Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamerahus vs objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Inteno

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det så att något nytt skall inhandlas men kan knte bestämma mig om vad!

Äger nu en d5100 och nikon 70-300 4.5-5.6 , ett nikon 35mm 1.8, ett sigma 18-125 3.5-5.6 och ett nikon 50mm 1.8 utan af-s.

Antingen skall jag köpa ett sigma 70-200 2.8 eller ett d7100 hus men kan knte bestämma mig för vilket.

Jag fotar en hel del sport och lite fåglar och där märker jag att autofokusen inte hänger med. Tre fjärdedelar av bilderna blir oskarpa och där är det väl nästan böst å satsa på ett d7100 hus med den inbyggda autofokusen?

Sen märker jag också att många bilder blir för mörka och och där kommer ju objektivet in. Måste skruva upp iso ganska mycket på kameran emellanåt och då blir dom väldigt gryniga.

Så vad anser ni skall köpas först? Kommee iaf köpa båda grejorna till slut men vilket är nödvändigast nu?

Mvh
 
Tänker du på fokusmotorn i huset så används den bara om objektivet saknar egen motor, ett objektiv med inbyggd motor kan aldrig använda husets, kopplingen saknas helt. Det är bara ditt 50 mm det kommer att göra skillnad för. Dessutom är det bättre att ha motorn i objektivet, Nikons första system var en återvändsgränd.

Dock tror jag ändå på att köpa ett nytt hus, 200 mm är sällan tillräckligt för fågelfoto. Den har bättre AF ändå, men det har inte med motorn att göra.
 
Fågelfoto sker pp nära håll så då kör jag med mitt 70-300.
Men det är bid sport jag vill ha ett ljusstarkt objektiv.

Oke då förstår jag det med af. Men de jag då undrar vad gör autofokusen i kameran bättre då än den i d5100 om objektovet ändå inte använder det?

Kommer fokusen va bättre med d7100 och mer korrekt då ist för d5100? Blir den snabbare också?
 
Oke då förstår jag det med af. Men de jag då undrar vad gör autofokusen i kameran bättre då än den i d5100 om objektovet ändå inte använder det?

Kommer fokusen va bättre med d7100 och mer korrekt då ist för d5100? Blir den snabbare också?

Fokus handlar om mycket mer än var fokusmotorn sitter. Det beror på hur snabba processorerna som gör beräkningarna för följande fokus är, hur bra AF-sensorerna är vid låga kontraster och svagt ljus, vilka inställningsmöjligheter som finns och hur många AF-punkter man har. Såvitt jag vet är D7100 bättre än de andra DX-modellerna på alla punkter.

Alltså, jag tycker du ska köpa den!
 
Fokus handlar om mycket mer än var fokusmotorn sitter. Det beror på hur snabba processorerna som gör beräkningarna för följande fokus är, hur bra AF-sensorerna är vid låga kontraster och svagt ljus, vilka inställningsmöjligheter som finns och hur många AF-punkter man har. Såvitt jag vet är D7100 bättre än de andra DX-modellerna på alla punkter.

Alltså, jag tycker du ska köpa den!

Tack då vet jag! Då blir det nog en sån!
 
Så! Nu har jag en D7100 på ingång. Får hoppas att jag blir nöjd och att Komplett håller leveranstiden så jag har den innan helgen!
 
Jag tror att du blir nöjd. Nikon 70-300G f/4,5-5,6 har ju rykte om sig att kunna fokusera snabbt, så jag tror inte att det är den som är flaskhalsen. AF-modulen på D7100 lär också vara snabb, så kombinationen tror jag blir kanon.

Jag kommer också att byta min D5100 mot en D7100 så snart jag får råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.