Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameragear

Produkter
(logga in för att koppla)

IsaaKeN

Ny medlem
Tjeenare!
Jag har tröttnat på mitt kamera gear, förutom blixten.
Det jag har är:
Nikon D3000
Kitobjektiv 18-55 mm AF-S VR 3,5 - 5,6
Teleobjektiv Sigma 70-300mm AF-S 4 - 5.6
Nikon SB700

Det jag fotograferar mest är typ porträtt, vänner och vid evenemang och sånt. Jag är ingen riktig naturfotograf så fattar inte varför jag köpte teleobjektivet.
Kitobjektivet är jag lite trött på för jag tycker att det inte kan zooma så mycket, och det är inte speciellt ljusstarkt ^^
Teleobjektiv stör jag mig på för att det zoomar för mycket, och jag har knappast någon användning av det.

Så jag frågar er kamera experter, vilka objektiv ska man ha? Och vilka tillbehör är bra att ha? Är det värt att köpa ett batterigrepp? Vad fotar man mest med macroobjektiv och är det värt att köpa ett?

Jag tycker att dina frågor kommer i bakvänd ordning. Ingen av oss kan väl veta vad du helst vill fotografera? Du verkar också ha missuppfattat själva begreppet "zoom". Det betyder ingenting annat än att man kan ställa om objektivets brännvidd.

Men på ett sätt är du ändå klar. Du tycket inte att det finns tillräckligt mycket omställning på din normalzoom, men antagligen menar du att ditt teleobjektiv har för smal bildvinkel.

Det finns objektiv som täcker större omfång än den lilla kitzoomen. Det finns såna som går till 85 mm och till 105 mm, och om man vill ha en riktig superzoom, så finns det objektiv som zoomar från 18 mm ända till 300 mm. Det finns zoomar som går från 18-200 också, och med något av dem lär du inte behöva skifta objektiv alls.

Frågan om makroobjektivet kan ha ett långt eller kort svar, så jag tar det korta. Makroobjektiv använder man främst för att fotografera små saker, men de går också att använda till helt vanlig fotografering. Det är rätt stor skillnad på bildvinkel på olika makroobjektiv, så det beror till en del på vilken bildvinkel och vilket arbetsavstånd man vill ha. Längre brännvidd ger längre arbetsavstånd, så att man inte skymmer eller skrämmer sitt motiv.

ANNONS