Annons

Kameraköp med gluggundringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Freiashusse

Medlem
Hej
Jag funderar på att köpa antingen canon eos 500D med 18-55 och 55-250 eller 50D med 18-200 kan även bli nikon D5000 med 18-55 och 55-250 eller D90 med 18-200. Kommer att fota lite allt möjligt men mest hundar i rörelse. Vilket tror ni funkar bäst för en glad nybörjare, tänker på att fokusen ska hänga med, men det kanske är han bakom kameran det hänger på :))

Det bör inte spela iså stor roll vilken av dessa kamerorna du väljer, däremot tror jag du vill ha lite bättre och ljusstarkare objektiv om du vill fotografera hundar i rörelse.

I valet mellan superzoom (18-200) och normal- plus telezoom, så är det ett val mellan bekvämlighet och optiska prestanda. De två objektiven 18-55 och 55-200 är bättre optiskt (gäller alla märken).

Per.

Hej
Jag funderar på att köpa antingen canon eos 500D med 18-55 och 55-250 eller 50D med 18-200 kan även bli nikon D5000 med 18-55 och 55-250 eller D90 med 18-200. Kommer att fota lite allt möjligt men mest hundar i rörelse. Vilket tror ni funkar bäst för en glad nybörjare, tänker på att fokusen ska hänga med, men det kanske är han bakom kameran det hänger på :))

500d och 50d är en avsevärd skillnad i både pris och kvallitetskänsla/handhavande. 500d har ett hus i plast och en lägre sekvenshastighet. Gissningsvis har den även långsammare autofokus än 50d. Allt hänger på vad du vill använda kameran till samt hur mycke du tänkt använda den. Om de bara är "ibland" så är ju en kamera för ett högre pris en sämre investering än en för ett lägre. Kamerans står för känslan funktionen och handhavandet, du tillsammans med ett vettigt objektiv står för kvalliten. En bra kamera med ett dåligt objektiv blir dåligt i slutänden de ochså. Ta o läs på lite om de olika modellerna, gå kläm och känn på dem i nån butik.

Kommer att släpa runt på den på hundtävlingar i första hand. Blir nog en del fotande, sambon har redan planerat fotokurs osv... Är som sagt total novis i ämnet och har läst en del trådar här. Vi har en kompakt i dag och den åker med överallt, men är en hel del begränsningar i den. Om jag fattat rätt så är optiken viktigare än huset men nån form av hus att växa i vill jag ha. Har varit och klämt och känt, det jag tycker känns bäst är 50D, men skiljer ju ett antal tusen till dom andra och jag är ju lite ekonomisk med = snål. Känns luddigt men kan inte förklar bättre :) Inte lätt med det stora utbud som finns.

Jag köpte D5000 med 18-55 och 55-200. Inga action bilder har ännu fotats, men det kommer nog gå bra. Jag är nöjd med objektiven. Glad att jag inte valde en superzoom, de är för tunga tycker jag.
Båda mina objektiv är lätta, och att skifta då och då går snabbt, tycker inte det ska vara något problem.
Nu när det är lite kallt tar jag inte med något extra objektiv ut. Oftast får 18-55 sitta på då, och kameran får hänga innanför jackan.
Saknar inte superzoom, det finns tillräckligt med bildmöjligheter med 18-55.

Köp en av de sista 40D som fortfarande finns på marknaden. Det som skiljer mot 50D är en skärm med lägre upplösning och att den inte har filmfunktion. 05D kanske har några pixlar mer men det spelar mycket liten roll. Fotokungen ser ut att ha ett exemplar kvar (hus) för 7490 och ett paket med 17-85 för 10695. Det finns begagnade i bra skick för 4500 kr.

Kommer att släpa runt på den på hundtävlingar i första hand. Blir nog en del fotande, sambon har redan planerat fotokurs osv... Är som sagt total novis i ämnet och har läst en del trådar här. Vi har en kompakt i dag och den åker med överallt, men är en hel del begränsningar i den. Om jag fattat rätt så är optiken viktigare än huset men nån form av hus att växa i vill jag ha. Har varit och klämt och känt, det jag tycker känns bäst är 50D, men skiljer ju ett antal tusen till dom andra och jag är ju lite ekonomisk med = snål. Känns luddigt men kan inte förklar bättre :) Inte lätt med det stora utbud som finns.

Besök en fotoaffär, med ett stort utbud, känn på olika systemkameror, ergonomin och ett lätt handhavande, en kompakt D-SLR är att föredra, det är viktigt för rätt val, när du skall resa runt, alla instegs D-SLR fungerar att fotografera hundar med, tror jag.

Canon 50D är inte kompakt, långt ifrån.
Canon 500D nära idealet.
Sony A500 nära idealet.
Pentax K-X den minsta D-SLR (APS-C) nu ute på marknaden, idealet.

Tag med en hund, som typexempel vad du skall fotografera, då kan säljaren i fotoaffären bäst välja ut lämplig D-SLR.

Skall du fotografera agility? Då behöver du en SNABB kamera med snabb AF och 6 bilder/s.

Besök en fotoaffär, med ett stort utbud, känn på olika systemkameror, ergonomin och ett lätt handhavande, en kompakt D-SLR är att föredra, det är viktigt för rätt val, när du skall resa runt, alla instegs D-SLR fungerar att fotografera hundar med, tror jag.

Canon 50D är inte kompakt, långt ifrån.
Canon 500D nära idealet.
Sony A500 nära idealet.
Pentax K-X den minsta D-SLR (APS-C) nu ute på marknaden, idealet.

Tag med en hund, som typexempel vad du skall fotografera, då kan säljaren i fotoaffären bäst välja ut lämplig D-SLR.

Skall du fotografera agility? Då behöver du en SNABB kamera med snabb AF och 6 bilder/s.

Alla instegs D-SLR fungerar för normalt spralliga hundar, det finns lungnande tabletter för hysteriska hundar och fotografer, så någon speciellt avancerad D-SLR behövs inte, 6 bilder/sek., hur ofta behövs det (?), kostar önödiga pengar, alltför avancerad D-SLR, dyr investering för en D-SLR APS-C, gå då över till en D-SLR FF, fullbildssensor, stor tydlig sökare, t.ex. Canon 5D MII, Sony A900, mera vettig D-SLR för framtiden.

Sökaren till en D-SLR APS-C kan i vissa fall vara för liten, att täcka en stor hund, typ Irländsk Fårhund, en liten tax klarar sig inom sökarens yta!

Agility stämmer bra det. Hur vet jag hur snabb autofokus den har då? Och blir det lika mellan olika objektiv??

Det skiljer ganska mycket hur snabbt olika objektiv fokuserar. De billigare objektiven är ofta kanska slöa. Skulle jag jaga en hund med kameran så skulle jag ha ett objektiv med ultrasonicmotor. Det står USM/SWM/HSM etc på objektivet beroende på fabrikat. Tyvärr blir de litet dyrare oxo. För Canon skulle jag välja en 70-300/4-5,6 IS USM eller 70-200/4 USM (utan IS).

Edit:
Ojektivförslag

Senast ändrad:
Är det Agility det handlar om så instämmer jag med Sven om att det krävs snabba grejer. Här snackar vi om hundar som kör i 200 knyck och åt alla håll och kanter.
Med andra ord så går det undan rätt rejält.

Jag skulle gått på en kamera med erkänt snabb autofokus och detsamma när det gäller objektiv.

Jag har både barnbarn och en snabb hund (Welsh) och har haft en kamera med 3 b/s som blev en 40D med 6 b/s. Det blev sort skillnad i chansen att fixa en bra bild. Chansen alltså! Visst går det att få till det med en långsammare kamera. Det gick ju innan kamerorna blev så här snabba , men chansen att få till "bilden" ökar ordentligt med en snabb kamera.

Alla instegs D-SLR fungerar för normalt spralliga hundar, det finns lungnande tabletter för hysteriska hundar och fotografer, så någon speciellt avancerad D-SLR behövs inte, 6 bilder/sek., hur ofta behövs det (?), kostar önödiga pengar, alltför avancerad D-SLR, dyr investering för en D-SLR APS-C, gå då över till en D-SLR FF, fullbildssensor, stor tydlig sökare, t.ex. Canon 5D MII, Sony A900, mera vettig D-SLR för framtiden.

Sökaren till en D-SLR APS-C kan i vissa fall vara för liten, att täcka en stor hund, typ Irländsk Fårhund, en liten tax klarar sig inom sökarens yta!

Jag har både barnbarn och en snabb hund (Welsh) och har haft en kamera med 3 b/s som blev en 40D med 6 b/s. Det blev sort skillnad i chansen att fixa en bra bild. Chansen alltså! Visst går det att få till det med en långsammare kamera. Det gick ju innan kamerorna blev så här snabba , men chansen att få till "bilden" ökar ordentligt med en snabb kamera.

Själv har jag två svarta kelpies med hygglig fart i. Har funderat och klämt och känt ute på lokala media markt, träffade på en snubbe som var fotograf på heltid som hjälpte till. Kul med hjälpsamt folk, precis som här på forumet. Kommer att ringa fotokungen på måndag och hoppas att D40´n finns kvar. Objektiv till den? Har inte hur fet budget som helst men funderar på ett 70-300/4-5.6 IS USM eller är det bättre med 70-200/4L USM? Tänker på att det är utan IS, hur skakigt blir det?

Själv har jag två svarta kelpies med hygglig fart i. Har funderat och klämt och känt ute på lokala media markt, träffade på en snubbe som var fotograf på heltid som hjälpte till. Kul med hjälpsamt folk, precis som här på forumet. Kommer att ringa fotokungen på måndag och hoppas att D40´n finns kvar. Objektiv till den? Har inte hur fet budget som helst men funderar på ett 70-300/4-5.6 IS USM eller är det bättre med 70-200/4L USM? Tänker på att det är utan IS, hur skakigt blir det?

Med en brännvidd av 200mm blir det lätt skakigt, först av det förstorade motivet, med en APS-C bildsensor, här omkring 6ggr, men även av ett relativt tungt objektiv, motverkas med något snabb exp, tid över 1/200 sek.

Hur skakigt det blir är svårt, att svara på självklart, beror på din egen inre balans för stunden, en nyckter fotograf klarar sig ofta bra!

Med en brännvidd av 200mm blir det lätt skakigt, först av det förstorade motivet, med en APS-C bildsensor, här omkring 6ggr, men även av ett relativt tungt objektiv, motverkas med något snabb exp, tid över 1/200 sek.

Hur skakigt det blir är svårt, att svara på självklart, beror på din egen inre balans för stunden, en nyckter fotograf klarar sig ofta bra!

Låter som att det blir IS objektivet i så fall, tävlar oftast så inre balans är inget jag skulle vilja skryta med. Är novis och behöver göra det så lätt som möjligt i början.

Rättar mig själv:

"....motverkas med något snabb exp, tid över 1/200 sek.", - skall vara,
motverkas med något snabb exp, tid UNDER 1/200 sek., kortare tid alltså 1/200 sek - 1/250 sek - 1/500 sek - 1/1000 sek - osv!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto