Det är väl i och för sig ganska lätt att byta mattskivan i en DSLR så att man får en snittbildsökare? Jag funderar på att göra det på min kamera. Det gör det både lättare att fokusera manuellt och att kolla att kamerans autofokus sitter rätt.
Hehe, jo det stämmer att man kan byta ut fokusskivan till en gammaldags mattskiva med snittbildsmätare på många SLR eller DSLR-autofokuskameror.
Men tekniken har på senare tid sprungit ifrån dessa gamla ärevördiga system REJÄLT. Du får inte exakt fokusering med snittbildsmätare och mattskiva heller, eftersom du har olika strålgångar inte bara mellan bildsensorn och AF-sensorplattan, utan också mellan bildsensorn och mattskivan med snittbildsmätare. Att justera alla dessa strålgångar "exakt" skulle bli helt orimligt dyrt. Dessutom blir vanligen sökaren mörkare, vilket ju inte precis ökar inställningsnoggrannheten heller.
Trots detta så kan man ändå vanligen uppnå större fokusprecision med manuell snittbildsmätare än med autofokus. Men jag skulle ändå säga att detta inte är mycket lönt längre. Nu finns det ju manuellfokuseringshjälpmedel som är HELT ÖVERLÄGSNA allt vad som har funnits tidigare. Jag syftar förstås på Focus Peaking och förstoring av bilden 7 till 15x. Dessa metoder använder som bekant själva bildsensorn för för avståndsinställningen, varför BF/FF och andra fokusfel är eliminerade. Mät- och bildplan är identiska, och inga avstånds- eller parallellitetsfel kan uppstå.
Det enda jag inte begriper är varför de inte alla andra (eller åtminstone "de båda stora") inte omedelbart kopierade detta. Hittills är det bara några av "småttingarna" som så småningom gjorde detta, men tydligen med så primitiva metoder att ingen använder dem efter att ha bråkat med dem en stund. Jag tror dock inte att någon kameratillverkare i längden kan fortsätta att slappa i detta avseende, så jag skulle ändå säga att det är vettigast att vänta ut tills det kommer till ens eget system (pga av att du överväger att stoppa in en snittbildsmätare i din kamera så utgår jag från att Focus Peaking ännu inte är implementerat i det system du använder). Nu utgår jag från att kameratillverkarna är vettiga, fast ingen av dem är ju detta fullt ut, verkar det som...
Undrar hur lång tid det kommer att ta innan vi får se några vackra Focus Peaking-mönster i deckarfilmerna?
Lite konstigt är det i alla fall, för det går ju att göra detta filmiskt MYCKET mera ögonfångande mha av Focus Peaking än med en gammal snittbildsmätare. Enklast är väl att helt enkelt rikta kameran mot ett staket eller nåt som står på snedden, och sedan vrida fokusringen fram och tillbaka så att man får t.ex. vackert röda mönster att löpa utefter staketet, där maxskärpan (eller egentligen där max kontrast) hamnar.
F.n. kan man välja på rött, gult eller vitt som kontrastfärger, men snart kommer det nya kameror med fler olika färger att välja på. Huruvida dessa färger även kommer att kunna implementeras i våra befintliga kameror genom FW-uppgradering är ännu inte känt (utanför tillverkaren ifråga).
.