Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska för fjällvandring (ej ryggsäck)

Produkter
(logga in för att koppla)

Spunken

Aktiv medlem
Planen är att fjällvandra i sommar, och jag ska förstås ha med mig kameran.

Jag har en spegellös Panasonic, en 14mm pankaka, en liten normal och en telezoom.
Ett litet kit alltså, och jag är därmed ute efter en väska som jag kan bära tillsammans med en vandringsryggsäck.
Målet är att ha allt snabbt tillgängligt utan att gå runt med kameran runt halsen hela tiden.

Har funderat på midjeväska, men risken är att det blir klumpigt.

Erfarenheter av liknande problem/lösningar mottages tacksamt!

Planen är att fjällvandra i sommar, och jag ska förstås ha med mig kameran.

Jag har en spegellös Panasonic, en 14mm pankaka, en liten normal och en telezoom.
Ett litet kit alltså, och jag är därmed ute efter en väska som jag kan bära tillsammans med en vandringsryggsäck.
Målet är att ha allt snabbt tillgängligt utan att gå runt med kameran runt halsen hela tiden.

Har funderat på midjeväska, men risken är att det blir klumpigt.

Erfarenheter av liknande problem/lösningar mottages tacksamt!

Jag använder denna lösning som fungerar extremt bra vid vandring, även med stor packning.

Bilagor

• Outbound-10-layers_0003_Outbound_10_Front_Position-283.jpg
    Outbound-10-layers_0003_Outbound_10_Front_Position-283.jpg
    73.9 KB · Visningar: 213
  • Outbound-10-layers_0005_Outbound_10_Belt_Position-10285.jpg
    Outbound-10-layers_0005_Outbound_10_Belt_Position-10285.jpg
    69.1 KB · Visningar: 104
Jag tycker den ser lite stor ut för ett spegellöst system men jag gillar idén. Jag föreställer mig att det är klart bekvämare att bära på bröstet då saker längre ner tenderar att skumpa omkring mer.

Skulle nog göra nåt som personen ovan visar, men även se till att du har plats att ha ”väskan” i din ryggsäck ifall det är dåligt väder tex.

Har sätt samma stil användas utav många äventyrs eller extrem sports fotografer eftersom de behöver full rörlighet men även snabb tillgång till kameran.

Ta även med en vattentät påse, är det riktigt dåligt väder, vilket det mycket väl kan vara, kan det regna in i ryggsäcken även fast du har ett regnskydd. Har själv varit med om detta. Regnade nog 40-50mm under en dag och stora delar av packningen klarade sig inte från att bli fuktiga även fast jag använde regnskydd. Det är även bra ifall du måste göra ett svårare vad. Faller du kan jag garantera att din kamera dör ifall du inte har den i en vattentät påse.

Jag vandrar en hel del och tycker att lösningen med en på bärremmarna högt placerad väska är perfekt (som i första exemplet)

Använder en Lowepro Toploader Zoom 45AWII som precis rymmer min X-T1 med zoomen 18-55. Jag har fäst väskan med korta remmar och snabblås. Väskan hänger högt och är helt still under vandring (hatar prylar som dinglar och har sig). Ingår även ett regnskydd.

Det tar 3-4 sekunder att komma till skott.

http://cdon.se/hemelektronik/lowepr...=cf34a59f60e4be6d8e5193164943d215&fo_s=gplase

/Stephan

Tack för alla tips!

Det blir nog någon midjeväska som man kan fästa på ryggsäckens midjebälte (alt. bröst-rem).
Är lite dåligt med kameravarianter som passar, men det finns ju militär/molle-väskor som verkar utmärkta.

Tack för alla tips!

Det blir nog någon midjeväska som man kan fästa på ryggsäckens midjebälte (alt. bröst-rem).
Är lite dåligt med kameravarianter som passar, men det finns ju militär/molle-väskor som verkar utmärkta.

Mindshifts lösning som jag visade på bilderna fungerar ju på i stort sett vilken vandringssäck som helst förutsatt att det finns toppstramare. Och det finns nog ingen vandringssäck över 35L som inte har det.

Den där Holster från Mindshift tycker jag ser intressant ut tycker jag, hade gärna hittat en med lite annan form dock då mina inte bygger lika mycket på längden.

Angående Peak Designs Capture fungerar den förvånansvärt bra även med stor spegelreflex. Utmärkt på dagsvandring och när det är fint väder. Själv hade jag gärna haft en liten vädertät väska också för dagar med lite sämre väder. Ösregnar det är det nog bäst att lägga ner i ryggsäcken men bör skydda kamera samt tillbehör vid lite lättare regn.

Efter två 10-dagars vandringar i fjällen senaste åren så är mitt råd att satsa på en vattentät toploader som du med karbinhakar /spännband el. liknande kan sätta fast i ryggsäckens bärsystem, liknande det systemet du såg i början av tråden.

Och jag kan inte nog understryka betydelsen av vattentät.... inte vattenskyddad, inte regnsäker, inte fuktskyddad.... Utan vattentät.

Jag hade tidigare år en vanlig toploader, men den är inte vatentät och måste stoppas undan i ryggsäcken så fort det börjar regna. Är det något jag redan nu kan sätta pengar på är att det kommer regna i fjällen till sommaren... Och det kommer omgångar, bra väder - kass - bra - hyffsat osv. Ska du varje gång ta av 25kg ryggsäck och rota fram kameran lär det inte bli mycket fotograferande.

Kruxet är att det inte finns så många vattentäta toploader, jag har bara hittat en som fyller mina krav;
Orbelit;
https://www.rajalaproshop.se/ortlieb-vattentat-vaska-aqua-zoom-svart.html

Har hittat någon annan, men dom har inte haft hakar för bärsystemet. Kruxet är att den inte finns inne så jag kan kolla om kameran med ett zoomobjektiv finns inne.

Orbelit finns i olika storlekar, så det borde finnas en för det du ska ha den till.

Sen finns det en sak till du bör tänka på, att väskan är vattentät.... ingen regnskydd över som lowepro har...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar