Annons

Kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

Smartass

Ny medlem
Jag står i startgroparna för inhandlade av en ny kamera för en organisation som använder kamera väldigt mycket, främst på arrangemang av olika slag.

Kameran kommer inte att användas av "proffsfotografer" men för detta behöver den inte vara dålig eller väldigt enkel.

Jag är ute efter tre alternativ, en budget, en mellan och en "lyx" variant. Vi har efter diskussion kommit fram till att det gärna får vara en systemkamera eller likvärdig, som kostar lite mer men å andra sidan håller lite längre. Till detta begär jag även hjälp med eventuella tillbehör som skulle kunna anses nödvändiga.

Pristaket ligger väl på ca 12-15 000 kr för "Lyxvarianten".

Tacksam för hjälp, råd och tips angående val

Vad är det som fotas på "arrangemangen"?
Om det inte är några längre brännvidder som behövs kan vän en Canon G11 vara ett trevligt alternaiv, inte minst om den kompletteras med en bra extern blixt.

Vad skall fotograferas och under vilka omständigheter? Utomhus, inomhus etc. Begravningar eller motorsport? Eller allt? Tillvad skall bilderna användas? Stora utskrifter eller bara på en webbsida? Du får inget vettigt svar utan att ge mer information.
Lyxvarianten kostar för övrigt snarare 100 000 kr....

Jag står i startgroparna för inhandlade av en ny kamera för en organisation som använder kamera väldigt mycket, främst på arrangemang av olika slag.

Kameran kommer inte att användas av "proffsfotografer" men för detta behöver den inte vara dålig eller väldigt enkel.

Jag är ute efter tre alternativ, en budget, en mellan och en "lyx" variant. Vi har efter diskussion kommit fram till att det gärna får vara en systemkamera eller likvärdig, som kostar lite mer men å andra sidan håller lite längre. Till detta begär jag även hjälp med eventuella tillbehör som skulle kunna anses nödvändiga.

Pristaket ligger väl på ca 12-15 000 kr för "Lyxvarianten".

Tacksam för hjälp, råd och tips angående val

Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Angående den högre klassen så var det därför det var inom "", för att visa på att det inte gäller 100.000 kr klassen men ej heller det sämsta som finns att tillgå.

Fotografierna föreställer det mesta, i de flesta fall är det dock personer som fotograferas och det gäller 1 till 100 personer. Utomhusmiljöer och inomhusmiljöer förekommer också så jag skulle nog vilja använda "allt" som du föreslår.

Bilderna läggs upp på hemsidor och webbplatser och förekommer nästan aldrig i pappersformat.

För webbsidor räcker en Canon G11 bra. Den är mycket mindre än en systemkamera och gör jobbet.
En systemkamera ger en bildfil som kan förstoras mer och där finns det många alternativ och man kan lugnt säga att alla är bra. Köp gärna ett paket.med objektiv och kasnke en blixt. Som den här:

http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/d5000/d5000_sida.jpg

Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Angående den högre klassen så var det därför det var inom "", för att visa på att det inte gäller 100.000 kr klassen men ej heller det sämsta som finns att tillgå.

Fotografierna föreställer det mesta, i de flesta fall är det dock personer som fotograferas och det gäller 1 till 100 personer. Utomhusmiljöer och inomhusmiljöer förekommer också så jag skulle nog vilja använda "allt" som du föreslår.

Bilderna läggs upp på hemsidor och webbplatser och förekommer nästan aldrig i pappersformat.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto