Annons

kameraköp: Tyskland vs USA

Produkter
(logga in för att koppla)

0ddish

Medlem
har bestämmt mig för att köpa Nikon D50 eller en canon 350D. Jag ska åka till USA i augusti ( seattle)

Så nu till frågan.. Köpa här i sverige, eller i Tyskland eller skajag köpa i USA. Hur mycket pengar kan jag spara tor ni? hur är det med garanti?
 
Jag skulle nog satsa på USA. Om, mot all förmodan, kameran måste lagas, så har du sparat in tillräckligt för att betala rep. i Sverige.... garantierna brukar inte funka i Europa för annat än optik vad jag vet.
 
jag köpte min D50 från tyskland. hus, 1GB minne å frakt blev 4700 spänn. krånglar kameran lämnar jag bara in den här i sverige.

jag frågade nikon om det fanns nån nackdel med att köpa kameran i t.ex tyskland. det fanns det inte direkt då det är europagaranti, fick jag till svar.

så jag skulle nog köpa från tyskland om det inte skiljer betydligt i pris.
 
Sedan ska väll sägas att man får svensk manual om man tycker det är viktigt när man köper i Sverige. Inte för att det spelar mig någon roll men för andra kanske?

Ja vart köpte du?
 
När jag handlade D70 (2004) var prisskillnaden för huset mellan EU och USA liten. Däremot skiljde det en hel del på tillbehör. Det blev ett hus från tyskland för garantins skull. Optik, blixt, minneskort samt en del annat plock köptes på plats i USA.

/m
 
kabel

Hejsan, behövde du köpa till någon kabel eller adapter för att kunna använda den tyska kameran i sverige?
 
Nu är ju originaltråden väldigt gammal, och de som startade den har nog tappat intresset. Det enda som kan behöva anpassas vid utlandsköp är i så fall batteriladdaren, och eftersom det är en lös kabel (åtminstone på Nikons laddare, så är inte detta något problem. Tyskland och Sverige har väl dessutom samma standard på stickkontakter.
 
Nu är ju originaltråden väldigt gammal, och de som startade den har nog tappat intresset. Det enda som kan behöva anpassas vid utlandsköp är i så fall batteriladdaren, och eftersom det är en lös kabel (åtminstone på Nikons laddare, så är inte detta något problem. Tyskland och Sverige har väl dessutom samma standard på stickkontakter.

Jo, det finns adaptrar och ibland om man handlar från t.ex. Hong-Kong anpassar de kontakter eller skickar med adapter. Hong-Kong är br om man vill handla billigt. Köp inte från Kinas fastland. Riskabelt.
 
Jag köpte min Fuji X100 från Amazon i England, och fick med "svensk" elkontakt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.