ANNONS
Annons

Kameraköp (Eos 300d) utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)
Får man ta sig friheten att ställa några frågor till så vore det jättebra:

Funderar starkt på att köpa en Canon EOS 300D i Thailand, som vi snart ska till:

- Vad jag förstått så har inte Canon någon världsgaranti utan bara europagaranti, och eftersom jag tänkt köpa kameran i Thailand så blir det ingen garanti för min del. Någon som varit i samma sits som jag, dvs. tänkt köpa kamera i ett land utan några garantimöjligheter...? Hur gjorde du? (Om kameran inte krånglar under ett år så är ju garantin trots allt förbrukad). Någon som förresten haft större problem med sin 300D...

- Hur ligger det till med tullen när man köper kamera utomlands? Hur mkt kommer att tillkomma när man kommer dit?

Hälsningar Simon

Om du kan vara utan garanti beror helt enlkelt på hur mycket du sparar på att köpa den i Thailand. Om du tjänar typ 4k så finns det ju ingen anledningen att ha garanti. Det är väl inte så många kamerareparationer som kostar mer?
Ett tips är också att du kollar så att kameran inte är begagnad men säljs som ny. Fast det sker väl i lite mer oseriösa butiker.

/A\

Hej Simon.

I somras hade jag exakt samma funderingar som dig, när jag bestämt mig för en 300D.
Jag bestämde mig dock rätt snabbt, efter en snabbtitt på prisskillnader, att beställa kameran från USA (närmare bestämt BH Photo&Video, New York).

När jag beställde kameran så fanns det blandade meningar om hurvida svenska Canon tog emot en USA-inköpt kamera eller inte. Under hösten har man tydligen haft stora problem med detta, och därav nu förtydligat garantivillkoren. Numer kallar man det för Kontinentgaranti, alltså att garantin gäller på samma kontinent som den är inköpt.

Jag var så nöjd med B&H, att jag några månader senare passade på att åka till New York på reportageresa. Självklart besökte jag B&H (som är som ett köpcentrum med BARA fotogrejer), vilket imponerande. Efter någon dags fotande i staterna börjar kameran betee sig konstigt och käkar upp mina minneskort (problemet har faktisk fått en egen tråd tillägnat sig: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30490).

Jag trodde det var fel på minneskortet, så jag åkte hem i tron om att jag hade med mig ett trasigt minneskort. Dock händer samma sak här hemma i Sverige, och jag fattar genast vad som e på G. Ringer Canon-service som först säger "aha, den är köpt i USA". Trodde det var kört, men iom att jag hade ett så pass unikt problem så gjorde de det hela till ett goodwill-ärende och jag fick lämna in min kamera på garantin från USA.

Nu är allt bytt, och jag verkar vara den enda i världen, som Canon känner till, som fått det här problemet.

Jag känner ganska många med 300D/DRebel, och alla är nöjda. Det är bara jag som haft problem, och det var ganska unikt som sagt. Jag skulle iaf göra om det.

Du kan höra av dig om du har några specifika frågor. Som jag förstod det så skall du köpa kameran "på plats", vilket har en del kostnadsfördelar. Bl.a. slipper du betala svensk moms om tullen inte kan se att du köpt kameran ny där (packa upp och gör dig av med emballaget där nere, med andra ord).

simoneidenskog skrev:
Okej.. tack för information. Ska man lägga sin kamera i handbagaget eller stora resväskan för att komma "bäst" undan i tullen?

Borde inte spela någon roll, men jag skulle aldrig lägga något så värdefullt och känsligt i det vanliga baggaget, som baggagehanterarna spelar fotboll med.

Köpte min 300D från Kanada och fick då tillverkargaranti (i nordamerika) på 1 år (?) + 3 års butiksgaranti. Jag har resonerat som så att om något stort händer är det väl inte konstigare än att jag packar ner kameran och skickar den till Kanada. Visst, det kan ta ett tag - men om allternativet är att betala reparationerna själv så... Är det nått mindre så kan man ju själv stå för det, med tanke på hur många tusentals kronor jag sparade på att köpa huset från Kanda... Men när jag var på Canons officiella servicepunkt här i Helsingfors lät de nog förstå att det mest nog går att fixa där också - på garanti. Hur de fixar det rent byråkratiskt vet jag inte. Om det händer nått värre så kan det löna sig att försöka prata lite vänligt med nån av Canons servicepunkter i Sverige, det kan mycket väl lösa sej så också. En del Canon-gubbar är nämligen rätt måna om att sköta om Canons kunder, oberoende av var de köpt sin produkt...!

EDIT: (i nordamerika)

simoneidenskog skrev:
Okej.. tack för information. Ska man lägga sin kamera i handbagaget eller stora resväskan för att komma "bäst" undan i tullen?

/Simon

Absolut i handbagaget!!! Det in-checkade bagaget går genom mycket som du inte vill veta om i form av kyla, slag och stötar etc...!

Highweiss skrev:
Absolut i handbagaget!!! Det in-checkade bagaget går genom mycket som du inte vill veta om i form av kyla, slag och stötar etc...!

Okej. Åkte du på den stora tullen för din kamera eller brydde dom sig inte? (Vad är det egentliga som tullen tar ut och som man isåfall åker på?)

/Simon

Om du skulle passera tullen med din nyinköpta kamera i kartong och de ser den riskerar du att betala tull (tillsatsen är olika och jag kan inte den för kameror) men framförallt får du också betala moms på 25%. Om din kamera däremot ligger i ditt handbagage eller i en kameraväska kommer tullen, om du mot fömmodan får visa din väska, troligtvis anta att du haft den med dig på din resa.

-Jimmy

simoneidenskog skrev:
Okej. Åkte du på den stora tullen för din kamera eller brydde dom sig inte? (Vad är det egentliga som tullen tar ut och som man isåfall åker på?)

/Simon

Klarade tullen utan problem - fick lite hjälp av butiken i Kanada, om vi säger så. Ja, alltså jag hämtade den inte med mej från Kanada utan beställde över nätet.

:)

EDIT:

JOdenholm skrev:
Om du skulle passera tullen med din nyinköpta kamera i kartong och de ser den riskerar du att betala tull (tillsatsen är olika och jag kan inte den för kameror) men framförallt får du också betala moms på 25%. Om din kamera däremot ligger i ditt handbagage eller i en kameraväska kommer tullen, om du mot fömmodan får visa din väska, troligtvis anta att du haft den med dig på din resa.

-Jimmy

Om tullaren misstänker att kameran är inköpt utomlands så kan han ta den i beslag. Sen blir det en sak för åklagare att avgöra om det blir åtal för varusmuggling.

Risken är kanske inte så stor, men den finns.

PD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar