Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan antiskakfunktionen ge oskarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det kan den - var på ett jobb i Tyskland och körde 5d tillsammans med 70-200/2.8 is. På vissa bilder fick jag effekten av som små microskakningar, dvs bilden ser skarp ut men vid genomgång i 100% ses fula artifakter/oskärpa som skiljer sig från vanlig skakningsoskärpa..
Mikael
 
De går ryckte om att antiskak kan vara till en nackdel vid långa slutartider och monterat på stativ.

Det är dock inget som jag själv kunnt verifiera genom test, mest eftersom jag inte orkar prova alla möjliga varianter för att hitta fel på min kamera :)
 
Ja, man ska ej ta bilden innan SR är OK i sökaren.
Man kan tycka att slutaren borde vara spärrad tills det är "grönt" s a s...

Vad som händer när man aktiverar kameran och mätsystemet, är att SR systemet slås på och släpper sensorn fri i ett magnetfält. Den kan ej vara ute i detta magnetfält hela tiden för det skulle dra alldeles för mycket ström. När magnetfältet har slagits på och sensorn har släppts fri i detta, så tar det en liten kort stund för systemet att stabilisera sig och när det är färdigt så lyser SR indikatorn med fast sken i sökaren.

Om man använder stativ, så har kameran ett stabilt stöd. Då får man effekten att kameran är stabil, medan sensorn flyter omkring i ett magnetfält. Givetvis ger detta rörelseoskärpa från sensorn. Därför ska SR vara AV när man använder stativ, så att sensorn kan vara lika stabil som kameran.

Man kan tycka att det borde finnas en kontakt i stativgängan som automatiskt slår av SR funktionen, fast då skulle den ju alltid vara avslagen även vid de tillfällen då man använder en snabbkoppling til sitt stativ, vilket inte är så lyckat då man handhåller kameran med snabbkopplingen på...

SR är till nackdel vid långa slutartider eftersom sensorn rör på sig, har du en lång slutartid så riskerar du att fånga sensorrörelsen på bild. Eftersom du ändå tar dessa långa slutartider med kameran på stativ, där SR ska vara frånslagen, så ser jag detta ej som ett problem.

SR systemet verkar vara bäst från 1/15 och uppåt.
Hälsar
R
 
Nome Nescio skrev:
De går ryckte om att antiskak kan vara till en nackdel vid långa slutartider och monterat på stativ.
Inte ens de av Canons IS-objektiv som sägs känna av stativmontering funkar när tiderna blir riktigt långa då linsen fortfarande "kryper" en aning. På ett helt stabilt stativ är en fastlåst (avstängd) antiskak det bästa.
 
Nemesis skrev:
Tror inte att det kan bli sämre än med SR avstängd, eller ?
I så fall vore det illa!
Det är möjligt att det är illa men alla reglersystem överkompenserar innan man gett det tid att svänga in till sin möjliga effektivitet. Självklart kan bildstabiliseringen därför försämra om man inte använder det enligt instruktionerna, men det gäller ju alla tekniska hjälpmedel.
 
Roland Mabo skrev:
Den kan ej vara ute i detta magnetfält hela tiden för det skulle dra alldeles för mycket ström.
I den här tråden hävdar Sony/KM-ägare att det systemet ständigt är aktivt och därmed saknar den ställtid som alla konkurrenter verkar ha. Om det stämmer eller inte har jag däremot ingen aning om.
 
Antiskak slås av automatiskt när man kör med timer på slutaren (som man ofta kanske gör med stativ).
 
P.R. skrev:
I den här tråden hävdar Sony/KM-ägare att det systemet ständigt är aktivt och därmed saknar den ställtid som alla konkurrenter verkar ha. Om det stämmer eller inte har jag däremot ingen aning om.
Sensorerna som mäter skakningarna verkar vara ständigt aktiva, men motorerna som justerar sensorn är det bara i avtrycket. Det verkar dock inte ha någon ställtid, korrekt.
 
Det system som Sony/K-M använder sig av är mekaniskt, förlitar sig på mekanisk rörelse av sensorn.

Pentax använder ett system där sensorn hänger i ett magnetfält. Sony/K-M:s system innebär att systemet alltid kan vara inkopplat fysiskt eftersom motorn bara drar ström när den används. Med Pentax system så drar systemet ström hela tiden då det bygger på ett magnetfält som sensorn rör sig i, utan fysisk kontakt mellan sensorn och skakreduceringssystemet. Om du slår från strömmen på magnetfältet så ramlar sensorn ner...

Fördelen med Pentax lösning är att magnetfältet ger snabbare responstider, dvs - det går fortare att ändra ett magnetfält än att dra igång motorer som puttar sensorn upp/ner eller höger/vänster. En till fördel med Pentax lösning är att det är mer långlivat, i och med att det ej finns en fysisk kontakt mellan sensorn och skakreduceringssystemet så finns det heller inga delar som kan förslitas, inga kuggar som kan slitas ner.

Sen så har vi en till fördel också...
Ett mekaniskt system tillåter bara rörelse i x och y led, dvs sidledes och i höjd. Pentax system tillåter sensorn rör sig även i z led, alltså i vinkel. Detta gör att systemet kan kompensera för den vinklade rörelse som sker när fotografen trycker ner slutaravtrycket.

Hälsar
R
 
P.R. skrev:
I den här tråden hävdar Sony/KM-ägare att det systemet ständigt är aktivt och därmed saknar den ställtid som alla konkurrenter verkar ha. Om det stämmer eller inte har jag däremot ingen aning om.
Systemen ser ju inte likadana ut i Pentax och KM.
Pentax kör med magnetfält och KM har piezoelektriska element som flyttar sensorn.
Den ökade strömförbrukningen i en KM är ca 0,55mA.
 
Sen kan man fråga sig hur länge dom elektriska lödningarna/ledningarna håller i skakningarna och dom högfrekventa dammbortagningerna.
 
Men dammborttagningen är ej högfrekvent.
Olympus kör med högfrekvens som vibrerar loss dammet. Pentax kör med att skaka sensorn så att dammet, förhoppningsvis, lossnar.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.