Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kampsportsuppvisningar

Produkter
(logga in för att koppla)

DeceptiveHornet

Aktiv medlem
Min gamla klubb har kampsportsuppvisning idag i Linköping, och jag ska dit med kameran för att försöka få lite snygga PR bilder åt klubben. Jag skulle behöva lite förslag. Det är dock väldigt mörkt ute idag så hur blir det bäst att göra

- Relativt snabb slutarhastighet (mycket slag och spark)
- låg bländare (Låg bländare = mindre iso)
- Försöka köra på ISO 100 (RAW) som man senare kan photoshoppa upp

Jag har ingen tillgång till extern blixt. Hur skulle det ovan fungera tror ni med en Canon 500D? Jag vet inte om blixten har någon verkan då vi har en rätt stor matta och jag kan inte komma uppvisningspatrullen särskilt nära..

Varför köra på så lågt ISO? Jag skulle säga precis tvärt om!

Du kommer att få underexponera mycket kraftigt om du ska kunna få vettiga slutartider för kampsport på så låga ISO och då kommer d att få öka exponeringen i PS vilket ger mycket mer brus än om du hade kört på rätt ISO och exponerat rätt från början.

Min gissning är att du kommer att få använda varenda ISO din kamera är kapabel att pinka ur sig för att få bilder därifrån ;-)

Varför köra på så lågt ISO? Jag skulle säga precis tvärt om!

Du kommer att få underexponera mycket kraftigt om du ska kunna få vettiga slutartider för kampsport på så låga ISO och då kommer d att få öka exponeringen i PS vilket ger mycket mer brus än om du hade kört på rätt ISO och exponerat rätt från början.

Min gissning är att du kommer att få använda varenda ISO din kamera är kapabel att pinka ur sig för att få bilder därifrån ;-)

Haha! Ja det låter ju logiskt. Jag har lite lätt för att fastna för ett visst arbetssätt som ta bild och ljusa / mörka i photoshop istället för att höja iso. Hur tror du det fungerar med att fotta i CA? Vill gärna få skärpa på dom som visar upp och försöka bli av med bakgrunden. Däremot verkar det inte gå att påverka ISO eller slutarhastigheten på den funktionen

Hej, jag tolkar dig som att det ska hållas till utomhus. Skiftar ljuset fram och tillbaka så kör antingen på Tv med 1/500 eller på Av med stor bländare med ett så pass högt ISO att tiden som kameran väljer vid moln är tillräckligt snabb (sikta på 1/500 som utgångspunkt och justera om det behövs). Om ljuset är någorlunda konstant så kör helmanuellt på allt, inklusive ISO.

Jag gissar att de kan ha vita dräkter på sig - i så fall kan du behöva exponeringskompensera ett snäpp eller två om du kör i Tv eller Av. Prova dig fram till något som inte överexponerar dräkterna för mycket.

Jag antar att CA är något sportprogram eller något?

Jag tycker du ska använda Tv (slutartidsprioritet). En slutartid på 1/500 kan låta vettigt, men du kan prova dig fram och se vad som blir bra. Sedan får du höja iso såpass att exponeringen blir rätt, kanske auto-iso.

Vilket är viktigast, kvaliten på bilden(innehållet) eller kvaliten på pixlarna? En retorisk fråga, svaret är troligen kvaliten på bilden. Höj iso.

Asså var det utomhus, då var det en helt annan sak med ISO :)

Jag har inte tittat sådär jättenoga, men jag tycker det ser bra ut! Möjligen har du dragit på mättnad/lyster lite väl mycket, men det är ju bara en fråga om efterbehandling.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto