Annons

Kamerahjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

VeronicaM

Ny medlem
Hej!
Jag ska nu köpa en ny kamera och vet inte vilken av följande jag ska välja för mitt behov: lumix tz30, sony a5000, sony rx100 II (har även sony a6000 i bakhuvudet, men den är egentligen över min prisklass). Jag fotar oftast mina barn så en viktig aspekt är att det går snabbt att fota från att man slår på kameran tills bilden är tagen. Sedan är jag intresserad av att få till oskarp bakrund vid porträttfotografering och naturligtvis bra bilder och film.
Skulle bli tacksam för lite hjälp

Nog svårt att få till det här perfekt inom budget.

För att få kort skärpedjup vid porträtt behöver du ljustarka objektiv och/eller stor sensor vilket drar upp priserna. Då går tz30 och kanske även Sony RX100ii bort. Då återstår Sony A5000 och A6000. Vet inte hur snabba dessa är att starta, men hade valt A6000 framför A5000 p.g.a. att du då får riktig sökare som gör kameran mycket enklare att använda utomhus, där skärmen på baksidan kan vara svår att se om solen ligger på. Dessutom kan du ta stöd mot huvudet när du håller kameran mot ögat vilket ger stadigare bilder än om du fotograferar på armlängds avstånd.

För att få kort skärpedjup komplettera eventuell kitzoom med t.ex ett 50/1.8.

Fast egentligen skulle du nog vara bättre betjänt av en DSLR som bara drar ström när du faktiskt fotograferar.
Då kan du slå på kameran när du går ut på morgonen och den är direkt redo att ta en bild. Skulle föreslå
t.ex. nya Canon 200D som är liten och nätt samt dessutom har bra autofokus vid videofilmning. Risken är väl dock att den blir för dyr har inte helt koll på priset.

Hej!
Jag ska nu köpa en ny kamera och vet inte vilken av följande jag ska välja för mitt behov: lumix tz30, sony a5000, sony rx100 II (har även sony a6000 i bakhuvudet, men den är egentligen över min prisklass). Jag fotar oftast mina barn så en viktig aspekt är att det går snabbt att fota från att man slår på kameran tills bilden är tagen. Sedan är jag intresserad av att få till oskarp bakrund vid porträttfotografering och naturligtvis bra bilder och film.
Skulle bli tacksam för lite hjälp

Jag vet verkligen inte heller varför. :)

Märklig både begränsning och blandning av totalt olika kameror och alternativ (förutom A5000/6000 då)!

Vill du ha en kamera med endast ett fast objektiv (kompaktkamera), eller en där du kan byta objektiv (systemkamera)?

Vad är viktigast; Liten smidig storlek eller rejält grepp/ergonomi (inget är rätt eller fel)?

Vad är viktigast; kvalitet/funktionalitet/möjligheter eller lågt pris/liten budget (du kan inte välja båda; sorry)?

ANNONS