Annons

Kamera USA-resa

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Det är ingen allrisk försäkring vi har skrivit om. Utan en riktig kameraförsäkring.
Allrisk är ju något helt annat

Läs mitt inlägg en gång till.
Denna kameraförsäkring, kallar Folksam för just Allrisk special.. Allriskförsäkringen som FOlksam har är ngt helt annat. Allrisk special är just en specialförsäkring av vissa/viss specificerad sak.. I det här fallet kamerautrustning.

Gersemi skrev:
Läs mitt inlägg en gång till.
Denna kameraförsäkring, kallar Folksam för just Allrisk special.. Allriskförsäkringen som FOlksam har är ngt helt annat. Allrisk special är just en specialförsäkring av vissa/viss specificerad sak.. I det här fallet kamerautrustning.

Men det är ingen riktig kameraförsäkring. Allrisk special är inte den vi skrivit om tidigare. Och Allrisk special kan lika gärna vara en klocka, stereo, golfklubbor eller vad som helst.

Lars Johnsson skrev:
Men det är ingen riktig kameraförsäkring. Allrisk special är inte den vi skrivit om tidigare. Och Allrisk special kan lika gärna vara en klocka, stereo, golfklubbor eller vad som helst.

Detta var iallafall den enda försäkring Folksam hade att erbjuda mig som privatperson. Om dom har några specialregler för företagare kan jag inte svara på, eller om dom har specialregler om man tillhör någon speciell yrkesgrupp, det kan jag inte svara på.

Detta är den kameraförsäkring, dom erbjuder mig som privatperson.

Skulle vara intressant att höra hur du beskriver en riktig kameraförsäkring?

Eller vad är egentligen en oriktig kameraförsäkring?

En kameraförsäkring gäller för all slags foto-utrustning. Enbart utrustning som används inom foto.

Du kan inte försäkra klockor, cyklar, halsband, golfklubbor eller liknande som du gör med en Allrisk Special

Lars Johnsson skrev:
En kameraförsäkring gäller för all slags foto-utrustning. Enbart utrustning som används inom foto.

Du kan inte försäkra klockor, cyklar, halsband, golfklubbor eller liknande som du gör med en Allrisk Special

Iallafall kan jag specialförsäkra klockor och smycken.

Specialförsäkring av en sak, ex klocka, smycke, kamerautrustning, där ingår allt det du specat upp, och här gäller att man måste ange varje kameradels specifika serienr. Denna försäkring gäller i alla lägen när du har kamerautrustningen med, dock gäller den inte om du förlorar någon av dina kameradelar och dessa är incheckade på flyget. Helt enkelt av den enkla anledningen att kamerautrustningen anses som stöldbegärlig egendom. Detta gäller även ex batterier, batteriladdare, kortläsare osv, alltså all kringutrustning som anses vara tillbehör till kamerautrustning. Detta gäller som sagt även stativ. Just ang sk stöldbegärlig egendom gäller vissa regler hur dessa skall handhas och förvaras.

När tar du då till en specialförsäkring, jo i de fall du har en sak, eller utrustning som inte täcks av försäkringsbolagets sk allriskförsäkring.

Har du exempelvis en kamerautrustning värd 100000:- och allriskförsäkringens högsta belopp är 40 000:- ja, då är det max detta du kan få ut.

Precis samma gäller exempelvis klockor, smycken, pälsar osv.

Att man sedan hos Försäkringsbolagen beroende på hur gammal din kamerautrustning är, skriver ner den är också ett vanligt förfarande vad gäller olika saker du specialförsäkrar. Sedan skiljer det mycket hur snabbt en specifik vara sjunker i pris.

Nej, jag tar inte till kamera försäkringen för att allrisken inte räcker till. En kameraförsäkring har bättre villkor (men är också ofta dyrare) därför använder jag den. Folksams ger t.ex. nyvärdet tillbaka i ersättning på utrustning som inte är över 5 år. Jämför det med din allrisk special.
Du får ersättning om (labbskadeförsäkring) filmen skadas eller försvinner på labbet. Ersättning (kamerafunktionsförsäkring) om där är brister i funktionen hos kameran eller annan utrustning. (extrakostnadsförsäkring) på resan om kamera ellr annat förstörts, stulit, försvunnit, så du behöver hyra annan för att fullfölja uppdraget eller fotograferandet. (bild & negativ försäkring) om ditt arkiv med bilder blir förstört. Och en del annat smått o gott

Sluta snacka om alla andra försäkringar och vad du kan använda dem till.

Är du inte intresserad av en riktig kameraförsäkring så är det upp till dig. Men gnäll inte över att de inte finns eller att de inte gäller.

Då är min fråga till dig, är denna kameraförsäkring kopplad till företag?

För den försäkring jag beskrev ovan är exakt denna som Folksam erbjöd mig när jag talade med dom i telefon idag. Jag ringde som privatperson, då jag personligen tycker att det är just privatförsäkringar vi skall diskutera i tråden och inte ev. företagsförsäkringar som finns.. eftersom trådskaparen är just privatperson.

Är det så att dom ha ytterligare nån form av kameraförsäkring, med än bättre villkor en den som jag fick beskriven för mig idag.. då blir jag klart tveksam till FOlksam, som inte är på kundorienterade att dom upplyser mig om vilka olika slags kameraförsäkringar som finns.

Nej, den är inte kopplat till företag (vad jag vet)
Men du ska prata med någon som kan mycket om försäkringar. De flesta av Folksams ombud vet knappt vad de har för försäkringar att sälja eller villkoren för dem

Lars Johnsson skrev:
Nej, den är inte kopplat till företag (vad jag vet)
Men du ska prata med någon som kan mycket om försäkringar. De flesta av Folksams ombud vet knappt vad de har för försäkringar att sälja eller villkoren för dem

Det är nämligen så att det du skriver ovan stämmer ganska väl med den försäkring som Försäkringsmäklare L E Gefvert AB har tagit fram i samarbete med SFF för dess medlemmar.

http://www.gefvert.se/sff/kamera/villkor/Villkor 060501 I.pdf

Gefverts är den jag skrev om tidigare i tråden som SFFs använder.
Men antagligen så har de likheter. De vänder sig till proffs och dyrare utrustningar.

Då skall jag kontrollera med FOlksam igen efter helgerna.. jag tog som sagt inte reda på alla specialvillkor som gällde utan punktkontrollerade egentligen bara vad försäkringen sa om incheckad kamerautrustning, vilket ju ursprungsfrågan också handlade om.

För övrigt kan jag också upplysa dig om att någon transportförsäkring kan du tydligen inte längre teckna hos SAS.

En fråga till, har du utnyttjat försäkringen någon gång och då fått ut fullvärde på någon del av din kamerautrustning och den varit äldre än 2 år?

Nej jag har aldrig utnyttjat försäkringen för grejor äldre än 2 år. Men reglerna är tydliga. Nyvärdet upp till 5 år. Efter det så gäller dagsvärdet

Lars Johnsson skrev:
Nej jag har aldrig utnyttjat försäkringen för grejor äldre än 2 år. Men reglerna är tydliga. Nyvärdet upp till 5 år. Efter det så gäller dagsvärdet

Ytterligare en fråga ang den kameraförsäkring du har hos Folksam.. Är det en specialanpassad försäkring för just dig, du tagit hos dom?

Det går nämligen inte att via deras webbsida hitta ngt och deras specialförsäkring för kameror.

Ang värdeminskning på kameror, så fick jag vid kontakt med ett annat försäkringsbolag än Folksam reda på att man värderade analoga systemkameror annorlunda än de digitala. De digitala hade en snabbare nedskrivningstid än analoga.

angelcom skrev:
I stort sett ALLA säkerhetsvakter på ALLA flyplatser får konstiga ögon och och spända kroppsrörelser vid åsynen av en kamera efter 9/11. Men man kan väl knappast klandra dem, de gör ju bara sitt jobb. Som tidigare inlägg påpekat ska det inte vara några problem att ha kameran som handbagage. Vill du säkra upp så är ju en kamera i en ryggsäck en lugnare lösning. Helst med hus o objektiv isärplockat.

trevlig resa!

OK. Nu försöker jag styra in den här tråden på det som ursprungligen frågades efter.

Förra året reste jag i USA och stoppade naturligvis kameran och tillbehör i handbagaget. Eftersom jag gjorde flera byten och besökte många platser så flög jag med lite olika flygbolag och vissa envägsresor triggade TSA så det blev storkontroll (man blir "slumpvis" utvald och får en massa tecken längst ner på biljetten vid incheckning). Storkontroll betyder att man blir visiterad och bagaget öppnas och man tar strykprov på nästan allt i väskan för att detektera bombmaterial. Vid en av storvisitationerna så stod säkerhetskillen och rotade och tog strykprov tills han fick syn på kameran och tillbehören (2 st lösa objektiv + 1 objektiv på kameran, blixt, blixtsändare, filter mm) varvid han utbrister: "Oh, that's a nice camera!" ett snabbt strykprov på kameran och ett av objektiven och sedan var hela kontrollen slut. Inget kollande genom objektiven eller sönderplockande av kameran. Jag misstänker att han själv var fotograf eller bara gillade fotografer eftersom kontrollen gick så smidigt så fort han fick syn på kameran! :)

Inte på något ställe var kameran ett problem. Alla säkerhetskontrollanter släppte gladeligen förbi kameran utan protester eller att jag behövde ta av objektivet så jag tror inte det kommer bli några problem för dig heller.

Jag läste en rolig berättelse om hur man bäst tar kameran i det incheckade bagaget. Man skaffar en hård väska för kameran och tillsammans med kameran stoppar man ner en startpistol. Startpistoler är licensfria i USA men räknas som vapen på flyget. Vid incheckningen talar man om att man har en pistol i väskan varvid man får gå till specialincheckningen. Där får man visa pistolen för en kontrollant och sedan skall väskan låsas enligt en viss procedur. Det fina med detta är att flygplatserna och flygbolagen kommer att ha specialkoll på väskan eftersom man absolut inte vill bli anklagade för att slarva bort ett vapen på kontrollerad sida på flygplatsen. Vid destinationen kvitterar man ut väskan. Detta tips kom från en professionell fotograf i USA som alltid gjorde så med sin utrustning!

timlu skrev:
Jag läste en rolig berättelse om hur man bäst tar kameran i det incheckade bagaget. Man skaffar en hård väska för kameran och tillsammans med kameran stoppar man ner en startpistol. Startpistoler är licensfria i USA men räknas som vapen på flyget. Vid incheckningen talar man om att man har en pistol i väskan varvid man får gå till specialincheckningen. Där får man visa pistolen för en kontrollant och sedan skall väskan låsas enligt en viss procedur. Det fina med detta är att flygplatserna och flygbolagen kommer att ha specialkoll på väskan eftersom man absolut inte vill bli anklagade för att slarva bort ett vapen på kontrollerad sida på flygplatsen. Vid destinationen kvitterar man ut väskan. Detta tips kom från en professionell fotograf i USA som alltid gjorde så med sin utrustning!
Är de pistolerna dyra?

Robin Gyllander skrev:
Är de pistolerna dyra?

Ingen aning. Jag tror inte det. Det är väl vad vi kallade för ollonpistoler när jag var liten, dvs en kraftigare knallpulverpistol med pluggad pipa.

Däremot tror jag att de aluminiumväskor som tydligen krävs är rätt dyra. Jag har dock inte kollat upp det...

timlu skrev:
Ingen aning. Jag tror inte det. Det är väl vad vi kallade för ollonpistoler när jag var liten, dvs en kraftigare knallpulverpistol med pluggad pipa.

Däremot tror jag att de aluminiumväskor som tydligen krävs är rätt dyra. Jag har dock inte kollat upp det...
Undrar om det skulle gå med knallpulverpistol....
Räcker de där kända svindyra hårda plastväskorna?

timlu skrev:

Säkerhetsgurun Bruce Schneier har skrivit om detta. Kolla länken nedan!

http://www.schneier.com/blog/archives/2006/09/expensive_camer.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar