ANNONS
Annons

kameror i minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

yxjoel

Ny medlem
hej alla

jag är en nybörjare som är så pass ny att jag inte köpt en kamera ännu men hoppas på en god mellandagsrea eller väntar till årsskiftet :)

just nu är jag väldigt inställd på canons 400d men undrar, rent generellt, hur klarar sig kameror (i den prisklassen) sig i minusgrader?
jag gillar framförallt natur/landskap och då finner man sig ofta att man står utomhus och som norrlänning är det inte heller allt för ovanligt att det även är minusgrader :D

trots att man är norrlänning kanske det inte alltid är jättetrevligt att fota i allt för låga gradantal, men om vi säger neråt -10 grader kan man tänkas vara ute

några tankar/tips?

Jag kan ju inte säga något mer generellt, men mina digtalkameror (En gammal Sony DSC70 och en Canon 350D) har inte haft problem i de temperaturerna.

På min analoga strejkade autofokusen en gång...

Per

Oftast kan det vara kamerans batteri som strejkar om det blir kallt. Ha gärna med ett batteri i reserv som du förvarar i en innerficka.
Tänk också på hur kameran kan hanteras när du har handskar på. Kommer du åt de viktigaste knapparna och reglagen? Går det att få ett bra grepp om kameran?

Utan handskar blir man snabbt kall när man håller i en kamera. Det gör att fotolusten avtar snabbt.

När du tar in kameran i värmen finns det risk för kondens. Ha därför kameran nedpackad eller i en påse tills den blivit lite varmare. Kameran tar nog inte skada av kondensen men man måste rengöra linsen vilket kan vara skönt att slippa.

Min 400D funkar ypperligt vid -20. Dock tömmer den batteriet rätt raskt - jämfört med rumstemperatur, alltså. Men har du bara fulladdat när du börjar så klarar du en rätt lång session även med bara ett batteri.

Beträffande hantering av kontroller i kyla så rekommenderar jag tunna montagehandskar (ex.vis art.nr 903024 på Jula) och ett par tjocka fiberpälsfodrade tumhandskar utanpå. Behöver du "pilla på nåt" på kameran så tar du av dej tumhandskarna men behåller de tunna fingerhandskarna. Dom funkar bra även för småpill samtidigt som dom skyddar från den värsta kylan.

Jag ligger ute en del i skogen/fjället.
I mer extrema förhållanden så ligger kameran innanför min stora jacka. Eller overall när jag sitter på skotern. I sovsäcken när jag sover.
De enda jag sett som problem är att batteriet tar fortare slut om jag har kameran i ryggsäcken
Men då har jag reserv med. Extra batterier alltid i kläderna.
För en vanlig utedag med många minus så räcker det gått med att ha kameran under jackan.
Stor jacka är vad du behöver. Jag har fotat i -42 grader och då är man så snabb för att rädda sina fingrar att kameran klarar sig fint bara den kommer innanför jackan efter utfört fotande.
Har jag kameran i ryggsäcken så stoppar jag den där.
För ligger den först i ryggsäcken och sen åker i jackan så blir den fuktig. Och sen om man vill ha fram den i hård kyla så fryser den ihop.
Bara man bestämmer sig för jacka eller ryggsäck innan man går ut så ser inte jag att kylan är ett problem.
Mvh/-Anders

Nikon D70S fungerar som vanligt vid -10 grader.

Undvik dock att tappa kameran, plasten blir spröd då den är genomkyld. Min föll ca 1 meter ner i en betongkaj och huset plus diverse annat sprack upp med långa sprickor nästan som porslin.

tack för alla svar och goda råd!
tråden blev dock lite malplacerad då 400d inte verkar ha några större problem men så kan det gå :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar