Annons

Kameraköp med gluggundringar

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha sysslat med foto ett drygt halvår nu (inte lång tid, jag vet, men ändå), så vill jag säga att det absolut lönar sig att satsa på ljusstark optik om man vill kunna hålla slutartiderna nere och få skarpa bilder. Ljusstark optik gör det även lättare för autofokusen att hitta rätt snabbare.

Dagens moderna systemkameror presterar visserligen mycket bra på höga iso, men hur kul är det att tvingas köra på högsta iso för att få tillräckligt kort slutartid? Det är ingen ovanlighet om det är inomhus man ska fotografera. Är det teleobjektiv du tänker satsa på, se till att den inte tappar ljusstyrka då du zoomar in. Dessvärre händer det med så gott som alla billiga zoomar på marknaden....

Jag fotade en utomhuskonsert i somras i gassande solsken (scenen var i skuggan dock) med ett tele som jag nu sålt. Det var en sigma DG 70-300mm f/4-5,6, och jag fick pressa upp iso till 800 för att kunna ligga på gränsen till acceptabel slutartid. Med en f/2.8 zoom hade jag kunnat ligga på iso 200 istället, eller köra med kortare slutartider.

Tycker att alla bara funderar på vilken kamera man ska ha och vilken prestanda den ska ha och lämnar det viktigaste "åt slumpen". Det viktigaste är vad objektivet skickar för ljus till kamerasensorn. Har man begränsad ekonomi men vill ta bra bilder är det bra objektiv och förmånligare kamera som gäller. Man kan växa väldigt mycket med en enkel instegsmodell också (själv skaffade jag en begagnad Nikon D60 på försommaren). Att ha en dyr och fin kamera betyder inte att man automatiskt tar bra bilder även om utrustningen ger möjlighet till det. Man ska veta vad man gör också, och det lär man sig inte i ett nafs (har jag märkt).

En ljusstark zoom med fast ljusstyrka 2.8 över hela brännviddsomfånget kostar från ca 5000kr uppåt. Själv skulle jag rekommendera Sigma då de har hyfsat snabba fokusmotorer och priserna är relativt låga jämfört med motsvarande förstapartsobjektiv. Sigma får ibland klagomål i test på skärpan, men den skillnaden ser jag mest som teoretisk. Man måste först veta hur man tar en skarp bild. Det är inte alltid det enklaste....

Köp alltså ett så bra objektiv som möjligt och välj en kamera till objektivet i en prisklass du har råd med och som känns bra i handen (helst med batterigrepp påmonterat, det gör en enorm skillnad). Köp inte en toppenkamera och snåla på det som formar bilden...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto