Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerainställningar för fågelfoto(motljus)

Produkter
(logga in för att koppla)

MixPix

Aktiv medlem
Fotar en hel del fåglar och hade behövt lite tips. :)
När himlen är väldigt ljus tex av vita moln så har jag stora problem att få nån vettig exponering.
Sett många andra som lyckats bra så hur ska man göra?

Sätter ljusmätningen till spot och ibland överexponerar jag nåt steg, tycker inte det blir så bra ändå.
Tips emottages tacksamt!

Fotar en hel del fåglar och hade behövt lite tips. :)
När himlen är väldigt ljus tex av vita moln så har jag stora problem att få nån vettig exponering.
Sett många andra som lyckats bra så hur ska man göra?

Sätter ljusmätningen till spot och ibland överexponerar jag nåt steg, tycker inte det blir så bra ändå.
Tips emottages tacksamt!

Spotmätning är bra om du verkligen lyckas hålla mätpunkten på fågeln. Om du har svårt med det kommer du troligen få mer konsekventa resultat med evaluerande mätning och ett par stegs exponeringskompensation uppåt (så länge inte bakgrunden ändrar sig) .

Annars är manuell exponering ett alternativ, om du har möjlighet att "skjuta in dig" på fåglarna.

ANNONS