Annons

Färgtemperatur, objektiv eller subjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då förstår jag nog "frågeställningen" lite bättre... :)

Nej, tyvärr kommer din [i detta fall av kameran angivna] vitbalans med förinställda - och som man ju faktiskt rimligtvis skulle kunnat anta korrekta värden - skilja sig en del i vilket resultat dom ger beroende på vilket program man tar in filerna i. Detta beroende på profilerna som programmen använder.

Förhoppningsvis kommer du "vara i närheten", men detta hjälper ju tyvärr inte så mycket alltid.

Det är inte alltid som profilerna in i programmet är/blir 1:1, alltså ger en lika hög summa av R ut som R in osv... och detta måste sedan efterjusteras av rutinerna som programmet man gör raw-framkallningen i. Detta sker med den manuella kontrollen som visas med en "K"-angivelse (som "tippar" färgbalansen mot förstärkning av R/dämpning av B eller förstärkning av B/dämpning av R) och den sekundära kontrollen som bestämmer hur stark G är jämfört med summan av R+B.

Om då profilerna i raw-omvandlingen har lite olika grundinställningar så att t.ex R+B är lite mer förstärkta redan av ingångsdelen av profilen, ja då kommer man ju få lite andra "manuella" värden i programmet. Och det finns heller inget som säger att Adobe's uppskattning av "korrekt" värde för en viss kameramodell är samma som CaptureOne's...

Man kan dock ta fram profiler som ger samma grundfärgtonbalans i båda programmen. Jag trodde dock att passport-mjukvaran kunde spotta ur sig icc-profiler direkt från .dng-input, betaversionerna och preview-NDA-versionerna kunde det iaf.

Annars kan man ju använda "tiff"-varianten på input till passport. Nollprofil i C1, ut till tif, kör genom passport-mjukvaran, flytta .icc-profilen till C1's profilbibliotek. Välj den nya profilen som "input"-profil.
Det finns också program som omvandlar LR/ACR .dcp-profiler till icc... Man kan tyvärr inte översätta allt som finns med i en dcp till icc-standard, så resultatet (kvaliten på profilen) beror på hur mycket av "finesserna" i dcp som passport har valt att utnyttja.

Det är ju synd att inte kunna utnyttja profileringsmöjligheten du har med passporten till C1 "automatiskt", en profilerad bild är (i mitt tycke) så väldigt mycket lättare att efterbearbeta...
 
Colorchecker Passport verkar riktigt trevlig. Var köpte du den? Hittar den endast på Scandinavian Photo men den finns inte i lager där. Vad tycker du om den? Rekommenderar du den?
 
Colorchecker Passport verkar riktigt trevlig. Var köpte du den? Hittar den endast på Scandinavian Photo men den finns inte i lager där. Vad tycker du om den? Rekommenderar du den?

Jag beställde min från Amazon.de. Leverantör var Casoon market i Tyskland.
Fick ge 105 Euro totalt.

Personligen tycker jag att Colorchecker passport är riktigt bra.
Lockar definitivt fram bättre färger än standardprofilerna i Lightroom.
Dessutom är lösningen väldigt lätt att jobba med.
På grund av att solen nästar aldrig visar sig här i Göteborg i November har jag inte kunnat prova att göra dual target profiles.
Det finns en bra presentation av hur det fungerar att jobba med Passport.

http://blog.XritePhoto.com/?p=743
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.