Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera vad mer ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Nu har jag läst mycket provat olika kameror i butiker och äntligen kommit fram till vilken kamera som passar mig bäst. Var först inne på en D40x men efter jag hade känt på båda så kom jag fram till D80.

Så nu till min troligtvis sista tråd här ang mitt kameraköp.

Detta är det jag har planer på att köpa:

D80 med af 18-70
Sandisk extrem 4gb
putsduk, blåsbälg
LowePro Väska Nova 1 AW

Är det nu något mer som jag bör köpa just nu eller räcker de sakerna för att börja exprimetera med min nya hobby? Funderar på något relativt billigt stativ också.

Som jag sagt tidigare ska jag fota landskap, djur, kvällar och sedan lite alltmöjligt

Tacksam att ni hjälper en intresserad nybörjare!

MVH Christian

Blåsbälgen behövs väl egentligen inte när du inte kommer byta objektiv (än?), men är en bra investering för framtiden.

Om du ska fotografera landskap/kvällar/nätter så är ett stativ ett väldigt bra köp.

Det räcker absolut för att komma igång. Känn efter vad du saknar vartefter du ser vad du mest vill fotografera.

Bortsett från stativet som du redan var inne på så är kanske en blixt det vanligaste tillbehöret. Själv använder jag det i och för sig så sällan som möjligt.

Blåsbälgen kostar ju nästan inget och det kommer damm på sensorn förr eller senare oavsett objektivbyte, så ta med den tycker jag.

Som du och flera andra redan varit inne på så är ett stativ nästan ett måste. Men du ska inte välja ett som är för billigt, eftersom dom är för lätta och rangliga vilket är detsamma som att kasta pengarna i sjön då dom är nästan helt odugliga. Satsa då hellre ett par tusenlappar extra och få ett mer robust stativ som du kan ha glädje av i många år.

gujo skrev:
Som du och flera andra redan varit inne på så är ett stativ nästan ett måste. Men du ska inte välja ett som är för billigt, eftersom dom är för lätta och rangliga vilket är detsamma som att kasta pengarna i sjön då dom är nästan helt odugliga. Satsa då hellre ett par tusenlappar extra och få ett mer robust stativ som du kan ha glädje av i många år.
Stativ är verkligen inte ett måste. Dessutom är ett stadigt stativ också tungt, vilket gör att man oftare lämnar det hemma.

Vänta med stativköpet tills det märks om det behövs, är mitt förslag. Själv hatar jag att fotografera med stativ och gör det endast när det är väldigt mörkt.

Om jag hade varit du så hade jag börjat med just det kit som du redan planerat att köpa. Lek sedan och lär under en tid. Du lär märka vad du kommer att sakna. Det är så otroligt individuellt hur man utvecklas....

Det finns tyvärr alltför många måsten. Just stativ och en fast 50:a brukar vara bland de vanligaste. Men här håller jag helt o fullt med Martin. Strunta i alla måsten och börja enkelt. Risken är annars att du köper på dig en massa prylar som du inte ens vet hur man använder.........

Om jag tvingas att ge dig ett råd om en enda produkt så hade jag sagt: en riktig blixt.... men vänta en tid först. Du kanske inte alls vill ha en sådan utan något helt annat...

Senast ändrad:
Klart grabben ska ha en D80, det är en otrolig skillnad i känsla mot en D40. Köp den du tycker känns bäst i handen, alla systemkameror idag har bra bildkvalitet oavsett.

Jag är inte heller någon jättefan av stativ. Ofta går det att använda grejor i miljön som stativ tillexempel ett träd, biltak eller en sten eller liknande.
Visst finns det lägen då det är bra med stativ, men allt går att lösa ändå.

Jag har också funderat på om jag ska köpa ett uv filter men har bara fått höra att det inte är värt pengarna till kitobjektivet. Men jag vet inte, hur skadligt är det för linsen om man inte har uv filter?

mvh Christian

defuncta skrev:
Jag har också funderat på om jag ska köpa ett uv filter men har bara fått höra att det inte är värt pengarna till kitobjektivet. Men jag vet inte, hur skadligt är det för linsen om man inte har uv filter?

mvh Christian

Kan ju vara värt nån hundring att slippa repa linsen. Man kan ju ha otur.

Ett UV-filter av god kvalitet kostar inte någon hundring - det kostar någon femhundring.

Ett 18-70 kostar på begagnatmarknaden 2000 kr.

Det betyder alltså en försäkringspremie på 25% av värdet. Med kännedom om det kan man ju själv bestämma om man skulle ta en annan försäkring på likadana villkor. Om den dessutom gav sämre funktion till den försäkrade varan.

Jag hade fått punga ut med många tovor om jag skulle köpt UV-filter till alla mina objektiv. Men jag har aldrig någonsin skadat en frontlins. Om jag gör det imorgon, på mitt dyraste objektiv, så har jag fortfarande sparat pengar. Och motljusegenskaper.

jimh skrev:
Ett UV-filter av god kvalitet kostar inte någon hundring - det kostar någon femhundring.

Ett 18-70 kostar på begagnatmarknaden 2000 kr.

Det betyder alltså en försäkringspremie på 25% av värdet. Med kännedom om det kan man ju själv bestämma om man skulle ta en annan försäkring på likadana villkor. Om den dessutom gav sämre funktion till den försäkrade varan.

Jag hade fått punga ut med många tovor om jag skulle köpt UV-filter till alla mina objektiv. Men jag har aldrig någonsin skadat en frontlins. Om jag gör det imorgon, på mitt dyraste objektiv, så har jag fortfarande sparat pengar. Och motljusegenskaper.

Allt är ju relativt. Hoya & Dörr har ju skylight & UV för ca 300 pix. Jag tycker att det är värt det.

Jag tycker du skall köpa en försättslins till din glugg. Förslagsvis en plus 3 dioptrier. Stativ är inget måste men på experimentstadiet ingår också mörkerfotografering och då behöver du ett stativ. Mitt tips är att du tittar på Manfrottos 190 serie, finns nog i paket med kulled. Ett mycket bra stativ för pengarna. Med ovanstående två tillbehör tror jag du är rustad för i stort sett allt, till att börja med. Om du väljer en D40X istället för en D80 så har du nästan finansierat stativet och försättslinsen.

Jag tycker du inte behöver köpa något mer för tillfället. Hoppas det tar ett tag för dig att läsa detta då du kanske är ute och fotar med nya kameran.

tycker också det ser ut som ett bra startkit...
skall du senare skaffa stativ så satsa på ett bra direkt som någon sa. Billiga rangliga skitsaker är lika dåliga som stativ byggda av 7 glasspinnar. Pngarna i sjön och oanvändbart. Nästa sak som genast blir aktuellt är en fjärris/trådutlösare.
Sedan kanske en extern blixt blir av intresse...?

nåväl, du har en bra start i alla fall.

Jag skulle vilja föreslå ett extra batteri! Finns inget värre än att vara ute och fota och känna att man måste spara in på krutet för att batteriet inte räcker.

Håller med föregående skribenter om att UV-filter är lite overkill på ett enkelt kit-objektiv. Man kan ju givetvis köpa ett begagnat på tex tradera. När du sedan köper dyrare optik så skydda den alltid med ett filter, givetvis nya eftersom bilderna inte blir bättre än systemets svagaste länk.

Sedan vill jag också passa på att säga att ska du inte fota så mkt så lägg gärna mer pengar på optiken än på huset redan från början.

Vill bara lägga till att ett Hoya skylightfilter 1A kostar runt $15 (SEK90) fraktat o klart från Hong Kong. Kan vara värt priset.

Göran

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto