Annons

Kameraundran..

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoalma

Medlem
Hejsan! Jag har en canon 1100d, kit objektivet som följer med (18-55mm) Och ett tele (70-300mm). jag älskar att fota macro och har en närbildslins +4 som jag använder till båda objektiven. Men funderar på att ta ett steg vidare och skaffa ett macroobjektiv. Samtidigt funderar jag även på att skaffa mig ett bättre normalobjektiv. Vet inte om jag ska ha ett zoom eller ej men vill gärna ha bra ljusstyrka och då kanske ett med fast brännvidd passar bäst? Tycker ni att kitobjektivet funkar eller är det värt att skaffa sig bättre? Vill gärna ha tips på både macro och normalobjektiv och vilka brännvidder som passar bäst! Undrar även om man ska tänka på brännviddsförlängningen när man köper ett objektiv? :) (lägger hellre en del pengar och får ett bra objektiv än köper ett billigt men halvkasst, fast självklart är det ju bra om de inte är allt för dyra!)
 
Är det 18-55 med IS? I så fall är det helt ok normalzoom till din kamera tycker jag. När det gäller macro, så finns det ju: Canon EF-S 60/2,8 USM Macro &
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1. Det första ligger på ca 4300:-, det andra på 5500:- utan USM. Vill du i huvudsak använda objektivet för macro, tycker jag du skall välja 100mm. Vill du kunna använda objektivet lite mer "allround" tycker jag att du skall fundera på 60mm.
 
Är det 18-55 med IS? I så fall är det helt ok normalzoom till din kamera tycker jag. När det gäller macro, så finns det ju: Canon EF-S 60/2,8 USM Macro &
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1. Det första ligger på ca 4300:-, det andra på 5500:- utan USM. Vill du i huvudsak använda objektivet för macro, tycker jag du skall välja 100mm. Vill du kunna använda objektivet lite mer "allround" tycker jag att du skall fundera på 60mm.

Jag har 18-55 med IS ja, men tycker inte skärpan är den bästa. Men klart det funkar än sålänge. När det gäller macroobjektiv vill jag gärna kunna använda det till lite annat också såsom porträtt men vill ändå ha ett bra macro. Måste man gå väldigt nära med ett 60mm så man skymmer ljuset när man ska ta riktigt nära?
 
Okej, för eftersom kameran har en brännviddsförlängning på 1.6 så motsvarar det väl 96mm? Vilket betyder att det blir ett kort telemacro... Har du provat objektivet själv? :)

60mm är precis lika mycket på ett makroobjektiv som på alla andra objektiv, dvs nästan exakt som ditt 18-55 ställd i sitt 55nn-läge. Kolla med din normalzzom så ser du hur ett 60mm-objektiv beter sig när det gäller bildvinkel.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.