Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerakrav för att kunna sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ansluten till en mindre bildbyrå och även de har krav på att bilderna ska vara större än 3750x2500. Man kan tycka vad man vill om det och eftersom jag även jobbar som bildredaktör för ett magasin och därmed köper en del bilder så är det inte i första hand storleken man går efter. Men som fotograf så får man ju följa de regler som bildbyråerna har.
MEN
De flesta av dagens kameror klarar ju de kraven (ca10mpix) så jag kan inte se annat att det får vara smaken och plånboken som får avgöra. Nikon D80, Canon 40D eller nåt liknande räcker långt. Objektiven är naturligtvis väldigt viktiga också. (Det är naturligtvis inte alla bildbyråer som har krav på det sättet heller).

Egentligen tycker jag nog man börjar lite i fel ände om man utgår ifrån kamerahuset. Kameran i sig säljer inga bilder utan det är fotografen som gör det. Som nybörjare är det INTE i kameran det sitter om man säljer bilder eller inte utan det handlar så mycket om andra saker som att skapa kontaktnät, att marknadsföra sig och skapa ett intresse och därmed en marknad för ens bilder.

David

Sälj dina gluggar!

Nu har jag i och för sig inte läst alla inläggen men min spontana reaktion är att du skall behålla ditt hus och satsa på bättre gluggar!
Din kamera är mycket bättre än dina objektiv och eftersom du gillar Sigma så råder jag dig att gå vidare där. Deras 18-50/2,8EX är riktigt bra!
Skall du fota macro så är deras 150/2.8 super!
Så lycka till med försäljninen men glöm inte att det är känslan och inte tekniken som gör en bra bild!
Mvh/Stefan

Tänk vad mycket bra bilder man har betraktat genom åren utan att bildkvalitén för den skull varit "i topp". Vid fotoutställningar och tidningsbilder bryr jag mig ganska lite om sånt som rent optiska kvalitetsfaktorer. Alla måste ju inse att bildens värde och säljbarhet ligger mer i bildens innehåll än i den tekniska bildkvalitén. Tar jag en bild av George Bush när han hugger ved klädd i kalsonger tror jag bilden ger bra betalt även om den är tagen med en mobilkamera.

Grundidén när det gäller tiff kontra Megapixel är ca 3bit/pixel. 10 MP = 30 MB fil Tif/8 bitars färg. 60 Mb Tif/16 bitars färg.50 Mb gränsen på filstorlek blir alltså endast ett problem vid mindre än 8,3 MP i kameran.

vaktis100 skrev:
Det kan du glömma direkt,,,, finns inte en chans i he-----t att gnällbältet tar guld ikväll!

Oopps.. glömma? ;-) Sen är det inte gnällbältet där nere... snarare bibelbältet.
Hur som helst försöker jag förtränga att jag hade rätt.. :-(

gnällbälte,,,,, bibelbälte Tomato tomato,, låter likadant i mina öron. Tur att domaren har ögonen öppna,,,, han måste ha en härlig bokeh,,,,,,, mitt i synfältet!!!!!

Phantis skrev:
Det jag saknar är spotljusmätning och skärpedjupknapp.

Har själv en D200, som jag kanske ska avyttra.

Och vad du får med D200 och D300 som du inte får med de billigare kamerorna, är ett ordentligare damm och vädertätat skal. BRUKAR SJÄLV PROGRAMMERA FUNKTIONSKNAPPEN, SÅ JAG HAR SPOTMÄTNINGEN DÄR.
Visst tar de billigare fina "kort". Men då helst inte i regn och rusk.

Det finns ju så mycket fina bilder att ta, när ingen annan vågar ut pga. vädret. ;-)

Får du in dessa i budgeten behöver du inte sakna dess mer i din kamera.

Visst har en D300 lite mer att erbjuda för fotografering i befintligt och gärna svagare ljus, men samtidigt borde du få en D200 till nästan halva det priset.

Ett budgetpaket skulle vara en begagnad D200 och sigmas gluggar. Kanske 18-50/2.8 och en 70-200/2.8.
Borde landa runt 20kkr.

Sigmas gluggar är riktigt trevliga både bildmässigt och till utseende. Visst har de en smula skörare finish. Men de allra flesta är ändå så försiktiga.

ErlandH skrev:
Då hjälper det alltså inte om Joela köper en D300 heller. Och alla de fotografer som använder Canon 1D mk3 eller 5D eller 40D ligger lika risigt till. Inte en chans att få bilderna sålda!

;-P

Nog måste det gå att sälja en Canonbild också. Folk säljer ju från sina mobiltelefoner idag. :cool:

J Alexander skrev:
Om man jobbar mot bildbyråer har dessa ofta minimikrav när det gäller storlek på bilder, ex. 50 MB Tiff utan interpolering, dvs har man en kamera som "bara" levererar 30 Mb bilder kommer man inte särskilt långt. Upplösningen i Nikon D50 räcker alltså inte till den typen av bildförsäljning.

Har du någon referens till kravet? Jag har svårt att förstå att man uttrycker bildkvalitet i filstorlek.

Jag måste citera ett stycke från Wikipedias artikel om TIFF:

"
TIFF is a flexible and adaptable file format. It can handle multiple images and data in a single file through the inclusion of "tags" in the file header. Tags can indicate the basic geometry of the image, such as its size, or define how the image data are arranged and whether various image compression options are used. For example, TIFF can be used as a container for JPEG and RLE (run-length encoding) compressed images. A TIFF file can also include a vector-based Clipping path (an outline that crops or frames the main image). The ability to store image data in a lossless format makes TIFF files a useful method for archiving images. Unlike standard JPEG, TIFF files using lossless compression (or no compression at all) can be edited and resaved without suffering a compression loss. Other TIFF file options include multiple layers or pages.

[...]

TIFF has an option to use LZW compression, a lossless data compression technique for reducing file size. Until 2004, the use of this option was limited because the LZW technique was the subject of several patents. However, these patents have now all expired.
"

Ursäkta det långa citatet; jag har markerat de viktiga punkterna.

Ovanstående ger tillsammans en märklig bild av kravet från bildbyrån.

Är detta ett vanligt sätt att specificera bildkvalitet?

Per.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto