Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameror enbart för högerhänta....

Produkter
(logga in för att koppla)

Rogerber

Aktiv medlem
Jag har funderat över varför alla och jag menar alla tillverkare konsekvent sätter greppet/avtryckaren på höger sida.... Jag kan inte se någon orsak till att man inte kan spegelvända designen. Det är så invant hur ett kamerahus ska se ut att nog ingen ens funderat över detta. Jag får säkert inga reflektioner på detta, men nu är tanken sagd och ute.. Ha det gott!
 
Den främsta anledningen, förutom att de flesta är högerhänta, är nog att det är dyrt att göra alla (många iaf) detaljer i en uppsättning till.
 
Man har högre grad av finmotorik och precision i den hand kroppen favoriserar. Och då är det ju som ovan nämnt bättre och billigare att anpassa utrustning efter en majoritet. Billigare att gjuta ett chassi än två osv, då den ena ändå kommer att säljas mindre.
Ganska logiskt och jag kan se många orsaker till varför.
 
Jag tycker inte att det kräver några högre grad av finmotorik för att trycka ned avtryckaren, så det kvittar om den sitter på vänster eller höger sida. i tidernas gryning hade jag en analog spegelreflex, där satt avtryckaren på husets vänstra sida, man skötte bländare och skärpa med höger hand.
Sen håller jag med om det måste bli dyrare med två versioner av vart hus och hur gör man med en aramde?
 
...jag tycker inte att det kräver några högre grad av finmotorik för att trycka ned avtryckaren, så det kvittar om den sitter på vänster eller höger sida...

Nej det stämmer, det krävs ingen hög grad av finmotorik för att trycka ner avtryckaren, men ställ om din datormus eller pad till "vänsterhänt" och redigera lite bilder så ser man snart vilken skillnad det är på favorithand och slavhand :)
 
Vi har en nisse på jobbet som byter hela tiden mellan vänster och höger hand när han jobbar med musen. "Tja, varför inte? Det spar ju på musarmen"

Det måste gå att öva upp?
 
Vi har en nisse på jobbet som byter hela tiden mellan vänster och höger hand när han jobbar med musen. "Tja, varför inte? Det spar ju på musarmen"

Det måste gå att öva upp?
Det gör det absolut, men till stor del ligger det i generna. De flesta är högerhänta, vissa vänsterhänta och en del dubbelhänta, dvs har ungefär lika bra motorik osv i båda.
 
Vi har en nisse på jobbet som byter hela tiden mellan vänster och höger hand när han jobbar med musen. "Tja, varför inte? Det spar ju på musarmen"

Det måste gå att öva upp?

För mig tog det ett par år av datorsupport jobb, det är otroligt hur användare kan kämpa för att musen inte ska kunna röra sig utanför deras "zon". Tejp, lim, klämma (sönder) i skrivbordskanter mm.

Är inte dagens systemkameror bättre anpassade för vänsterhänta? Utan/innan AF måste det varit bättre att ha den dominanta handen till att sköta fokus och den andra för att hjälpligt pricka avtryckaren.
 
Jag har alltid musen i vänster hand fast jag i övrigt är högerhänt. Från börjajan var det nog så att det rent möblemangsmässigt blev så när familjens första dator inskaffades på 90-talet.

Men sen så är det ju väldigt praktiskt att ha höger handen till att skriva med och för piltangeterna och det numeriska delen som ju sitter till höger på tangentbordet. Och att ha högerhanden fri för alla andra saker den är bra på, som att skriva förhand, hålla i en bok eller mm.

Har ju spelat lite orgel/pianon sen jag var liten, vet inte om det kan ha på verkat motoriken positivt, Orgel spelar man ju även med fötterna så en fot styrd mus kanske skulle va nåt att testa.
 
En enarmad person, som har endast vänster arm kvar, får kanske problem med dagens systemkameror. Men kompaktkameror är det bara att vända uppochned och använda tummen som avtryckarfinger.

Olle

Det finns en yrkesfotograf i Tjeckien som förlorade sin högra arm ända uppe vid axel men lärde sig fotografera med enbart vänster arm, han använder Nikon D700 och att byta mellan olika objektiv och använda tele är inga problem för honom. Jag lägger hit en länk men är inte säker om det går att öppna för alla användare: http://www.fotoaparat.cz/image/28288
 
Vi har en nisse på jobbet som byter hela tiden mellan vänster och höger hand när han jobbar med musen. "Tja, varför inte? Det spar ju på musarmen"

Det måste gå att öva upp?

Det går alla tiders. Jag bröt en gång några ben i högerhanden. Och jag är högerhänt och fick släpa med gips ända upp till fingertopparna. När jag kom hem var jag tvungen att använda vänstern till att köra musen med. Det tog 2-3 dagar sen gick det faktiskt förvånande bra. Efter en månad ungefär gick det lika bra som med högerhanden. När jag tog bort gipset gjorde jag det dumma att dra tillbaka till högern istället skulle jag givetvis ha alternerat mellan de två och således hade jag kanske idag kunnat använda bägge.

Min pappa föddes vänsterhänt men i skolan på den tiden vart dom tvingade att använda högern och det hade han nog mycket nytta av. När han satt och målade eller skrev bytte han bara hand när den ena vart trött och fortsatta som ingenting. Tänk så praktiskt!
 
Det finns en yrkesfotograf i Tjeckien som förlorade sin högra arm ända uppe vid axel men lärde sig fotografera med enbart vänster arm, han använder Nikon D700 och att byta mellan olika objektiv och använda tele är inga problem för honom. Jag lägger hit en länk men är inte säker om det går att öppna för alla användare: http://www.fotoaparat.cz/image/28288
Han måste ha långa fingrar som når avtryckaren med den fattningen.

Olle
 
Är vänsterhänt från början, däremot använt höger som musarm. Vid 17 års ålder fick jag problem med handleden i högerhanden p.g.a. för mycket datorspelande. Lösningen var att byta till vänster. Nu kvittar det vilken hand jag använder.
När det rör sig om kameran är det enda som jag stör mig på sökaren.
Jag har bägge ögonen öppna, och vid t.ex. fotografering utav flygplan med teleobjektiv måste jag använda högerögat i sökaren och vänsterögat utanför för att kunna låsa på målet. Förmodligen går det med litet träning till, men är man en van skytt kan det ta ett tag.

För avtryckaren använder jag precis som vid en mauser och AK pekfingrets sista led. På så vis får jag en mjuk avtryckning trots att jag skulle haft bättre koll med vänsterfingret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.