Annons

Kameralinser för en stadsfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phunkey

Aktiv medlem
Vet ej om denna är rätt diskussion för rätt forum.

Hursomhelst ska jag till asien och fira jul med släktingar. Jag hade ett tag funderat på en 70-200 VR som min telezoom. Har känt på den och älskar den över vad den kan prestera. Men samtidigt är jag mer av en stadsfotograf, tror jag att det kallas. Jag fotar gator, människor, städer, arkitekt och allt som rör staden. Den tilltänkta telezoomen är kanske jobbigt att släpa på i timtals och jag kommer nog inte att springa med stativ allt för ofta heller. Så jag överväger att dela upp den tänkta sparade pengar till att köpa en SB-800 blixt, 105/2.8 eller en 150/2.8 sigma micro och nikons 70-300/4-5.6 eller så blir det sigmas motsvarande zoom.

Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort? Satsa allt på en dyr zoom eller ska jag dela upp dem och släpa på fler och mindre gluggar?

Mitt arsenal består av:

D70
50/1.8
85/1.8
28-75/2.8
15-30/3.5-4.5

Tacksam för hjälp!

När jag plåtar "på sta'n" brukar jag ta med mig så lite som möjligt.

Av de gluggar du listar skulle jag ta:

15-30 (arkitektur, översiktsbilder)
28-75 (folkliv)
105 eller 150 (detaljer, porträtt)

Trevlig resa!

Själv ska jag uppleva politiska kontraster i vår. Först en vecka i Teheran sedan en vecka i New York.

Skall nog komplettera med ett Tokina 12-24 för arkitektur/översikt/natur.

Sen är jag sugen på en ljusstark normalzoom till porträtt, Tamrons 28-75, men jag får nog nöja mig med kitgjuggen. Tele behärskar jag nog inte...

28-75! (Tänk på hur många mästerliga stadsfoton som tagits med bara en normalglugg under fotografins historia! Med din zoom har du redan en större arsenal än vad många gamla mästare använde!)

Reglerna som gäller är:
1) Kameran MED dig hela tiden
2) kameran FRAMME hela tiden, färdig att snappa!
(Inte inpackad i en väska!)

Därför: Gå för det LÄTTA och behändiga - och den lins som du känner att du är mest vän med. (Du kan ju ta med en eller ett par till, som du har 'hemma', ifall det sker en olycka...)
/Gitte

Påstan föredrar jag en mätsökarkamera.

Generellt så menar jag att less is more på stan.
Jag väljer tveklöst 50mm eller 35mm.

Tänker jag plåta människor och kanske lite "typ parkporträtt" så blir det 50mm, i andra fall där jag inte förväntar mig ngt porträtt eller så så blir det tveklöst en 35mm. (35mm har jag dock endast fast i en HexarAF,,,)

Mvh Niclas,

Ps, På stan så är det obligatoriskt med 400ISO för min egen del,,,

"Stå på tå" är liksom en perfekt "affärside" att ha i minnet när man fotar,,

Henri Cartier-Bresson, sade en gång, fritt översatt:

"-Du jagar efter en bild och för att lösa den, ibland hittar du den på ett par sekunder andra gånger så tar det timmar, ja dagar.
Det finns ingen standard lösning, inget recept. DU måste stå på tå, som i tennis!"

Det säger mycket,, kameran alltid redo och blicken vaken innan det händer, för att när det händer så har det redan hänt och bilden är förlorad.

"Stå på tå" är liksom en perfekt "affärside" att ha i minnet när man fotar på stan och generellt!

Mvh Niclas,

Jag är inne i en stadplåtar-period just nu. Kör med mitt 17-40 och ett 85mm oavsett om det är 35mm sv/v eller digitalt. Man får anpassa sig lite... Det viktigaste är att kameran är framme hela tiden (påslagen) och det sitter ett objektiv på kameran...
Tillbringade hela Måndagen på Söder i Sthlm. Ett underbart område för stadsplåtande.

Jag tackar för alla svaren och tips! Jo då ska jag nog slippa 70-200VR. Den är knappast kul att bära omkring med. Det är som Birgitta ha sagt att man klarar sig bra med 28-75:an och jag stortrivs med den gluggen. Jag tror nog att det blir en blixt och en macroglugg, typ en 105. 150 som jag hade sagt tidigare kommer nog kräva mer av stadigare händer. Nu när en updaterad sigma 105/2.8:a så tror jag nog att jag slår till med en sådan.

Att gå omkring med en 70-200VR är inte ngn heller bra lösning med tanke på att den kan väcka och störa stadsmiljö. Springer en fotograf med en onödig stor zoom får många för sig att det har hänt nåt i stan.

Så det låter logiskt med mindre prylar för att ligga lågt som möjligt. Sedan tänkte jag höra med er hur ni brukar göra för att ta porträttbilder? Tar ni för er eller ska man fråga först och säga sen? Jag kommer att åka till Taiwan och sedan till Hong Kong, så en hel del intressanta människor lär jag få träffa.

emil t skrev:
Själv ska jag uppleva politiska kontraster i vår. Först en vecka i Teheran sedan en vecka i New York.

Skall nog komplettera med ett Tokina 12-24 för arkitektur/översikt/natur.

Sen är jag sugen på en ljusstark normalzoom till porträtt, Tamrons 28-75, men jag får nog nöja mig med kitgjuggen. Tele behärskar jag nog inte...

Du kommer att bli väldigt nöjd med 28-75:an. Själv köpte jag den begagnad och det är faktiskt en relativt lätt och skarp lins. Så jag tycker att du gör en bra investering när du satsar på en sån glugg. Bättre vore kanske nikons men den kostar nästan det fyrdubbla... Vet inte ens om den presterar lika bra om inte bättre men knappaste värt så mycker mer pengar.

Tokina har man hört om men snart kommer även tamrons 11-nångting vidvinkel. Undra hur den kommer att bli.

Phunkey skrev:
Du kommer att bli väldigt nöjd med 28-75:an. Själv köpte jag den begagnad och det är faktiskt en relativt lätt och skarp lins. Så jag tycker att du gör en bra investering när du satsar på en sån glugg. Bättre vore kanske nikons men den kostar nästan det fyrdubbla... Vet inte ens om den presterar lika bra om inte bättre men knappaste värt så mycker mer pengar.

Tokina har man hört om men snart kommer även tamrons 11-nångting vidvinkel. Undra hur den kommer att bli.

Jag är faktiskt rätt nöjd med kit-gluggen så det "enda" Tamronen tillför är ljustyrka och bokeh. Brännvid och skärpa har jag. Därför så prioriterar jag nog andra brännvidder först. Men så småningom...

Tamrons 11-18 är väl enligt specen väldigt ljussvag? Maxbländare 5.6 vid 18mm låter tråkigt... Men den kanske är mycket billigare

Tokinas har ju blänadre 4 genom hela omfånget. Den bör kosta nån tusing mindre än Sigmas 12-24. Riktpris 5900:- (90000yen) i japan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar