Annons

Kamerakris! Måste ha ny, digital kompakt eller system det rätta för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bellis

Aktiv medlem
Min Canon digital ixus 750 gick sönder i veckan :( skärmen bak har gått sönder och utan den är kameran inte mycket att fota med....
Så, jag måste alltså investera i en ny kamera, men vad ska jag satsa på nu?
Jag fotar ofta och mycket, många av korten är på barnen, yngsta är bebis, så det är bra om kameran är snabb på att fånga ögonblicken och den bör kunna ta bra kort inomhus utan blixt! (varit nöjd med ixusen för att jag hade den, men ibland har den inte hunnit med i svängarna, och inne är det nästan ett måste att ha blixt, har vissreligen ISO upp till 400 men det blir lätt rörelseoskärpa o barn är som sagt inte stillsamma fotobojekt)

Började med att fundera på en kompakt, som Panasonic DMC TZ3
Men funderar även starkt på en system, och då en Pentax 100d super (eller helst skulle jag vilja ha en k10 men då jag egentligen inte alls har utrymme till ny kamera nu och måste ha en ny så...)
Blir jag nöjd med 6 mp på en systemare när jag har haft 7 på kompakt undrar jag lite grann då...

Tidigare tyckte jag det var viktigt att kameran var liten att ta med, nu uppskattar jag mest snabbhet och bra bilder i alla ljus
 
Du kommer bli nöjd med 6Mp på en systemkamera, den ger bättre kvalitét än 7Mp på en kompakt.
 
Jag avnänder K100D, ha rprecis köpt den. Har inget att klaga på. Har i och för sig inte ägt någon annan. men inga problem med den inte.

Köper du den med kitoobjektivet så blir det bra.

Även Pop-Up blixten funkar fint med min hemmagjorda oumibounce som riktar ljuset upp i taket och sen ner på motivet. Funkar kanon!

Mvh
V

PS. har lite bilder på min sida tagna med Pentax K100D.
Även här finns en del..
http://s207.photobucket.com/albums/bb174/karlstrand/Camera Pictures/
Helt oredigerade..
 
karlstrand skrev:
Jag avnänder K100D, ha rprecis köpt den. Har inget att klaga på. Har i och för sig inte ägt någon annan. men inga problem med den inte.

Köper du den med kitoobjektivet så blir det bra.

Även Pop-Up blixten funkar fint med min hemmagjorda oumibounce som riktar ljuset upp i taket och sen ner på motivet. Funkar kanon!

Mvh
V

PS. har lite bilder på min sida tagna med Pentax K100D.
Även här finns en del..
http://s207.photobucket.com/albums/bb174/karlstrand/Camera Pictures/
Helt oredigerade..

Hej, tack för svar, det var fina bilder du tagit med kameran.
Funderat hela dagen o jag blir alltmer sugen på att satsa på en system, dvs Pentaxen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.