ErlandH
Aktiv medlem
Joela, enligt den här recensionen har D50 spotmätning, men inte skärpedjupsknapp.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ErlandH skrev:
Inte för att jag har någon erfarenhet av Nikon D50, men nog måste väl kameran ha en inställning för spotmätning?!? Och skärpedjupsknapp har ju slr-kameror haft sedan hedenhös...
Med det resonemanget får hon köpa en "bladare" med digitalbakstycke för 350 000!!!!J Alexander skrev:
Om man jobbar mot bildbyråer har dessa ofta minimikrav när det gäller storlek på bilder, ex. 50 MB Tiff utan interpolering, dvs har man en kamera som "bara" levererar 30 Mb bilder kommer man inte särskilt långt. Upplösningen i Nikon D50 räcker alltså inte till den typen av bildförsäljning.
vaktis100 skrev:
Med det resonemanget får hon köpa en "bladare" med digitalbakstycke för 350 000!!!!
Min A700 på 12 MP levererar "bara" ca 35 Mb i tif-format så det finns inte så många dslr som kan leverera 50 Mb förutom canon1Ds + mellanformatareDanne B skrev:
Kanske inte riktigt då det gäller TIFF och inte JPG...
vaktis100 skrev:
Min A700 på 12 MP levererar "bara" ca 35 Mb i tif-format så det finns inte så många dslr som kan leverera 50 Mb förutom canon1Ds + mellanformatare
och har dom dessa krav så är det inte där hon ska sälja sina bilder!!!!
Danne B skrev:
Forskade lite och du har nog rätt.. men å andra sidan så är det ju bara de stora bildbyråerna som har dessa krav. Finns många andra ställen att sälja bilder till..
Då hjälper det alltså inte om Joela köper en D300 heller. Och alla de fotografer som använder Canon 1D mk3 eller 5D eller 40D ligger lika risigt till. Inte en chans att få bilderna sålda!J Alexander skrev:
...har man en kamera som "bara" levererar 30 Mb bilder kommer man inte särskilt långt...
ErlandH skrev:
Då hjälper det alltså inte om Joela köper en D300 heller. Och alla de fotografer som använder Canon 1D mk3 eller 5D eller 40D ligger lika risigt till. Inte en chans att få bilderna sålda!
;-P
Uppriktigt sagt betvivlar jag att det finns speciellt många (eller stora) bildbyråer som ställer sådana krav. De kan ju inte hitta så många fotografer att köpa av.Danne B skrev:
Jo, det kan det göra.. men inte om hon ska sälja till de bildbyråer som kräver dessa 50mb bilder.
Jag tror hon har stor potential att sälja bilder,,,,, hennes inställning & attityd säger mig det!! Köp gluggar Joela,,,,, dyra sådana!Danne B skrev:
Med nöje... även om möjligheten med att sälja bilder är ett av hennes problem.
vaktis100 skrev:
Jag tror hon har stor potential att sälja bilder,,,,, hennes inställning & attityd säger mig det!! Köp gluggar Joela,,,,, dyra sådana!
Edit Du kommer inte att ångra dig. En bra glugg kan hålla i ?? år (ingen vet ännu)!!!!!
Det kan du glömma direkt,,,, finns inte en chans i he-----t att gnällbältet tar guld ikväll!Danne B skrev:
Det tror jag också.. men bra gluggar behöver inte nödvändigtvis betyda dyra.. ;-) även om det oftast gör det. Men köp nya bättre gluggar är rådet!
Nä, nu ger jag upp den här diskussionen.. ska se mitt LHC förlora guldet för andra gången.