Annons

Kamerabyte

Produkter
(logga in för att koppla)

David Romell

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har fotat i ungefär sex-sju år nu och hållit mig till en Nikon D70 och nu på senare tid en Nikon D80. Tyvärr har mitt fotande stagnerat lite och till mångt och mycket beror det på att jag inte vill bära med mig min stora kameraväska varje gång. Jag vill fortsätta fota och fortsätta bli bättre, men jag känner hellre att jag fotar mycket med en lite mindre bra utrustning än vice versa. Jag inser att det här inte riktigt är preaching to the choir, men hoppas ni förstår min situation och är villiga att ge lite tips.

Vad jag helt enkelt undrar är: om jag vill ha en bra mindre kamera med funktioner och kvalité som ligger över de typiska kompaktkamerorna, vilken ska jag då välja? Har kollat runt lite och hittat exempelvis denna: http://www.olympus.se/consumer/21693_pen-camera_e-pl2_23944.htm#

Om jag skattar hur viktiga olika delar är för mig:
Vidvinkel: 4/5
Zoom: 2/5
Kvalité: 5/5
Motivprogram: 2/5
Avtagbart objektiv: 3/5
Möjlighet till manuella inställningar: 5/5
Snabbhet: 4/5
Sekvensfoto: 2/5

Tacksam för hjälp!
David

Skaffa en riktigt bra kompaktkamera. Kanske en Fuji X100 om du har budgeten, eller en Canon S95/Olympus ZX1.

Ang. pris

Tack för snabbt svar! Fuji X100 verkade magisk, men tyvärr var min plånbok inte lika övertygad.

Gällande pris är jag villig att lägga max 6000 kr.

Den viktigaste skillnaden är väl att du får försöka lära dig ett helt nytt sätt att fotografera, eftersom Pen inte har någon sökare.

Jag gratulerar dig till ditt beslut! Och välkomnar dig i "klubben"; jag har själv bytt ut en Canonutrustning med tung L-optik mot en kombination av en Panny G3 och en Canon S95.
För mig blev L-utrustningen för tung, den kom sällan med och hemma i garderoben gjorde den inte mycket nytta.

Skillnaden i kvalitet då? Ja, det finns förmodligen lika många svar på den frågan som det finns personer att fråga. De som investerat i dyr utrustning har givetvis en tendens att framhäva de skillnader som finns, kanske för att själva motivera sina inköp?

Mitt svar är att den praktiska skillnaden - skillnaden ute i fält - är mindre än vad som brukar göras gällande i diskussioner. Glöm inte heller att det sker en utveckling inom digitaltekniken och det byte du gör innebär att du får en kamera med modernare sensor och bättre signalbehandling än din D80...

Det som du dessutom vinner med en PEN är möjligheten att välja olika bildformat och stödlinjer för komposition i sökaren. Småsaker egentligen, men för mig innebar det ett lyft i fotandet...

Jag gratulerar dig till ditt beslut! Och välkomnar dig i "klubben"; jag har själv bytt ut en Canonutrustning med tung L-optik mot en kombination av en Panny G3 och en Canon S95.
För mig blev L-utrustningen för tung, den kom sällan med och hemma i garderoben gjorde den inte mycket nytta.

Skillnaden i kvalitet då? Ja, det finns förmodligen lika många svar på den frågan som det finns personer att fråga. De som investerat i dyr utrustning har givetvis en tendens att framhäva de skillnader som finns, kanske för att själva motivera sina inköp?

Mitt svar är att den praktiska skillnaden - skillnaden ute i fält - är mindre än vad som brukar göras gällande i diskussioner. Glöm inte heller att det sker en utveckling inom digitaltekniken och det byte du gör innebär att du får en kamera med modernare sensor och bättre signalbehandling än din D80...

Det som du dessutom vinner med en PEN är möjligheten att välja olika bildformat och stödlinjer för komposition i sökaren. Småsaker egentligen, men för mig innebar det ett lyft i fotandet...

Tack! Vad för kamera skulle du rekommendera? G3 verkar ju trevlig, men den är ju ändå lite av systemkamerakaraktär, om jag förstår det rätt? Det är en djungel detta :)

Tack! Vad för kamera skulle du rekommendera? G3 verkar ju trevlig, men den är ju ändå lite av systemkamerakaraktär, om jag förstår det rätt? Det är en djungel detta :)

Ja, det är definitivt en djungel... :)
Det är svårt att rekommendera, det finns många vägar att gå. Att jag landade på G3 beror på bl.a. just sökaren och den vinklingsbara skärmen, som jag ofta använder vid gatufoto.
Å andra sidan har Olympus bildstabilisering i kamerahuset...

Det bästa är kanske att åka in till en bra fotobutik och se och känna på modellerna. Vem ligger bäst i handen? Vilket menysystem känns mest intuitivt? Etc...

Den viktigaste skillnaden är väl att du får försöka lära dig ett helt nytt sätt att fotografera, eftersom Pen inte har någon sökare.

Det finns sökare att montera på E-PL2, både en optisk och en elektronisk. Den optiska är anpassad till objektiv med brännvidd 17mm,, men den elektroniska fungerar förstås för alla brännvidder.

Olympus E-PL2 är en väldigt fin kamera, men jag skulle nog välja E-PL3 eller E-P3 istället. De senare två lär ha snabbare autofokus.

David.
Om du är kvar i Hong Kong så rekommenderar jag dig att köpa kameran där, ifall du kommer att fortsätta arbeta där eller på annan plats i Asien, där kameragarantin gäller.

Sök upp butiken Broadway i bottenplanet av Taikoo Shings shoppingcenter Kornhill Plaza, den sida av centret där is-rinken finns. Dom brukar hålla bra priser och kör med pålitlig DOA-garanti. Undvik Tsim Sha Tsui.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto