Annons

Kameravård i köldgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

makini

Medlem
Ska upp till fjällen några dagar och åka längdskidor och fotografera, troligen i 10-20 minusgrader. Fotar med en Nikon D80, och skulle vilja få lite tips på hur man bäst sköter den i sånt väder, och vad man ska tänka på att inte utsätta den för. Finns det någonting med den låga temperaturen som kan skada kameran, eller är det mest luftfuktigheten som blir jobbig för den? Vill bara vara förberedd, och veta vilka risker som finns med att ta med den dit upp...
 
makini skrev:
Ska upp till fjällen några dagar och åka längdskidor och fotografera, troligen i 10-20 minusgrader. Fotar med en Nikon D80, och skulle vilja få lite tips på hur man bäst sköter den i sånt väder, och vad man ska tänka på att inte utsätta den för. Finns det någonting med den låga temperaturen som kan skada kameran, eller är det mest luftfuktigheten som blir jobbig för den? Vill bara vara förberedd, och veta vilka risker som finns med att ta med den dit upp...

Ska själv till Kiruna i påsk och det ska bli "intressant" och se hur D80:in funkar i det klimatet.Luftfuktigheten är i alla fall i Kiruna väldigt låg. men i fjällen kan nog fuktigheten vara högre iofs.Det man bör tänka på när man varit ute i kyla är att innan man tar in kameran inmohus stoppar man in kameran med objektiv i en påse(utomhus),knyter till ordentligt så att den torra utomhusluften sakta värms upp i den mer fuktiga inomhusluften för att undvika kondens i kamerahuset och inne i objektivet.
 
Det finns egentligen ingenting som kan ta skada hos din kamera. Ju lägre temperatur, desto mindre fukt kan luften binda. Den relativa fuktigheten kan vara hög, men den avser fuktighet i förhållande till max vid en viss temperatur.
Det du bör göra är att förvara extrabatterier varmt, exempelvis i en innerficka. Du ska heller inte byta objektiv inomhus om kameran är kall, gör det istället ute. Inomhus är nämligen dels luftfuktigheten högre eftersom temperaturen är högre, dels har du ett snorkallt kamerahus som det oundvikligen kommer att bildas kondens på. Utanpå behöver inte vara nån fara, men i spegelhuset vill du nog inte ha fukt.
Rent tekniskt kan displayerna fungera dåligt i kyla, och vissa objektiv (18-135) har rapporterats börja kärva när det är kallt. Det har inget med handhavandet att göra dock.

Kort och gott; ska du "öppna" kameran (byta objektiv, minneskort eller batteri), gör det utomhus om kameran redan är kall. Förvara extrabatterier varmt.

Du kan också skifta batterier fram och tillbaka, eftersom den förlorade kapaciteten kommer tillbaka när de blir varma igen.
 
Tack för tipsen! Härligt att höra att jag inte ska vara orolig, då kan jag med fördel lägga all energi på hängivet fotograferande... Och att DX-objektiven kan kärva är nog inget problem, kör enbart med manuella gamla Nikkor jag. Och de har jag aldrig märkt någon skillnad på i kylan ;)

Som sagt, tack för tipsen!
 
Temperaturen i sig är inte skadlig. Vad du behöver tänka på, som redan sagts, är batterierna, "krämen" minskar dramatiskt med kyla, så ha extrabatteri förvarat någonstans nära kroppen. Har du inget extra batteri så får du helt enkelt plocka ut batteriet, hålla det varmt och sätta i det när du väl skall fota.

En annan sak som kan vara värd att tänka på är att all plast blir spröd i kyla, t ex. ett motljusskydd är betydligt lättare att ha sönder redan vid ganska små stötar som det i normala fall skulle klara.

Sedan skall man givetvis inte flåsa på kalla linser, men det är ju ganska uppenbart, såvida man inte är ute efter några spännande effekter av frusen imma i motljus... ;-)

Edit.
Du kan också glömma allt fotograferande inomhus just efter det att du kommit in i stugvärmen med svinkall kamera. Kolla in någon med glasögon som kommer in i värmen... Edit igen. Kollade in din profil.., du har ju såna där på näsroten som gör att du ser bra ut, så du känner nog mycket väl igen problemet.
 
Senast ändrad:
makini skrev:
Tack för tipsen! Härligt att höra att jag inte ska vara orolig, då kan jag med fördel lägga all energi på hängivet fotograferande... Och att DX-objektiven kan kärva är nog inget problem, kör enbart med manuella gamla Nikkor jag. Och de har jag aldrig märkt någon skillnad på i kylan ;)

Som sagt, tack för tipsen!
De gamla manuella grejerna tål nog minus 100;-) Ta det lite varligt med knappar och vred om det är riktigt kallt bara. Plast kan bli skör i kyla, men jag tror inte det är nån fara heller. Det är mest att om nåt ÄR kärvt så ska man inte ta i.

Edit: Magnus hann visst före om plasten.
 
Kondens i minneskort?

Kan det vara skadligt för minnsekorten om man tar ut dom ur kameran och direkt in i den varma inomhusluften? Kan det bildas kondens?
 
Re: Kondens i minneskort?

Merlin skrev:
Kan det vara skadligt för minnsekorten om man tar ut dom ur kameran och direkt in i den varma inomhusluften? Kan det bildas kondens?

I regel är kondensen inte farlig alls för minneskortet, de tål sånt. Klart att olyckor händer även med dem, men det är kameran du ska vara rädd för. Se till att ta in kameran långsamt i värmen, så att kondensen inte utvecklas explosionsartat! Min D80 överlevde både klimatet och en natt i snögrotta uppe i Kittelfjäll (som tråden handlar om), så det ska nog inte vara något problem. Däremot pajade min D200 just i ett litet regn på Azorerna, så man vet fan aldrig...
 
Totalt Trådkap här!

Befinner mig på sydpolen och sov i snöbivack inatt och min canon eos 400 med sigmaobjektiv förvarades inrullad i kläder i fotändan men kameran var ändå rejälvt frostig på morgonen, det jag gjort är att undevikit att slå på kameran samt rullat in den i rejält med tyg och isolering så att den får en långsam uptining imohus (kom in för 20 min sedan). Luftfuktigheten är inte något större problem eftersom detta är en av jordens kalalste platser, men utetempen är ca -34, antagligen några gader varmare i bivacken.

Frågan är om jag gjort rätt o om jag ska göra något mer eller bara vänta i ett antal timmar tilsl kamerna "tinat" innan jag drar igång den
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.