Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kamerakrav för att kunna sälja bilder
- Trådstartare Phantis
- Start datum
-CL-
Avslutat medlemskap
Egentligen kan du sälja dina bilder, från vilken kamera som helst.
Ser jag en snygg tröjja så skiter jag i om den är av bomull eller syntet, om den är blå eller grön. Jag gillade ju den, det räckte för att jag skulle köpa den.
Vad jag menade var väl att om bilden har ett nyhetsvärde, eller något annat som uppskattas kan den säljas.
För det finns precis lika mycket "skitbilder" tagna med proffsgrejjer.
Men visst ska du köpa dig en rolig kamera att utväcklas med, och visst känns det trevligare att sälja bilder med lite finish.
Men kameratips vill jag inte ge, då det ändå kommer drunkna bland alla andra. Hur mycket vill du lägga ut på din nya kamerautrustning eller bara kamera?
Ser jag en snygg tröjja så skiter jag i om den är av bomull eller syntet, om den är blå eller grön. Jag gillade ju den, det räckte för att jag skulle köpa den.
Vad jag menade var väl att om bilden har ett nyhetsvärde, eller något annat som uppskattas kan den säljas.
För det finns precis lika mycket "skitbilder" tagna med proffsgrejjer.
Men visst ska du köpa dig en rolig kamera att utväcklas med, och visst känns det trevligare att sälja bilder med lite finish.
Men kameratips vill jag inte ge, då det ändå kommer drunkna bland alla andra. Hur mycket vill du lägga ut på din nya kamerautrustning eller bara kamera?
Phantis
Medlem
Jag sneglar idag på nokia D200 eller D300. Vet ej om det är värt skillnaden i pris att satsa på D300. Har egentligen inte råd med den men vill inte hamna i ett läge att jag vill byta igen om ett år.
Har idag en D50 och jag skulle vilja kunna använda mina objektiv ett tag tills jag har råd att skaffa bättre sådanna.
Har idag en D50 och jag skulle vilja kunna använda mina objektiv ett tag tills jag har råd att skaffa bättre sådanna.
Ullmerkott
Aktiv medlem
Du menar Nikon va?
Phantis
Medlem
Ullmerkott skrev:
Du menar Nikon va?
Japp det är klart.. Satt precis och svor över min nokia så det kanske var därför......
Allemyr
Aktiv medlem
Egentligen så borde en D50 duga alldeles utmärkt, dock kanske två saker som kunde varit bättre, brusegenskaper och ngn till megapixel. Runt 10 känns säkert, med betrakningsavstånd och hela fadderullan.
Det viktigaste tycker är objektiven du sätter på.
Vad har du idag? Som allround fotograf kan man väl knappt ha för många men om man är fäst vid ngt speciellt område så kan det räcka med ett makro och ett ultravidvinkelobjektiv.
Men det flesta tror jag är överens om att bildkvalitén sitter i objektivet, dock gör ju en bättre kamera det lättare att fånga just det där.
Så mitt tips är att gå på objektiven, och välja det som passar just ditt fotograferande.
Du får ju en väldans "crop" om du kör på en Nokia sensor heltklart, det dynamisk omfånget skulle tydligen inte vara i samma klass som Nikon D3, men men, man kan inte få allt.
Det viktigaste tycker är objektiven du sätter på.
Vad har du idag? Som allround fotograf kan man väl knappt ha för många men om man är fäst vid ngt speciellt område så kan det räcka med ett makro och ett ultravidvinkelobjektiv.
Men det flesta tror jag är överens om att bildkvalitén sitter i objektivet, dock gör ju en bättre kamera det lättare att fånga just det där.
Så mitt tips är att gå på objektiven, och välja det som passar just ditt fotograferande.
Du får ju en väldans "crop" om du kör på en Nokia sensor heltklart, det dynamisk omfånget skulle tydligen inte vara i samma klass som Nikon D3, men men, man kan inte få allt.
Har du inte råd med bra objektiv är det inte så mycket lönt att skaffa en dyr kamera.
Om inte objektivet är riktigt bra så kan du inte utnyttja alla megapixlar. Den verkliga upplösningen (skärpan) är beroende av flera faktorer som skärpeinställning, optik, isoprestanda och sensor.
Skillnaden i bildkvalitet mellan Nikon D80 och D200 är i stort sett noll. Mellan D80 och D300 är skillnaden mest synbar vid väldigt höga iso, men kanske ändå inte så stor att kunderna bryr sig.
Kort och gott. Nikon D80 har allt vad du behöver för att tjäna pengar som fotograf.
/magnus, yrkesfotograf sedan 1994.
Om inte objektivet är riktigt bra så kan du inte utnyttja alla megapixlar. Den verkliga upplösningen (skärpan) är beroende av flera faktorer som skärpeinställning, optik, isoprestanda och sensor.
Skillnaden i bildkvalitet mellan Nikon D80 och D200 är i stort sett noll. Mellan D80 och D300 är skillnaden mest synbar vid väldigt höga iso, men kanske ändå inte så stor att kunderna bryr sig.
Kort och gott. Nikon D80 har allt vad du behöver för att tjäna pengar som fotograf.
/magnus, yrkesfotograf sedan 1994.
Aton_
Aktiv medlem
Eftersom du redan har ett kamerahus borde du kanske vänta med att byta. Om två år är förmodligen även en D300 en rätt gammal kamera oavsett vad den kostar idag. Men ett bra objektiv står sig säkert i konkurrensen även om 10 år. Och objektivet påverkar självklart bildkvalitén mer än kamerahuset om du har en systemkamera.
Oavsett detta tror jag att din egen skicklighet och ditt engagemang (inte minst hur mkt tid du lägger på fotandet) är viktigare än både kamera och objektiv för din förmåga att ta bilder som säljer.
Oavsett detta tror jag att din egen skicklighet och ditt engagemang (inte minst hur mkt tid du lägger på fotandet) är viktigare än både kamera och objektiv för din förmåga att ta bilder som säljer.
vaktis100
Aktiv medlem
Phantis skrev:
Kan ännu inte så mycket om objektiv men vill lära mig.
De objektiv jag har idag är märkta med:
Sigma DG 28-300 1:3.5-6.3 D
Sigma DL macro super 70-300 1:4-5.6 D
Sigma 18-50 1:3.5-5.6 DC D
Då tjänar du mycket mer på att byta objektiv istället för kamerahus!!!
ErlandH
Aktiv medlem
Egentligen håller jag med alla dem som tycker att du inte behöver byta kamera. Det finns inget med din D50 som borde hindra dig att ta bilder som t ex tidningar är nöjda med.Phantis skrev:
Nu när jag ska köpa en ny kamera. (Går en utbildning som gjort att jag upptäckt vad jag saknar med min befintliga ) vad ska jag tänka på?
Men eftersom du själv vet vad du saknar på din D50 så blir det nog lättare att råda dig om du berättar vad detta är.
Allemyr
Aktiv medlem
Phantis skrev:
Kan ännu inte så mycket om objektiv men vill lära mig.
De objektiv jag har idag är märkta med:
Sigma DG 28-300 1:3.5-6.3 D
Sigma DL macro super 70-300 1:4-5.6 D
Sigma 18-50 1:3.5-5.6 DC D
Jag skulle nästan må dåligt om ngn får för sig å använda sådana objektiv på en D300
Phantis
Medlem
Aton_ skrev:
Garanterat inga avgörande funktioner för din förmåga att sälja bilder.
Det förstår jag men när jag ända vill köpa en med dessa funktioner så vill jag köpa en som jag kan sälja bilder med.
vaktis100
Aktiv medlem
Varför vill man blända ner bara för att se att skärpedjupet inte räcker till ändå,,,, + att sökaren blir rent svart!!! Nä för h---ete, bättre att chansa!ErlandH skrev:
Inte för att jag har någon erfarenhet av Nikon D50, men nog måste väl kameran ha en inställning för spotmätning?!? Och skärpedjupsknapp har ju slr-kameror haft sedan hedenhös...
vaktis100
Aktiv medlem
Köp ett Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED så har du ett objektiv som garanterat levererar superbilder oavsett kamerahus!!!Phantis skrev:
Det förstår jag men när jag ända vill köpa en med dessa funktioner så vill jag köpa en som jag kan sälja bilder med.
PS Jag vet att det är svindyrt! DS