RGB skrev:
Jag har själv hittat svar på min frågeställning ,-)
Det verkar vara upp till den generella webb-butiken att sätta villkoren vad som gäller.
Så här skriver t.ex Dell's online-butik:
"Alla beställningar av Produkter och/eller Service skall anses vara ett anbud lämnat av Kund att köpa Produkter och/eller Service i enlighet med dessa Villkor.
Genom att utställa en Orderbekräftelse till Kund accepterar Dell Kunds anbud att köpa i enlighet med dessa Villkor. Kund skall kontrollera att Orderbekräftelsen stämmer överensstämmer med Kunds beställning och omedelbart underrätta Dell vid eventuellt fel eller avvikelse. I annat fall kommer Dell att tillverka och leverera Produkten i enlighet med Orderbekräftelsen, som är bindande."
Smart. Eftersom Dell verkar på den svenska marknaden antar jag att de följer gällande lagar och föreskrifter.
Jaaaa, svaret på min fråga blir alltså att Webb-butiken skall ses som en prislista, ur vilken man har möjlighet att göra en beställning. Du kan förskottsbetala (genom att använda kontokortet etc). Prislistan kan innehålla felaktiga priser. Webb-butiken behöver inte stå för ett felaktigt utsatt pris, även om du klickar på köp och betalar.
Om detta kan man tycka. Jag har i allafall lärt mig nåt nytt...
/john