Annons

Kameran överexponerar vid filmning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Glattnos

Aktiv medlem
Jag har en Pentax K-r som jag gillar av flera anledningar. Jag har testat att filma en hel del med den och planerar att filma mycket mer. Men jag har problem med att kameran överexponerar när jag filmar, har provat olika bländare vid olika förhållanden och den verka konsekvent överexponera när jag filmar.

Vad jag vet så finns det två ställen att ställa om exponeringen i auto-lägen, dels den exponerings-kompenseringen på "hem-skärmen"(denna står alltid närmare botten än mitten på min kamera för att ljusmätaren ska gå att lita på) och den som heter "Hi/Low key adjust" i "Image profile".

Är det vanligt att man får ställa ner exponerings-inställningarna flera steg för att kameran inte konsekvent ska "bränna ut" ljusa områden vid filmning? Kan jag dra "Ljushet" eller/och exponerings-läge i "botten"? Är det rätt sätt att lösa det?

Jag fotograferar så gott som alltid manuellt men jag har för mig att kameran har överexponerat även de få gånger som jag fotat i Semi-automatiska lägen.

Tänkte om det finns något standardproblem/nybörjarfel som man kan råka ut för?

Edit: Glömde kanske förtydliga att K-r har inte manuellt filmläge, bara bländaren går att ställa in, sen sköter kameran själv slutartid och ISO.
 
Ingen som varit med om detta?

Jag hittade ett utländskt forum där något hade ett liknande problem med en liknande Pentax-kamera. Han hade kommit underfun med att det verkade hänga ihop med vilket batteri han använde. Kameran överexponerade med orginal Li-Ion batteriet men exponerade bättre med vanliga AA-batterier.
Jag ska testa med AA-batterier också och se om det blir någon skillnad. Man kan ju ställa in i menyn vilken typ av batterier man använder och även AUTO. Ska lira lite med detta och återkomma med resultatet.
 
Har du rätt mätfunktion inställd?
Har filmat ganska mycket med en pentax K-7. Ibland med fel mätfunktion. Då blir det att kameran över och underxponerar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.