Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameragänga med krok

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte ta en helt vanlig skruv (med sexkantskalle och rätt gänga). Linda och knyt en tunn säkerhetslina några varv runt roten. Skruva i skruven. Klart!
Petter ...

Edit: eller använd en sådan där väskskruv som någon länkade till, så blir det snyggt också.
 
Varför inte ta en helt vanlig skruv (med sexkantskalle och rätt gänga). Linda och knyt en tunn säkerhetslina några varv runt roten. Skruva i skruven. Klart!
Petter ...

Edit: eller använd en sådan där väskskruv som någon länkade till, så blir det snyggt också.

Jo, klart snyggast.
Det är till att göra en Black Rapid kopia. Får bli att köpa ett gäng såna då.
Att ta en vanlig skruv är inte bra. Den går att skruva i, men risk för att skada gängan i kameran då fattningen inte är helt identisk till den svenska M-standarden. Tror M6 eller M8 är den som är närmst.
1/4" är amerikanske standard tror jag. Rätt ovanlig att hitta.


/Stefan
 
Jo, klart snyggast.
Det är till att göra en Black Rapid kopia. Får bli att köpa ett gäng såna då.
Att ta en vanlig skruv är inte bra. Den går att skruva i, men risk för att skada gängan i kameran då fattningen inte är helt identisk till den svenska M-standarden. Tror M6 eller M8 är den som är närmst.
1/4" är amerikanske standard tror jag. Rätt ovanlig att hitta.


/Stefan

Helt rätt ska man aldrig använda en M-gänga till kameran. Däremot brukar det aldrig vara några problem att hitta rätt om du går in på en välsorterad järnhandel. Där borde du kunna hitta en 1/4" whitworth skruv som passar alldeles utmärkt.

(Whitworth är en Brittisk standard och UNC en Amerikansk. Olika storlekar på huvudena, om jag minns rätt, men gängan stämmer överens)
 
Bra idé.
Men jag hade mer tänkt mig denna typ http://www.witre.se/webapp/wcs/stor...gId=3074457345616666720&identifier=SEARCHCGRY

fast i 1/4" UNC fattning. Men i sverige är UNC inte standard utan det är M-fattningar som gäller :(

/Stefan
Öglan du länkade till är ju en ri....se/sttv/konverteringsskruvar/konvskruvar.htm
Billigast blir det nog om du beställer från en järnhandel.
Skillnaden mellan UNC och Whitworth är vinkeln på gängprofilen.


Micke.
 
Unc

[QUOTE.

(Whitworth är en Brittisk standard och UNC en Amerikansk. Olika storlekar på huvudena, om jag minns rätt, men gängan stämmer överens)[/QUOTE]

Det samma gängstigning, vad som skiljer är vinkeln på gängan (60 resp. 55 grader, tror jag).
Riktigt gamla kameror har nog Whitworth, men det är 1/4" UNC du ska leta efter. Amerikanska/Engelska prylar har den gängan.

Ovanstående var snabbare :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.