Annons

Kameran kan inte fokusera?

Produkter
(logga in för att koppla)

elinos89

Medlem
Hej! För ett tag sedan postade jag en tråd som handlade om att jag trodde mitt objektiv gått sönder eftersom det inte kunde fokusera. Objektivet gick bara helt in och helt ut och sen höll det på så. Manuell fokus gick inte heller eftersom den enda delen av bilden som blev skarp var antingen en del av ett hörn eller en ytterst liten del av bilden, oavsett bländare och avstånd.

Nu har jag testat objektivet på en annan kamera och då fungerade det som en klocka. Dock fungerar ingen objektiv på min kamera så det krävs ju inte alls för många högskolepoäng för att lista ut att det är i kamerahuset problemet ligger.

Det är en EOS 500D, några år på nacken och välanvänd. Det är precis som den inte kan läsa av fokus punkterna eller hitta någon skärpa i bilden. Det går ibland inte ens trycka av en bild. Jag vet inte alls vad som hänt med den. Jag läste något om en motor som sitter i kamera huset, men på vissa sitter den i objektivet. Sitter den i kameran kan det krångla.

Väldigt diffus förklaring, men jag har försökt rengöra kameran och se att det inte är där felet ligger. har även testat med olika objektiv, miljöer och inställningar, men kameran fokuserar inte. Inte ens manuellt.

Är det någon som har en aning? isåfall, är det värt att laga?
 
Har du testat att rengöra objektivkontakterna på huset? dom guldfärgade små prickarna? dom kan vara smutsiga/feta vilket förhindrar autofokus.. testa även fabriksåterställa kameran.
 
Har du testat att rengöra objektivkontakterna på huset? dom guldfärgade små prickarna? dom kan vara smutsiga/feta vilket förhindrar autofokus.. testa även fabriksåterställa kameran.


Ja, det är testat utan framgång. Även att rengöra sensorn har testas och även data för dammborttagning. Men det är oförändrat.
 
har du testat senaste firmware till kameran? 1.0.9 är den senaste till 550D vad jag kan se.
har du kollat om det är nåt knas med mattskivan?
har du testat liveviewläge?
testat annat objektiv?

vad jag vet så sitter fokuseringsmotorerna i objektiven på Canon... även Nikon..
men inte på Sony där har man motorn i kameran... har jag för mig :) det låter jag va osagt haha
 
---
vad jag vet så sitter fokuseringsmotorerna i objektiven på Canon... även Nikon..
men inte på Sony där har man motorn i kameran... har jag för mig :) det låter jag va osagt haha
Ja, det är nog bäst att låta det vara osagt, för det stämmer inte... :)

Det som är korrekt är att det sitter fokuseringsmotorer i alla Canons EOS-objektiv. Dock finns det flera motorvarianter (har hittat fyra), vilka är mer eller mindre bra.

Nikon har fokuseringsmotor i vissa objektiv (de har minst två varianter, en enklare och en bättre motortyp), men inte i alla. De dyrare kamerahusen har inbyggda fokusmotorer, varför dessa således kan användas med alla objektiv, vare sig de är fokusmotorförsedda eller ej.
Nikons billigare kameror saknar inbyggd fokusmotor, varför man enbart kan använda fokusmotorförsedda objektiv till dessa ifall man vill ha autofokus.

För Sony gäller att det sitter fokusmotorer i samtliga objektiv för deras NEX-kameror.

När det gäller Minolta AF / Sony Alpha-systemet så förekommer bådadera. Dels finns dettraditionella skruvdrivna objektiven, och dels finns det fokusmotorförsedda objektiv av två typer. Dessa är märkta SAM respektive SSM. De senare är snabbare och bättre (men dyrare förstås).
.
 
Elin, det man kan göra i sådana fall, förutom att rengöra kontakterna, är att se till att ha ett friskt och fulladdat batteri. Ett batteri som är på upphällningen kan ge upphov till diverse skumma problem.

En annan sak är att göra en s.k. "factory resett". Du får leta i menyerna - titta i första hand i Set Up-menyn. Där kan det finnas ett val som heter "fabriksåterställning" eller nåt.

Funkar inte något av detta så är det nog bara reparation som gäller, men kolla i så fall noga vad det kan tänkas gå på. Tyvärr blir reparationskostnaderna nuförtiden ofta högre än kamerans marknadsvärde. :-(
.
 
Hon har ju en Canonkamera :)
sen tog jag bara upp några exempel :)
Har jag förstås fullt klart för mig.

Men sedan tog du upp några exempel från andra fabrikat, och eftersom du skrev diverse felaktigheter om dessa, så fann jag det lämpligt att korrigera ditt inlägg. Annars kan ju andra som läser det bli felinformerade, och det vill vi väl inte, eller hur? :)
.
 
Nu har jag testat objektivet på en annan kamera och då fungerade det som en klocka. Dock fungerar ingen objektiv på min kamera så det krävs ju inte alls för många högskolepoäng för att lista ut att det är i kamerahuset problemet ligger.

Det är en EOS 500D, några år på nacken och välanvänd.

är det värt att laga?
Svårt att säga men min gissning är att det inte är värt att reparera.
Dels är det dyrt "ATT reparera" de tar gissningsvis 500+ frakt för att ge ett kostnadsförslag o det är ju 10% av en ny kamera i billigare utförande.
O om kameran har några år på nacken så står du fortfarande utan garanti.
Tror det är bättre att lägga in en beställning hos jultomten i förskott.
Men ring Canonservice o fråga, DET kostar inget. Tyvärr får man nog inget svar.
 
Det vanligaste problemet är i sådana här fall att det kommit någon smuts på antingen hjälpspegeln för AF, eller på IR-filtret ovanför AF-optiken i spegelhuset. Blås lite försiktigt där och se om det gör någon skillnad.
 
Tidigare idag så hade jag liknande problem, efter ett tag så kom jag på att jag tagit bort fokuseringen från "avtryckaren" och lagt den på af-knappen istället. Det kan inte vara så?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.