Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerakrav för att kunna sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en 350D (8megapixel). Har sålt tavlor och bilder för web. Kvalitén har inte varit några som helst problem. Har förvisso semiproffs och proffs objektiv. Så satsa du på nya objektiv om du ska köpa något alls.

ErlandH skrev:
Inte för att jag har någon erfarenhet av Nikon D50, men nog måste väl kameran ha en inställning för spotmätning?!? Och skärpedjupsknapp har ju slr-kameror haft sedan hedenhös...

Inte alla, långt därifrån! På en DSLR tycker jag det är mycket lättare att se skärpedjupet på skärmen, än att använda sökaren till det.

Per.

Tror inte du kan sälja mer bilder efter köp av D300. Lycaks du inte sälja bilder tagna med D50 kameran så är du troligtvis för dålig som fotograf.

Jag anser att prioriteringslistan borde vara följande:

1. Känsla
2. Kunskap
3. Objektiv
4. Tillbehör
5. Kamerahus

Naturligtvis är kamerahuset lite viktigare för vissa fotografer, men aldrig så viktig att dom prioriterar huset före objektiven.

Vad gör du om inte du säljer bilder i den takt så att din D300 lönar sig, en kamera du inte ens anser dig ha råd med?? ska jag vara ärlig utan att ha sett dina bilder så tycker jag att du skall ta o försöka sälja dina bilder tagna med D50:n lyckas du inte så garanterar jag att det inte har med kameran att göra.

Jag har ingen spotmätning på min kamera men jag har sålt en hel del...

Lycka till

Vad är det du har tänkt fota..?

Håller för övrigt med övriga om att du bör satsa på objektiven först.
Förr på den analoga tiden sa man att man kan ha vilken papplåda som helst, men har man inte bra objektiv så kan det kvitta...
Då var det ju ingen skillnad på antal megapixlar och så, men vad jag fattat så bör det räcka med de du har.
Det enda är om du behöver en snabb kamera till t.ex sportfoto.. har själv erfarenheter av att köra med en slö kamera (300D) på fotboll och hockeymatcher. Ingen hit kan man väl säga.

Så om du inte behöver en snabbare kamera.. så är mitt råd att satsa på objektiven.

Om man jobbar mot bildbyråer har dessa ofta minimikrav när det gäller storlek på bilder, ex. 50 MB Tiff utan interpolering, dvs har man en kamera som "bara" levererar 30 Mb bilder kommer man inte särskilt långt. Upplösningen i Nikon D50 räcker alltså inte till den typen av bildförsäljning.

J Alexander skrev:
Om man jobbar mot bildbyråer har dessa ofta minimikrav när det gäller storlek på bilder, ex. 50 MB Tiff utan interpolering, dvs har man en kamera som "bara" levererar 30 Mb bilder kommer man inte särskilt långt. Upplösningen i Nikon D50 räcker alltså inte till den typen av bildförsäljning.
Med det resonemanget får hon köpa en "bladare" med digitalbakstycke för 350 000!!!!

Danne B skrev:
Kanske inte riktigt då det gäller TIFF och inte JPG...
Min A700 på 12 MP levererar "bara" ca 35 Mb i tif-format så det finns inte så många dslr som kan leverera 50 Mb förutom canon1Ds + mellanformatare
och har dom dessa krav så är det inte där hon ska sälja sina bilder!!!!

vaktis100 skrev:
Min A700 på 12 MP levererar "bara" ca 35 Mb i tif-format så det finns inte så många dslr som kan leverera 50 Mb förutom canon1Ds + mellanformatare
och har dom dessa krav så är det inte där hon ska sälja sina bilder!!!!

Forskade lite och du har nog rätt.. men å andra sidan så är det ju bara de stora bildbyråerna som har dessa krav. Finns många andra ställen att sälja bilder till..

Danne B skrev:
Forskade lite och du har nog rätt.. men å andra sidan så är det ju bara de stora bildbyråerna som har dessa krav. Finns många andra ställen att sälja bilder till..

He he he ibland har man tur ,,,,, skål Daniel & hej hopp! Imorgon kör vi skit.

J Alexander skrev:
...har man en kamera som "bara" levererar 30 Mb bilder kommer man inte särskilt långt...
Då hjälper det alltså inte om Joela köper en D300 heller. Och alla de fotografer som använder Canon 1D mk3 eller 5D eller 40D ligger lika risigt till. Inte en chans att få bilderna sålda!

;-P

ErlandH skrev:
Då hjälper det alltså inte om Joela köper en D300 heller. Och alla de fotografer som använder Canon 1D mk3 eller 5D eller 40D ligger lika risigt till. Inte en chans att få bilderna sålda!

;-P

Jo, det kan det göra.. men inte om hon ska sälja till de bildbyråer som kräver dessa 50mb bilder.
Som sagts innan så finns det mängder med andra ställen att sälja bilder på..

Danne B skrev:
Jo, det kan det göra.. men inte om hon ska sälja till de bildbyråer som kräver dessa 50mb bilder.
Uppriktigt sagt betvivlar jag att det finns speciellt många (eller stora) bildbyråer som ställer sådana krav. De kan ju inte hitta så många fotografer att köpa av.

Ska vi återgå till Joelas problem med kamerahus eller ska vi sitta här o jämföra "pittar" hela natten?

Edit: Skål för he___te!

Danne B skrev:
Med nöje... även om möjligheten med att sälja bilder är ett av hennes problem.
Jag tror hon har stor potential att sälja bilder,,,,, hennes inställning & attityd säger mig det!! Köp gluggar Joela,,,,, dyra sådana!
Edit Du kommer inte att ångra dig. En bra glugg kan hålla i ?? år (ingen vet ännu)!!!!!

vaktis100 skrev:
Jag tror hon har stor potential att sälja bilder,,,,, hennes inställning & attityd säger mig det!! Köp gluggar Joela,,,,, dyra sådana!
Edit Du kommer inte att ångra dig. En bra glugg kan hålla i ?? år (ingen vet ännu)!!!!!

Det tror jag också.. men bra gluggar behöver inte nödvändigtvis betyda dyra.. ;-) även om det oftast gör det. Men köp nya bättre gluggar är rådet!

Nä, nu ger jag upp den här diskussionen.. ska se mitt LHC förlora guldet för andra gången.

Danne B skrev:
Det tror jag också.. men bra gluggar behöver inte nödvändigtvis betyda dyra.. ;-) även om det oftast gör det. Men köp nya bättre gluggar är rådet!

Nä, nu ger jag upp den här diskussionen.. ska se mitt LHC förlora guldet för andra gången.
Det kan du glömma direkt,,,, finns inte en chans i he-----t att gnällbältet tar guld ikväll!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto