så då fixade jag i ordning allt det inför utställningen och det var sannerligen inte gratis... Och sen fick jag höra att dom ville ha betalt, hon påstod sig ha skickat ett mail tidigare om det men det mailet fick jag aldrig, och igår lovade hon att skicka om det mailet samt leveransrapporten på det men det har jag inte fått än.

Huvudsaken till att jag gör det är för att få ut mitt namn som fotograf, att kunna tjäna pengar på det är bara ett pluss för mig.

Thunderbird skrev:
Om det var samma personer (arrangören) som har bett dig fota,som sa att du skulle betala 500:-, då hade jag avstått.
Har fotat på en mängd hästtävlingar. Hoppning, dressyr, galopp, trav, fälttävlan o.s.v. Skulle aldrig falla mig in att betala avgift/inträde eller vad dom nu vill kalla det, om jag blivit ombedd att täcka arrangemanget.

/ E

Ja det är samma personer.

Vad göra?

Ett förslag är att prata med en ansvarig person på ridskolan och förklara att du inte skulle vilja att fotografera om du skall betala en avgift. Du gärna skulle vilja hjälpa dem med deras marknadsföring genom att ta bilderna. Fråga hur de tycker att man skall lösa den uppkomna situationen.

Ett annat alternativ är att gå till chefen för den som du pratat med hos arrangören och påpeka att de ändrat förutsättningarna, och det skulle kunna räknas som avtalsbrott. En lite tuffare attityd som kräver sin man/kvinna.

Att åka dit och göra det som är sagt enligt e-post, och om det kommer några frågor så säger du att det löser vi på måndag, nu är det viktigaste att fotografera hästarna. Vill de ha pengar så be dem skicka en faktura med hänvisning till deras beställning.

Jag såg dessutom att det är ett arrangemang i Piteå i helgen, vilket med min begränsade kunskap svensk geografi, inte är på gångavstånd från din hemort.

Senast ändrad:
Jag har som regel att aldrig betala för att få fota eller skriva på kontrakt där någon tror sig få äganderätten till de bilder jag fotar.

Mycket märkligt förslag att bjuda in/boka och sedan ta betalt. Hade jag fått samma förslag som du nu fått hade jag mer eller mindre "dragit igen dörren" och aldrig mer brytt mig om dem. (Alternativt skratta åt dem först och sedan gjort ovan nämnda)

Jag fotar inte hästar så ofta, men de gånger då jag gjort det har det varit som så att speakern ropat ut att det finns en fotograf från den och den firman och fotar under dagen och att bilderna kommer publiceras på den och den websidan. Andra gånger så har jag gjort som så att arrangören får en uppsättning med bilder att använda under vissa förutsättningar som tack för att jag fått närvara vid deras evenemang.

iBoat skrev:
Kan inte svara på frågan, men om den här plåtningen är din största inkomstkälla under sommaren samt att du köpt ett nytt hus kan väl inte 500:- vara mycket att bråka om? Det är förstås retligt att betala för något man blivit ombedd att göra.

Eftersom du svara på det sätt du gör måste jag fråga, hur mycket har du genom åren betalat för att genomföra dina uppdrag?

Tilläggas bör väl att vad jag kan se så köpte Linda sitt 30D-hus under 2006.... inte i går.

Casimir Artmann:

Det är inte ridskolan som håller i det, utan en annan förening som lånar/hyr ridskolans anläggning för dagen.

jag har skickat ett mail till hon som jag har haft kontakt med där jag har förklarat min synpunkt i det hela "Enligt tidigare mail anser jag att vi har ett avtal om fotografering som inte innebär några kostnader för mig, det står ingenstans i de mail jag fått, enbart en trevlig inbjudan...... " osv.

Andréas S Eriksson:

Ja, jag kan säga att om dom står fast vid att jag måste betala kommer jag inte tacka ja till någon mer fotografering åt dom.

Jag kan tänka mig ge bort några bilder till arrangörerna i stället för att betala som dom får använda under vissa förutsättningar.

Andreas S Eriksson skrev:
Eftersom du svara på det sätt du gör måste jag fråga, hur mycket har du genom åren betalat för att genomföra dina uppdrag?

Tilläggas bör väl att vad jag kan se så köpte Linda sitt 30D-hus under 2006.... inte i går.

Ja mitt 30D hus är inte nytt, dock är det inne hos Canon på service, och då jag insåg att jag inte skulle hinna få tillbaka det inför utställningen lånade jag pengar av mina päron och köpte en beggad 20D för att jag inte ville ställa in fotograferingen jag lovat att göra under ett halvårs tid.

Min spontana reaktion är att de här 500:- är avgift för det bordet du fått erbjudande om att ha. Väldigt ofta på den här sortens arrangemang så erbjuder man utställare som kringarrangemang, och tar då ut en avgift för platshyran. Det kan vara allt från monterplatser till utställningsbord.

För som jag förstår, kom först en förfrågan om du ville vara fotograf på utställningen och i nästa mail en förfrågan om eget utställningsbord.

Re: Re: Vem bokar vem?

Linda Karlström skrev:
Dom bokade mig för att fota, fick ett mail i januari om det.

Hej Linda!
Den 19 JULI kommer det vara en utställning för arabiska fullblod. Vi undrar då om du skulle kunna komma och tänka dig och fotografera under showen. Det är säkert många häst ägare som gärna vill ha utställnings bilder på sina hästar.
Fundera och så kan du mejla mig på *******@hotmail.com
Vi har även en hemsida du kan gå in och läsa mer på http://**********.se

MVH / ***** ********

Svarade då på mailet att det gör jag gärna, sen erbjöd dom sig att jag skulle få ha ett bord där jag får ställa grejer (portfolio, visitkort och foldrar) på. Så då fixade jag i ordning allt det inför utställningen och det var sannerligen inte gratis... Och sen fick jag höra att dom ville ha betalt, hon påstod sig ha skickat ett mail tidigare om det men det mailet fick jag aldrig, och igår lovade hon att skicka om det mailet samt leveransrapporten på det men det har jag inte fått än.

Huvudsaken till att jag gör det är för att få ut mitt namn som fotograf, att kunna tjäna pengar på det är bara ett pluss för mig.

Ett tips inför framtiden. Gör ALLTID upp om den ekonomiska biten direkt och räkna ALLTID med att det vill snikas så länge inte motsatsen bevisas. Det är så otroligt vanligt att "uppdragsgivare" vill att "man" ska ställa upp gratis och närmast tycker att man ska vara tacksam för att man får lov att fota. Det är även jättevanligt att unga fotografer säljer sig för billigt i föreställningen att det ska leda till riktiga uppdrag i framtiden. Tyvärr leder det ofta bara till en känsla av att bli utnyttjad.

Linda Karlström skrev:

Ja, jag kan säga att om dom står fast vid att jag måste betala kommer jag inte tacka ja till någon mer fotografering åt dom.

Jag kan tänka mig ge bort några bilder till arrangörerna i stället för att betala som dom får använda under vissa förutsättningar.

Be dem då att skriva en faktura där de specificerar vad det är dom vill ha betalt för. Om det är så att de har ställt upp med t.ex personal som hållt hästarna för posering eller att de ställt iordning bakgrund då kan du säkert tycka att de ska ha timpenning för den personalen.

Skickar de en faktura ska det stå datum som de avser och de ska även bifoga en beställningsbekräftelse från dig. Om du inte har skrivit på något så har de inget underlag för att fakturera.

Är det en privat eller kommunal ridskola?

Gersemi skrev:
Min spontana reaktion är att de här 500:- är avgift för det bordet du fått erbjudande om att ha. Väldigt ofta på den här sortens arrangemang så erbjuder man utställare som kringarrangemang, och tar då ut en avgift för platshyran. Det kan vara allt från monterplatser till utställningsbord.

För som jag förstår, kom först en förfrågan om du ville vara fotograf på utställningen och i nästa mail en förfrågan om eget utställningsbord.

Dock lät det inte som att det var pga. bordet dom ville ha betalt när jag pratade med henne i telefon igår, utan att det var för att ett hästföretag som skulle vara där och sälja grejer hade satt in en anons i katalogen vilket kostar 500:- så tog dom ett styrelsebeslut att alla skulle betala 500:-

Andreas S Eriksson skrev:
Be dem då att skriva en faktura där de specificerar vad det är dom vill ha betalt för. Om det är så att de har ställt upp med t.ex personal som hållt hästarna för posering eller att de ställt iordning bakgrund då kan du säkert tycka att de ska ha timpenning för den personalen.

Skickar de en faktura ska det stå datum som de avser och de ska även bifoga en beställningsbekräftelse från dig. Om du inte har skrivit på något så har de inget underlag för att fakturera.

Är det en privat eller kommunal ridskola?

Jag har inte skrivit på något, så det där var en bra idé!

Det vet jag tyvärr inte, har försökt kolla på hemsidan men inget hittat, bara att det är en ideell förening. Ska söka vidare på deras hemsida.

Re: Re: Re: Vem bokar vem?

dJb skrev:
Ett tips inför framtiden. Gör ALLTID upp om den ekonomiska biten direkt och räkna ALLTID med att det vill snikas så länge inte motsatsen bevisas. Det är så otroligt vanligt att "uppdragsgivare" vill att "man" ska ställa upp gratis och närmast tycker att man ska vara tacksam för att man får lov att fota. Det är även jättevanligt att unga fotografer säljer sig för billigt i föreställningen att det ska leda till riktiga uppdrag i framtiden. Tyvärr leder det ofta bara till en känsla av att bli utnyttjad.

Ja det ska jag verkligen göra efter detta. Ska sluta ta saker för givet.

Jag har inga planer på att sälja mig billigt, heldre avstår jag, eftersom jag vet att det alltid kommer nya fotograferingar så småning om. Har tex. sålt en bild på polarbröd som pryder påsen till deras ekologiska bröd. Så jag har ingen ingen stress till att tacka ja till de uppdrag jag får som är dåliga erbjudanden i mina ögon. Det kan alltid komma något bättre senare i livet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar