Annons

Kameran som har allt i fokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att marknaden är troligen ytterst begränsad, och vad skulle kameran kosta??
En allvarlig begränsning är ju att kameran tar flera bilder. Man kan göra exakt samma sak med vilken kamera som helst och lite tid med Photoshop de gånger man skulle behöva det.
I reklamsammanhang utnyttjas ju detta ofta och manuell redigering ger överlägsen kontroll.

Digitalkameror med små sensorer och bländare 8 ger också de nästan oändligt skärpedjup.

Ibland är det svårt att inse' att egna ideer kanske inte är så bra som man själv tror...

Tekniken kommer att slå igenom törs jag lova. Semester och partyfotografen vill ha skärpa i sina bilder och ägnar sig inte åt konstnärliga bilder, där det finns en djupare tanke. Digitalkameran med de små sensorerna löser mycket avv detta idag, att få ett stort skärpedjup. Kan tekniken som beskrivs i artikeln byggas in i en kamera så att det alltid kommer ut skarpa bilder, genom att kameran gör en serie exponeringar med olika avståndsinstllningar kommer detta att tilltala den målgrupp jag tänker mig. Tänkbar reklamslogan "Sikta och knäpp, hela bilden megaskarp".

Fast artikeln haltade lite på slutet "- Med dagens kameror måste fotografen välja: vem är viktigast, Bush eller Blair? Med min kamera behöver de inte det." Jag är inte så säker på att jag sklle villja ha någon av dessa personer skarpa på bild..

Idén är väl helt superb, även om han inte genomfört den än, bilden de visar är tagen "traditionellt" om man läser texten. Skärpan har ställts in två gånger o de båda exponeringarna har lagts samma i ett program i uppfinnarens dator...

Samma sak med möjligheten att göra flera exponeringar på samma gång för att få korrekt exponering av både himmel, hav o vita segel...

Jag tror inte vi sett nåt alls än av vad som komma skall... eller i varje fall mycket lite, men branschen smyger nog ut nyheterna en i taget, bit för bit för att suga ut så mycket de kan. Varför gå direkt till Mk V?

Canon TS-E objektiv kostar "bara" ca: 12000:- och med dessa kan man få fokus över hela bilden, tan att behöva ta flera bilder och lägga ihop.

Detsamma gäller naturligtvis alla kameror/objektiv med Tilt/Shift-funktion...

/Jeppe - som sågar

Och jag som svär över det långa skärpedjupet på min A70...

Att sedan argumentera med att "redan de gamla konstnärerna målade vad de såg bla bla bla." vet jag inte om jag håller med om.
De har väl rätt så tillvida att om man först tittar på ett objekt, så är det i fokus och om man tittar på ett annan så är det i fokus, men aldrig att båda två är i fokus samtidigt.

Det finns säkert applikationer där detta är användbart, men och kunde man stoppa in MÖJLIGHETEN till det till ett vettigt pris så...
Inget jag skulle betala extra för direkt. Det går ju, som sagt att fixa manuellt de få gånger man vill ha denna effekt.

Det lär väl dock inte funka så bra på rörliga motiv eller om det inte finns ganska mycket ljus tillgängligt. Två exponeringar som är identiska handhållet... Krävs att kameran jobbar rätt fort då. :)

Men visst "konsumenterna" vill ofta ha skärpa i hela bilden. Jag har lite då och då fått kommentarer på mina bilder som "kan man inte få bakgrunden skarp?".

Jula säljer kameror med fixfokus... bara sikta o trycka! kostar långt under 80 lax...

Kul artikel, speciellt uttalanden som "på ett porträtt av en person blir exempelvis bakgrunden ofta suddig" när alla som försökt sig på digitalporträttfoto nog vet att man måste betala 10000+ kr för att få en kamera med tillräckligt stor sensor för att kunna sudda ut en bakgrund ordentligt. Det långa skärpedjupet på digitalkompakter är anledningen till att jag inte köpt en ny kamera efter jag sålde min Olympus C-750.

Att intresse för Focoz saknats hos både fototidningar och Hasseblad borde ha varit en varningsklocka till SVDs redaktion som borde haft ett mer kritiskt förhållningssätt.

Vad är skillnaden mot t.ex. A-Dep läget på en EOS? Räcker det inte med att blända ner ordentligt?

Hm. Förutser *vissa* problem med att hitta kunder till det priset. Men jag skulle lugnt betala 200-500 SEK för en ps-plugin med den här funktionen.

paco skrev:
Vad är skillnaden mot t.ex. A-Dep läget på en EOS? Räcker det inte med att blända ner ordentligt?

Nej. Man får inte skärpedjup från närgränsen till oändligt på minsta bländaren med de flesta objektiv, bara med rejäla vidvinklar. Och då blir bländaröppningen så fysiskt liten att skärpan försämras av diffraktion.

Skynda att fynda! de 100 första får en Microdrive på köpet. 1 GB... inte fy skam!
Men gott självförtroende har de:
"It might happen - if you are ordering more than one FocOz camera - that we can only accept delivery of one" tusan också, jag som vill ha alla fyra samtidigt... o snabbt!

Intressant policy

"We are very busy with production and other activities related to the FocOz camera at the moment and will therefore be unable to answer general questions via email, fax or snail-mail."

men om man tecknar en bindande order får man förtur till svar på sina frågor! Lovely!

Ser inte kameran ut som en Olympus med nån tillsats? *s*

Senast ändrad:
Undras om det ska anas ugglor i mossen, med tanke på att det krävs en betald beställning innan frågor besvaras? Fast Nikon körde med samma teknik, att köpa grisen i säcken, fast de hade ett väl inarbetat varumärke.

Fast det är väl bara att pumpa in pengarna i förskott och se om man får en produkt som fungerar som den ska. Fast man kanske skulle åka ut till Lidingö och klämma och känna på den och få programvaran installerad och provköra den innan man bestämmer sig för köp. Vi får se om den dyker upp på nästa fotomässa med tanke på att detta är en nydanande produkt med högt inovationsvärde för målgruppen. Nyckeln är programvaran i systemet och en till viss del möjligen anpassad standardkamera av det jag förstått.

Under somrarna är det semsetervikariesässong på tidningarna och detta kan leda till att sådant som inte borde publiceras publiceras i brist på tillräckligt kritisk granskning av fakta.

Man måste väl använda stativ för att det där ska fungera, först skärpan på det ena och sedan på det andra, då har man nog rört en hel del på handen. Så tekniken är väl inte för partyfotografen.

Det skulle ju kunna fungera om den tog 2 bilder direkt efter varandra, där sökaren känner av vad som är längst bort och längst fram automatiskt och ställer inte kameran efter det. Uppfattade det som att det inte var så nu, eller tänkt så, utan att man ska göra det manuellt?.

Tror att det blir rätt svårt att få ihop bilderna snyggt också, om man inte gör det manuellt.

EDIT: Glöm vad jag skrev utom det sista *trött*. Läste artikeln en gång till :)

Senast ändrad:
Varför inte bara köra en kamera som känner av var du lägger focuspunkten, sen bara försöker automatisera allt och fixa hyperfokalen automatiskt, det borde räcka för dom flesta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar