Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kampsports Foto

Produkter
(logga in för att koppla)

jry0930

Ny medlem
Hej Allihop

Jag sysslar med Taekwondo, fotar mycket och så, men jag undrar om någon har nå mat nyttiga tips på hur man kan liva upp bilderna lite =)

Alla tips är välkomna

menar du bildbehandling eller foto på plats?
Var ska du fota och hur pass nära kan du komma?
Rent spontatt på ha mer "livade" bilder så tycker jag att du ska köra på stativ, lång slutartid, blixt på 2:a ridån.

/Stefan

Har ett 70-200. Fotona rör sig om allt från tävling till träning och gradering med krossteknik.
Jag ska prova ditt tips på nästa träning när jag inte kan träna (antagligen är man skadad då)

Få bort bakgrunden...

Jag är ingen sportfotograf men har ändå haft äran att få fotografera svenska karatelandslaget på deras träningar för några år sedan och det jag minns från det var att gymnastiksalsmiljön (de tränade på Bosön) var det som jag ville ha med minst i bilderna. Så försök hitta sätt att fokusera på linjer och rörelse, det är ju ändå det som är det fascinerande med sporten. Om du sedan gör det med kort skärpedjup eller blixt på något sätt är en smaksak, jag har provat lite varianter.

Här är bilderna:
http://www.stefantell.se/Svenska_Karatelandslaget_karate_traningslager.html

Skulle jag fotograferat dem idag hade jag nog försökt jobba mer med vinklar och annat för att hitta renare bilder och ta bort så mycket som möjligt av allt annat.

Sen har jag vid ett tillfälle fotograferat Vale Tudo och Cage Challenge i Solnahallen. Då fanns det inte så mycket val, det var bara att vara så nära buren som möjligt och försöka hänga med i svängarna (och undvika blodstänk).

http://www.stefantell.se/European_Vale_Tudo_Cage_Challenge_Solnahallen.html

Om jag gör om en sådan fotografering skulle jag försöka få med mer rörelse och inte alltid använda kortast möjliga slutartid (som jag gjorde då). Tror det kan bli lite mer fart i bilderna då. Allt behöver ju inte vara knivskarpt hela tiden.

Men, man lär sig av att försöka. Lycka till.

Kampsports Foto. Var inte det den där lilla kamerabutiken som låg i Hamngatsbacken på 50-talet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar