Vad någon sen tycker är "bra" MHT färgåtergivning tänker jag inte heller ha någon åsikt om, det är ju personens ensak
Men en kalibreringsrutin ska inte, kan inte, FÅR inte ta hänsyn till vad någon "tycker". Det vore som om du började ställa om din skärm på frihand för att en viss bild "ska se bra ut" - det funkar inte helt enkelt.
En kalibrering SKA inte göra mer än att ställa efter en mätbar referens. Allt annat utöver detta är användarpreferenser. Precis som när man kalibrerar en skrivare eller en skärm... Referensen, färgöversättningen, ska gå att lita på, sen att det blir "snyggt" är användarens ensak/skyldighet - kalibreringen ska se till att det blir "rätt".
Jag sällan själv att "absolut rätt" alltid är "snyggt". Därför rattar jag ofta ganska hårt i mina råfiler, men att ha utgångsmaterial som är "rätt" gör att jag kan lägga på samma korrigering på massvis med olika bilder och förutsättningar och ändå få samma ut-resultat.
Kalibrering handlar om att alla alltid ska ha samma grundförutsättning, t.ex att alla kan se en viss digitalt sparad bild på samma sätt, på olika ställen/skärmar/printar världen över.
Och att alla kameror (så gott det går med metamerier osv...) ska återge spektraler (verkliga färger) från en råfil så att den digitala tolkningen stämmer med det som CIE började med XYZ-systemet för snart ett sekel sedan, som det utförts tiotusentals mänskliga perceptionstester på. Detta är det ENDA som ska ingå i en kalibrering.
Vill man ha en personlig look på detta sparar man efterbehandlings-inställningar OVANPÅ kalibreringen, som ger det man vill ha. Detta är jättelätt i de flesta råkonverterare, att spara presets. Tolkningen av råfilen ska dock ske korrekt, sen får användaren själv bestämma hur presentationen av grundmaterialet ska ske. Detta är själva huvudmeningen med en kaliberering - vad folk, du, jag, vilken enskild människa som helst, "tycker" har över huvud taget inte med saken att göra.
Vore det så skulle man ju kunna se ett instagramfilter som en kalibrering...