Annons

Kameraproblem med 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

milliechess

Ny medlem
Igår, 12 maj, när jag var ute och fotograferade med min Canon EOS 300D blev bilderna efter ett tag väldigt lustiga. Från att ha varit fullt normal syntes bara den övre biten av bilden.

Har läst på nätet om "300D secondary mirror failure" och det kan ju vara det, är det någon annan som har andra idéer?

Ang "300D secondary mirror failure" så fanns det även på nätet någon som själv hade lagat detta fel, några erfarenheter där? Jag är rädd för att det kommer kosta en del att laga kameran.

Med hopp om svar!
Linda

______________________
Linda Jönsson
www.millieville.com
 

Bilagor

  • img_1025.jpg
    img_1025.jpg
    54.8 KB · Visningar: 395
Jag har haft samma problem med min kamera, och du har rätt i att det har med speglarna att göra. Min man löste det (eftersom jag är hopplöst oteknisk =)) genom att "peta tillbaks" spegeln i fråga på nåt vis, för han påstod att det var en spegel som användes till autofokus, som hamnade i vägen för bilden. Kanske inte helt tekniskt korrekt beskrivning, men då förstod jag vad han menade... *s*
Jag har inte brytt mig om att skicka in kameran på reparation, eftersom vi planerar att skaffa en 350D istället/också, men efter att han petade tillbaks spegeln tar kameran "riktiga" bilder, men det går inte att använda autofokusen.
Han hade fått höra att det skulle kosta ca 3000 kr att laga, men i någon annan tråd såg jag att någon hade fått det fixat för 1700 kr tror jag det var.
Hoppas det hjälper... =)
 
Kan förresten tillägga att det hände i början av vår bröllopsresa, och jag hann bli väldigt orolig för att jag inte skulle få några bilder med mig hem - jag trodde kameran hade dött för tid och evighet... =)
 
Tack för alla svar! Ursäkta att det har tagit lite tid för mig att berätta hur det har gått.

Till att börja med så var det fel på speglarna, så där hade ni alla rätt.
Jag frågade expertbutik och vad det skulle kosta om det var fel på speglarna och fick svaret 2000-3000 kr. Det kändes lite mycket så jag kontaktade Intervision, www.intervision.se , i Malmö då de är auktoriserade canonreparatörer. De tog ca 1300 kr för att fixa det, och snabbt gick det! Två dagar efter jag hade lämnat in den var den klar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.