Annons

Kameraval vid konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Skall fotografera Elton John på söndag men stjärnan ger oss fotografer bara 12 minuter att fotografera så tiden att experimentera är lite knapp.

Har numera en D700 tillsammans med D300 och undrar lite hur ni mer luttrade skulle satt ihop systemen?

Kommer köra med 24-70/2.8 och 70-200/2.8 men inte bestämt vilket objektiv som skall sitta på vilken kamera.

Någon som kan ge mig lite förslag med kommentarer?
 
jag skall börja med att säga att jag inte är något proffs eller liknande... men jag skulle vilja påstå att det inte spelar så stor roll vilket objektiv som sitter på vilken kamera... jag har förstått att D700 och D300 ändå skiljer sej ganska lite från varandra... eller? :p
 
Jag är inte heller proffs men en synpunkt kan du få.

Sätt 24-70 på D700 så behåller du vidvinkeln fullt ut. Sätt 70-200 på D300-huset så får du "förstärkt" teleefffekt.

Nu har du 24 - 300 mm!


Skall fotografera Elton John på söndag men stjärnan ger oss fotografer bara 12 minuter att fotografera så tiden att experimentera är lite knapp.

Har numera en D700 tillsammans med D300 och undrar lite hur ni mer luttrade skulle satt ihop systemen?

Kommer köra med 24-70/2.8 och 70-200/2.8 men inte bestämt vilket objektiv som skall sitta på vilken kamera.

Någon som kan ge mig lite förslag med kommentarer?
 
Jag är inte heller proffs men en synpunkt kan du få.

Sätt 24-70 på D700 så behåller du vidvinkeln fullt ut. Sätt 70-200 på D300-huset så får du "förstärkt" teleefffekt.

Nu har du 24 - 300 mm!
Tack så mycket, alla åsikter är välkomna oavsett om man är proffs eller inte. Jag tänkte först som du men sedan slog det mig; om jag tar med brännviddsförlängningen på D300 i beräkningen så får jag 24-70 samt 105-300 d.v.s. ett glapp på 70-105mm

Kör jag 24-70 på D300 och 70-200 på D700 så får jag istället en överlappning på 70-105mm men åtminstone så täcker jag från 36mm (24mm på D300) till 200mm. Tappar förvisso en del på vidvinkelsidan men Elton är ju stjärnan så det kanske inte finns så stor anledning till att ta extremare vidvinkelbilder?

En annan detalj är att man får lite snygga vinjetteringar på 70-200 på största bländare med D700'an.

Nu kanske det låter som om jag har bestämt mig men det har jag inte ;-) Fortsätt gärna ge mig feedback och tips
 
Jag undrar om det är så viktigt att mindre undvika "hål" i bränvviddsomfånget? Kommer du verkkligen att sakna ett hål mellan 70mm och 105mm!?? Dagens kameror tål dessutom beskärning rätt bra. Har du koll på platsen för konserten så blir det förmodligen lättare eller tom självklart vilka kombination du skall köra på. Eller var det en allmän fråga som skall gälla alla möjliga platser/lokaler? Sedan beror det mycket på vilken typ av bilder du vill plåta.
Tack så mycket, alla åsikter är välkomna oavsett om man är proffs eller inte. Jag tänkte först som du men sedan slog det mig; om jag tar med brännviddsförlängningen på D300 i beräkningen så får jag 24-70 samt 105-300 d.v.s. ett glapp på 70-105mm

Kör jag 24-70 på D300 och 70-200 på D700 så får jag istället en överlappning på 70-105mm men åtminstone så täcker jag från 36mm (24mm på D300) till 200mm. Tappar förvisso en del på vidvinkelsidan men Elton är ju stjärnan så det kanske inte finns så stor anledning till att ta extremare vidvinkelbilder?

En annan detalj är att man får lite snygga vinjetteringar på 70-200 på största bländare med D700'an.

Nu kanske det låter som om jag har bestämt mig men det har jag inte ;-) Fortsätt gärna ge mig feedback och tips
 
Skall fotografera Elton John på söndag men stjärnan ger oss fotografer bara 12 minuter att fotografera så tiden att experimentera är lite knapp.

Har numera en D700 tillsammans med D300 och undrar lite hur ni mer luttrade skulle satt ihop systemen?

Kommer köra med 24-70/2.8 och 70-200/2.8 men inte bestämt vilket objektiv som skall sitta på vilken kamera.

Någon som kan ge mig lite förslag med kommentarer?


hela 12 minuter? vilken lyx ;)

Om du har 12 min på dig så skulle jag tippa på att du står i diket och då skulle
jag nog köra med D700 o 24-70 som huvudkamera och använda D300 med 70-200 utifall det händer något lite längre bort. Den brännvidden om du förlorar kommer du knappt att sakna och det är bättre att kunna gå ner till 24 om man vill det ;)
 
Skall fotografera Elton John på söndag men stjärnan ger oss fotografer bara 12 minuter att fotografera så tiden att experimentera är lite knapp.

Har numera en D700 tillsammans med D300 och undrar lite hur ni mer luttrade skulle satt ihop systemen?

Kommer köra med 24-70/2.8 och 70-200/2.8 men inte bestämt vilket objektiv som skall sitta på vilken kamera.

Någon som kan ge mig lite förslag med kommentarer?

En sak att beakta är väl högISO-egenskaperna hos D700. Låter för mig som du inte behöver så mycket vidvinkel om du inte vill ha hela scenen, som du säger, fokus är väl på Elton?

Min peng går på D700 med 70-200 och D300 med 24-70. Hur lång tid tar det att byta objektiv om du skulle behöva det?

/FW
 
Hur långt ifrån scen kommer du vara? tror absolut du ska ha 24-70 på D700:an dock vet jag inte om 70-200 kommer så mycke i användning på d300:an med den förlängning som blir, är du i diket och det är så du kommer nära så finns ingen användning av telet, att Elton är stjärnan håller jag med om men att inte ha nåt direkt val när man väl står där tror jag är dumt. Men det är lite smaksak,vissa gillar tele vissa fasta och vissa som jag ljusstark "normalzoom".
 
Hur långt ifrån scen kommer du vara? tror absolut du ska ha 24-70 på D700:an dock vet jag inte om 70-200 kommer så mycke i användning på d300:an med den förlängning som blir, är du i diket och det är så du kommer nära så finns ingen användning av telet, att Elton är stjärnan håller jag med om men att inte ha nåt direkt val när man väl står där tror jag är dumt. Men det är lite smaksak,vissa gillar tele vissa fasta och vissa som jag ljusstark "normalzoom".
Har aldrig plåtat konsert på Borås Arena tidigare men antar att vi hamnar längst fram under den tiden vi får fotografera. Hade vi fått stå där under större delen av konserten så hade det inte gjort så mycket men nu är tiden klart begränsad. Elton sitter väl sedan största tiden vid sitt piano en bit in på scenen så jag betvivlar att han kommer så värst nära oss fotografer.
 
Då det är elton john och inte något hårdrocks band som inte kan stå stilla under 1/100 sekund så kan jag inte se skillnaden på vilken kamera du sätter optiken.

Vore det skumma miljöer och lite mer action så skulle jag ha valt D700 för alla bilder.
 
Då det är lite svårt att veta hur nära man kommer vara trots att man är innanför kravallstängslet är det lite svårt att veta vad man behöver för objektiv, men jag skulle ändå tro att det är mer värt att kunna ha möjligheten till mer vidvinkel,
att ta bort brännvidden på 70-105mm är inte så farligt, det går alltid croppa lite vid behov.

Jag hade själv funderingar på att sticka dit och fota men då jag inte har någon tidning eller liknande att fota för tror jag inte att jag skulle haft någon chans att få komma in, inte heller med systemare ifrån folkhavet (försökte på morrisey igår men blev stoppad i porten) :(
 
Körde med 24-70/2.8 på D700 och 70-200/2.8 på D300 men med facit i hand hade det nog räckt med 70-200/2.8 på D700 och lämnat D300'an hemma. Vi fick 12 minuter och Elton satt bakom sitt piano hela tiden. Han reste sig precis på slutet och då hade vi 30 sekunder innan vi fördes bort av vakterna. Kan tänka mig att alla fotografer fick samma bilder och med Elton som enda stjärnan så var det ju inte lika intressant med de andra i bandet. Jag tog några, i mitt tycke, riktigt bra bilder på andra bandmedlemmar men de har ju inget kommersiellt värde tyvärr.
 

Bilagor

  • 2009-06-21_096.jpg
    2009-06-21_096.jpg
    84.2 KB · Visningar: 185
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.