Annons

Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

berke

Ny medlem
Tja!
Nu när jag fått sommarjobbslönen är jag taggad på en bra kamera.
Jag kan inte så mycket om de olika kamrorna, men är väldigt fotointresserad. Just nu använder jag en gammal 3,2 MP kamera.

Jag har sett att det finns två olika sorter systemkameror och kompaktkameror(enligt prisjakts undermappar). Jag fotar allt möjligt och undrar från vilken katerogi jag borde köpa från... Priset ska vara upp till 6000.
Gärna tips på modell också!

Tack på förhand!

/Eric
 
För ca 6000kr kan du tex få en Nikon D50 eller Pentax K100D med kitobjektiv om du vill ha en systemkamera. Nackdelen (och fördelen) är att man då får ett objektiv som kanske är lite mer begränsande än vad man får om man köper en "kompakt"-kamera för motsvarande pengar. Kompakterna har ofta större zoomomfång och bättre makroegenskaper. Till systemkameran kan man ju däremot köpa till fler objektiv som då är specialanpassade för sitt ändamål och inte har lika många kompromisser. Prestandan blir helt enkelt bättre på en systemkamera, men det blir dyrare och det blir mer att bära på.

Om du känner att du är intresserad av foto och att lära dig mer så tycker jag att systemkamera är vägen att gå, men du får då åxå ara medveten att du kommer att vilja ha fler objektiv efter hand.
Om du är mer av en "vardagsfotograf" så kanske en kompaktkamera är att föredra...
 
tack för svaret!

Hittade en (vad jag tror) riktigt bra systemkamera Canon EOS 350D. Den kostar 6k + objektiv men det är väll lika bra att köpa en bra när man lix köper en.
Så nu undrar jag vilket objektiv ni rekomenderar som första objektiv(kan inget om objektiv)?

Och vilken kamera som är bättre Nikon D50 eller Canon EOS 350D?

Tack på förhand!

/Eric
 
berke skrev:
tack för svaret!

Hittade en (vad jag tror) riktigt bra systemkamera Canon EOS 350D. Den kostar 6k + objektiv men det är väll lika bra att köpa en bra när man lix köper en.
Så nu undrar jag vilket objektiv ni rekomenderar som första objektiv(kan inget om objektiv)?

Och vilken kamera som är bättre Nikon D50 eller Canon EOS 350D?

Tack på förhand!

/Eric

Jag tror dock inte att nån som äger en nikon skulle rekommendera en Canon eller tvärtom.. ;)
Själv har jag en EOS350 och är väldigt nöjd med den !! Så jag kan inget annat än att rekomendera den ! Men nikon är säkert också bra =)

Mvh Johan
 
jo den verkar riktigt bra, har sett många fina bilder med den.
Fast vad ska jag köpa för objektiv? kan nämligen inte så mycket om de. Vill inte ha ett allt för dyrt.

tack på förhand

/Eric
 
HighwayStar skrev:
Jag tror dock inte att nån som äger en nikon skulle rekommendera en Canon eller tvärtom.. ;)

Mvh Johan
Man kan mycket väl rekommendera båda, oberoende av vad man använder själv. Kika även på Pentax K100, tror att du där får det mest prisvärda för tillfället. Själv så använder jag inget av de tre nämnda:)

Gå ut i butik & jämför, gå på känslan av vilken som känns bäst i din hand.

//Larsa
 
HighwayStar skrev:
Jag tror dock inte att nån som äger en nikon skulle rekommendera en Canon eller tvärtom.. ;)
Själv har jag en EOS350 och är väldigt nöjd med den !! Så jag kan inget annat än att rekomendera den ! Men nikon är säkert också bra =)

Mvh Johan

Kör ocksåå 350D och är jättenöjd. Valde mellan 350D och Nikon D50/70s men valde Canon av två anledningar,

1) Den klarar ISO100 jämfört med ISO200 hos Nikon.
2) Tittar mest på bilder i datorn och saknade upplösning hos min förra kamera (4MP), ville därför gärna ha de sista 2MP som Canon ger.

Om inget av dessa två är avgörande för dig så skulle jag ha gått till en fotohandlare och klämt på både Canon och Nikon, för oavsett vilken du väljer så tar dom riktigt bra bilder och då är det viktigare hur du trivs med kameran. Man ska komma ihåg att 350D är en förhållandevis liten kamera. Detta betyder både att den kan kännas sämre att hålla i men det betyder också att den är smidigare att ta med. Jag har aldrig tyckt att storleken har varit ett problem förutom när jag körde med min ganska stora blixt (Sigma EF-500 DG SUPER) då nedre, högra hörnet tryckte in i handen. Köpte mig ändå ett batterigrepp vilket faktiskt gav ett ordentligt lyft i ergonomin.

Angående objektiv, då blev det svårare... Allt beror på hur mycket pengar du vill lägga. Dyrare är ofta bättre (men inte alltid). Redan med kit-objektivet så kommer du få ett ordentligt lyft jämfört med din gamla kamera.
När jag köpte min 350 så hade jag inte en susning om vilka brännvidder jag skulle komma att använda i mitt fotograferande, så jag valde ett Sigma 18-125. Har ett trevligt omfång, attaktivt pris (2700:- på Cyberphoto) och fick bra kritik av samma affär, har inte ångrat mig. Ger tillräkligt bra bilder för mina krav och täcker in de flesta brännvidder jag fotar på. Visst saknar man ibland ljusstyrka och snabbare/säkrar autofokus, vilket du kan få för någon tusenlapp till men i en glugg med mindre omfång. Så fundera igenom vilka behov du har av omfång och ljusstyrka samt hur mycket pengar du vill lägga så kommer du kunna hitta några bra alternativ som du då kan läsa om här på FS och på Cyberphoto.se för att se vilket som passar dig bäst.
 
J.J. skrev:
1) Den klarar ISO100 jämfört med ISO200 hos Nikon.
2) Tittar mest på bilder i datorn och saknade upplösning hos min förra kamera (4MP), ville därför gärna ha de sista 2MP som Canon ger.
Jag vill inte vara besserwisser (:)-)) men kan inte låta bli att kommentera detta.

Att Canon klarar ISO100 & Nikon bara har 200 som lägst har ingen egentlig betydelse. Kör själv KM som har samma sensor som Nikonen, den sensorn är optimerad för ISO200 men jag kan ändå ställa in 100. Brusnivåerna är dock optimalast vid 200 så jag kör alltid 200 som lägst, skillnaderna är dock oerhört små.

Om man bara tittar på bilder på datorn så krävs inte många pixlar, såvida man inte ska delförstora förstås men då skiljer det inte mycket mellan 6 & 8 MP.

Det Canon är duktiga på är snabbhet samt lågt brus vid höga känsligheter, skillnaderna i brus är dock inte speciellt stora i praktiken...

De bildtekniska skillnaderna mellan 350D, D50/70s, K100, mm, är mycket små på papperskopior eller vid normalvisning på skärm.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Jag vill inte vara besserwisser (:)-)) men kan inte låta bli att kommentera detta.

Att Canon klarar ISO100 & Nikon bara har 200 som lägst har ingen egentlig betydelse. Kör själv KM som har samma sensor som Nikonen, den sensorn är optimerad för ISO200 men jag kan ändå ställa in 100. Brusnivåerna är dock optimalast vid 200 så jag kör alltid 200 som lägst, skillnaderna är dock oerhört små.

Om man bara tittar på bilder på datorn så krävs inte många pixlar, såvida man inte ska delförstora förstås men då skiljer det inte mycket mellan 6 & 8 MP.

Det Canon är duktiga på är snabbhet samt lågt brus vid höga känsligheter, skillnaderna i brus är dock inte speciellt stora i praktiken...

De bildtekniska skillnaderna mellan 350D, D50/70s, K100, mm, är mycket små på papperskopior eller vid normalvisning på skärm.

//Larsa

Jodå att skillnaden är liten mellan ISO100 och 200 är helt klart, Men eftersom kamerorna i mina ögon annars var så likvärdiga i övrigt så var det en av faktorerna som gjorde att jag valde Canon.

Att jag valde 8MP före 6MP berodde just på att jag ville kunna delförstora. Så det var ytterligare en liten sak som vägde över Canon i mina ögon. Eftersom jag var/är övertygad om att jag skulle bli mycket nöjd oavsett vilken jag tog så var det dom små sakerna som fick avgöra...
 
Men dem är inte så likvärdiga i övrigt, flera av
många "basic" funktioner saknas i tex 350D och D50 medan det mesta finns i Pentax K100D som tex spegeluppfällning, spotmätning, ISO3200, bildstabilisering, bra sökare, skärpedjupskontroll

Alla tar dock bra bilder med bra optk och en duktig fotograf.
 
objektiv

Angående objektiv: Tidningen "Digitalfoto för alla" nr 12 2006 har med ett ganska hyfsat test av objektiv. Det ger åtminstone en idé om vad som är okej eller enbart tokdyrt.
 
Funderar du på att köpa 350D så kan du lika bra köpa 400D kostar bara 1000:- mer.

Canon EOS 400D
10MP
3b/s i 27 bilder
Sensorrengöring
Bättre AF, 9 fokuspunkter
ISO100-1600
Pris på Cyberphoto med kit objektiv 18-55mm 8195:-

Nikon D50
6MP
ISO200-1600
2,5 b/s i 12 bilder
Pris på Cyberphoto med kit objektiv 18-55mm 6450:-

Pentax K100D
6MP
Bildstabilisatator
11 fokuspunkter
2,8b/s i 5 bilder
Nedbländnings funktion
ISO200-3200
Pris på Cyberphoto med kit objektiv 18-55mm 6495:-


Till 400D kan du köpa batterigrepp med både inmatningshjul och vertikal avtryckare vilket inte finns till K100D och D50.
 
papi skrev:
Men dem är inte så likvärdiga i övrigt, flera av
många "basic" funktioner saknas i tex 350D och D50 medan det mesta finns i Pentax K100D som tex spegeluppfällning, spotmätning, ISO3200, bildstabilisering, bra sökare, skärpedjupskontroll

Alla tar dock bra bilder med bra optk och en duktig fotograf.

Det stämmer inte helt. Canon EOS350D har både spegeluppfällning och skärpedjupskontroll. I övrigt har Pentax fler funktioner. Dock inte lika attraktivt objektivtutbud i mina ögon
 
Andos skrev:
Det stämmer inte helt. Canon EOS350D har både spegeluppfällning och skärpedjupskontroll. I övrigt har Pentax fler funktioner. Dock inte lika attraktivt objektivtutbud i mina ögon

Jag klumpade ihop D50 och 350D men det är som du säger, ingen av kamerorna saknar allt.


Pentax har tagit fram många nya DA linser och har en betydligt trevligare prisbild. Jämför gärna priserna på tex 14/2.8 50/1.4, 12-24/4. och så får man ju stabilisering på alla objektiv med Pentax. Så finns det många objektiv som jag inte skulle vilja vara utan som Canon inte har, men det är ju en smaksak.
 
Andos skrev:
Canon EOS350D har både spegeluppfällning och skärpedjupskontroll.


På Pentxen sitter ju skärpedjups kontrollen vid on-off knappen, altså så att man kan se skärpedjupet direkt i sökaren, finns detta också på 350D och kanske på 400D? vart sitter knappen?
 
Kan man alls se skärpedjupet eller bokehn i en så dålig sökare som Canon 400D har?

Sen om man överväger en kamera i den här prisklassen så bör man nog upplysa om att för 1.000 till får man en Pentax K10D. Visserligen en semiprokamera men med en så liten prisskillnad vore det närmast dumt att välja bort allt vad det innebär, även om det är ens första sysmtemkamera.
 
ANNONS