Annons

kameraryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Hej

ska införskaffa mig en kamera ryggsäck, vilka har ni, och vilka skulle ni tipsa om, för tillfället böe den rymma åtm 2 kamerahus, ett 70-200/2.8 , några normal zooma samt några blixtar och annat smått

tacksam för svar
 
Lowepro

Själv har jar en lowepro mini trekker AW. Jag fick plats med 2 kamerahus med objektiv + 70-300,
35mm, extern blixt och lite annat. Jag är nöjd med ryggsäcken, den är mjuk på baksidan.
 

Bilagor

  • trekker.jpg
    trekker.jpg
    17.3 KB · Visningar: 640
  • trekker1.jpg
    trekker1.jpg
    26.2 KB · Visningar: 532
Mitt tips efter många olika väskor/ryggsäckar: då en ryggsäck håller många år ta i i överkant med storlek. Kolla att den sitter skönt på ryggen. Många traditionella modeller är för raka i ryggen och inte bekväma att bära på. Testa inte bara storlek utan även pasdform, om du inte ffa skall ha den som förvaring (faktiskt har jag en gammal ryggsäck till detta och det funkar bra, så bortkastad är den inte).
 
Jag har en Lowe Pro Computrekker Plus AW. Den är precis så stor sm ett handbagage på flyget får vara och har plats för dator. Den rymmer ett hus med vertikalgrepp med monterat 400/28 objektiv. 5-6 andra objektiv extra hus blixtar etc. Utmärkt att transportera utrustning i. Meninte så smidig om man snabbt vill komma åt nåt.

De grejer du nämner får plats i en massa olika ryggor om man bara vill ha en rygga för transport.
Har man lite andra krav på t ex hantering, att det ska gå lätt och snabbt att ta fram utrustningen utan att behöva ta av sig väsan t ex, Att den ska ha separat utrymme för extra tröja/fika osv då börjar man begränsa urvalet.

Fundera igen om det finns några mer krav än att den ska rymma en viss utrustning.
Hur tänker jag mig att använda den, hur fotograferar jag. Är det att fånga "ögonblick" och viktigt att snabbt kunna få fram extrahuset med ett annat objektiv eller statiskt dvs jag har tid att ta ner ryggan från ryggen och plocka fram det jag behöver även om det tar 5 minuter.
 
Om du vill ha något lite större, LowePro Computrekker Plus AW... grymt bra säck som jag själv använder... får plats med allt och lite till :)
 
Jag har en LowePro Primus AW som har den lite ovanliga finessen att man öppnar den från "insidan", dvs samma sida som bärremmarna sitter på. Det gör att man inte behöver smutsa ner bärremmarna om man behöver lägga ifrån sig ryggsäcken på marken för att öppna den, samt minskar stöldrisken lite grann om man befinner sig i en trång folksamling. Säcken har också en sidoöppning som man (med lite akrobatik) kan få ut kameran ur utan att behöva ta av sig ryggsäcken.

Säcken är också "grön", för den som gillar sånt (fast min är blå :)).
 
Jag har också en Mini trekker AW men jag har inte varit så nöjd med den. Den fungerar mest som förvaringplats för prylarna när jag är hemma eller när jag vill transportera med mig alla prylar. Men jag använder den aldrig när jag går ut och fotograferar.

-Den är inte särskilt skön att bära för mig.
-Lösningen att bära med sig ett stativ med väskan fungerar inget vidare. Använder man hållaren så hänger stativet ner och väskan går inte att ställa ner på något bra sätt.
-Den känns lite för stor för var jag normalt vill ha med mig i kameraväg men rymmer ändå inte riktigt några andra prylar. Tex. Vattenflaska, matsäck och tröja.

Jag tycker nog att kameraryggsäck blev lite för otympligt för mig. Så för mig var det ingen riktigt bra lösning. Men det kanske mer är jag som inte passar för ryggsäcken än tvärt om...
 
Jag har också en Mini trekker AW men jag har inte varit så nöjd med den. Den fungerar mest som förvaringplats för prylarna när jag är hemma eller när jag vill transportera med mig alla prylar. Men jag använder den aldrig när jag går ut och fotograferar.

-Den är inte särskilt skön att bära för mig.
-Lösningen att bära med sig ett stativ med väskan fungerar inget vidare. Använder man hållaren så hänger stativet ner och väskan går inte att ställa ner på något bra sätt.
-Den känns lite för stor för var jag normalt vill ha med mig i kameraväg men rymmer ändå inte riktigt några andra prylar. Tex. Vattenflaska, matsäck och tröja.

Jag tycker nog att kameraryggsäck blev lite för otympligt för mig. Så för mig var det ingen riktigt bra lösning. Men det kanske mer är jag som inte passar för ryggsäcken än tvärt om...

Hehe, vet faktiskt vad du menar. Min väska är faktiskt också oftast en förvaringsväska för utrustningen och när jag ska ut tar jag kameran + passande objektiv i en mindre väska. Och precis som du säger, ska man vara ute hela dagen får ändå inte tröja, mat etc plats. Man kanske borde ha en gigantisk för heldagsutflykter där all utrustning + mat, vätska, kläder etc får plats, och en liten för bara kameran. Eller nått! Men min är iaf väldigt bekväm och bra om det räcker att bara ha med sig kameragrejerna ut, så mkt annat får inte plats. Flipside 400AW heter den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.