Annons

Kamera USA-resa

Produkter
(logga in för att koppla)
Du säger alltså att yrkesfotografer som reser runt i världen inte kan teckna en försäkring som ger dem ersättning för utrustningen som de checkar in :)

Du kan även på de flesta stora flygplatser/flygbolag teckna försäkring för ditt incheckade bagage som garanterar full ersättning på allt du checkat in.
(precis som du kan teckna livförsäkringar och liknande om planet störtar)

Men du har inte gjort det så jag antar att det inte går heller :)
Har du någonsin tecknat eller haft en riktig kamera/foto försäkring för yrkesfotografer som reser ???

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Du säger alltså att yrkesfotografer som reser runt i världen inte kan teckna en försäkring som ger dem ersättning för utrustningen som de checkar in :)

Du kan även på de flesta stora flygplatser/flygbolag teckna försäkring för ditt incheckade bagage som garanterar full ersättning på allt du checkat in.
(precis som du kan teckna livförsäkringar och liknande om planet störtar)

Men du har inte gjort det så jag antar att det inte går heller :)

Jag bara hänvisar till mina erfarenheter och mina diskussioner med flygbolag (SAS)

Men ok.. jag skall kontakta dom igen och kolla upp den här sortens försäkring.. för som sagt.. jag frågade i ett tidigare svar här.. vilket eller vilka försäkringsbolag där du kan teckna den här sortens försäkring.

Praktiskt taget alla större bolag. Och säkert flera små också.
De flesta kostar runt 2-4% av det försäkrade beloppet på kamera-grejorna. Ofta något mer om den ska gälla i hela världen.
När du tecknar den så får du visa kvitto/garantier eller grejorna/ foto på dem för försäkringsbolaget

Gersemi skrev:
Jag bara hänvisar till mina erfarenheter och mina diskussioner med flygbolag (SAS)

Men ok.. jag skall kontakta dom igen och kolla upp den här sortens försäkring.. för som sagt.. jag frågade i ett tidigare svar här.. vilket eller vilka försäkringsbolag där du kan teckna den här sortens försäkring.

Och vad är dina erfarenheter av kameraförsäkringar för yrkesfotografer ???

Lars Johnsson skrev:
Praktiskt taget alla större bolag. Och säkert flera små också.
De flesta kostar runt 2-4% av det försäkrade beloppet på kamera-grejorna. Ofta något mer om den ska gälla i hela världen.
När du tecknar den så får du visa kvitto/garantier eller grejorna/ foto på dem för försäkringsbolaget

Intressant, eftersom jag just hade den diskussionen med mitt försäkringsbolag för inte så längesedan och dom hade ingen lsning på just det här problemet.. Att checka in kameraprylar och kunna försäkra det om nu väskan försvinner..

Jo, jag är försäkrad hos ett av de större bolagen, som är både bra och lätta att ha att göra med vad gäller ersättningar

Yrkesfotografer som är medlemmar i journalistförbundet kan teckna sina hos Folksam. En vanlig kameraförsäkring kostar då 2,25% av det värdet på utrustningen om den ska gälla i Norden. 2,95% om den ska gälla i hela världen.

Du kan även skräddarsy din försäkring hos dem. Den kan då gälla för i princip vad som helst och var du vill. Men premien höjs givetvis beroende på vad och var du vill den ska gälla. Och hur riskfyllt det är. Och då pratar vi inte om små grejor som incheckat bagage :) Utan om vetenskapliga expeditioner, undervattens-foto, bergsbestigningar och liknande

Lars Johnsson skrev:
Yrkesfotografer som är medlemmar i journalistförbundet kan teckna sina hos Folksam. En vanlig kameraförsäkring kostar då 2,25% av det värdet på utrustningen om den ska gälla i Norden. 2,95% om den ska gälla i hela världen.

Du kan även skräddarsy din försäkring hos dem. Den kan då gälla för i princip vad som helst och var du vill. Men premien höjs givetvis beroende på vad och var du vill den ska gälla. Och hur riskfyllt det är. Och då pratar vi inte om små grejor som incheckat bagage :) Utan om vetenskapliga expedetioner, undervattens-foto, bergsbestigningar och liknande

Jo, men nu handlade som sagt inte tråden om någon som är Yrkesfotograf eller med i journalistförbundet (mig veterligen) utan om en amatörfotograf som skall resa till USA

Det är ju faktiskt så att är du inte journalist och yrkesfotograf.. så är den här möjligheten stängd. Nu är ju iof inte journalist en sk skyddad titel.. så iof.. hypotetiskt finns det en möjlighet att teckna den här sortens försäkring

SFFs kameraförsäkring tecknas hos Gefvert.
Jag kan inte så mycket om den men jag vet att de har en speciell tillägsförsäkring för transportskador.
De har även 4 olika kategorier och priser,
Studio
Norden
Europa
Hela Världen

Lars Johnsson skrev:
SFFs kameraförsäkring tecknas hos Gefvert.
Jag kan inte så mycket om den men jag vet att de har en speciell tillägsförsäkring för transportskador.
De har även 4 olika kategorier och priser,
Studio
Norden
Europa
Hela Världen

Nu diskuterar vi inte heller transportskador.. utan förlust av bagage.. också det en viss skillnad

Gersemi skrev:
Jo, men nu handlade som sagt inte tråden om någon som är Yrkesfotograf eller med i journalistförbundet (mig veterligen) utan om en amatörfotograf som skall resa till USA

Det är ju faktiskt så att är du inte journalist och yrkesfotograf.. så är den här möjligheten stängd. Nu är ju iof inte journalist en sk skyddad titel.. så iof.. hypotetiskt finns det en möjlighet att teckna den här sortens försäkring

Alla kan teckna den. Det är bara att kontakta Folksam. Inte bara journalister eller fotografer. Det är bara det att deras förbund amvänder Folksam. Precis som SEKO eller många andra förbund också gör. (sen har du ingen aning om ifall jag är journalistellr inte)

Gersemi skrev:
Nu diskuterar vi inte heller transportskador.. utan förlust av bagage.. också det en viss skillnad

Du missade tydligen den delen att man kan skräddarsy den till att gälla var och när som helst.........jag själv vet många som har försäkringar som gäller incheckar bagage.

Men tydligen tror du att bara för din billiga hem/reseförsäkring inte gäller så finns det inga försäkringar i världen som täcker bagaget.

Teckna en vanlig enkel försäkring på flygplatsen som garanterar att grejorna kommer fram eller annars full ersättning. Det tar tio minuter i vänthallen på de flesta flygplatser

Med risk för att den här tråden spårat ur, så tänkte jag rapportera det samtalet jag hade med Folksam på morronkvisten.

Jo det är helt riktigt som Lars J skrev, Folksam har en försäkring som heter Allrisk Special där du kan försäkra din kamerautrustnintg. Premien är drygt 2,5% av värdet på din utrustning, Dock är värdeminskning på kamerautrustning en brant fallande kurva, så efter två år är värdet 60%. jag fick tyvärr inget svar på om man såg olika på optik vs kamerahus ang värdeminskningen.

Vad gäller då när man är ute och flyger.. Tyvärr, inte ens den här försäkringen täcker incheckad kamerautrustning, utan du måste flyga med din kamerautrustning som handbagage.
Helt enkelt av den anledningen att kamerautrustning klassas som stöldbegärligt.

Överhuvudtaget ersätter inte Folksam incheckat som försvinner, dom hänvisade här till Flygbolaget, som ju har ett tak vad dom ersätter. Detta tak låg i våras (april-maj) på ca 10 000:-. Detta gäller oberoende om bagaget blir stulet eller bara försvinner..

Jag skall även kontakta SAS ang ev transportförsäkringar och svaret jag får där.. kommer jag att meddela här i tråden.

Ang transportförsäkring.. hade tidigare SAS en sådan, men den är tyvärr numera borttagen. Dom hänvisar till att skicka det med fraktflyg.

Gersemi skrev:
Ang transportförsäkring.. hade tidigare SAS en sådan, men den är tyvärr numera borttagen. Dom hänvisar till att skicka det med fraktflyg.
Agnetha, frågade du om SAS tillhandahåller någon försäkring om man skickar fotogrejorna med fraktflyg?

Jag var i Afrika i höstas med en fullproppad Airport Addicted (ThinkTankPhotoryggsäck som ligger någon millimeter inom tillåtet-handbagage-måtten men som vägde flerdubbelt mot det tillåtna...)

Möjligheten att skicka separat men fullt försäkrat är därför intressant inför framtiden.

cowboy skrev:
Agnetha, frågade du om SAS tillhandahåller någon försäkring om man skickar fotogrejorna med fraktflyg?

Jag var i Afrika i höstas med en fullproppad Airport Addicted (ThinkTankPhotoryggsäck som ligger någon millimeter inom tillåtet-handbagage-måtten men som vägde flerdubbelt mot det tillåtna...)

Möjligheten att skicka separat men fullt försäkrat är därför intressant inför framtiden.

Jag har inte hunnit ringa där fraktavd ännu.. men tänkte göra det lite senare.. så återkommer om detta.

Jag ringde det här fraktbolaget jag blev hänvisad till av SAS, nämligen Travelcard.

Ersättning där för ev skadat eller förlorad gods är 20 USD/kg.. finns alltså ingen försäkring som täcker fulla godset.

Han rekommenderade att man kollar med andra fraktbolag eller UPS exvis.

Gersemi skrev:
Med risk för att den här tråden spårat ur, så tänkte jag rapportera det samtalet jag hade med Folksam på morronkvisten.

Jo det är helt riktigt som Lars J skrev, Folksam har en försäkring som heter Allrisk Special där du kan försäkra din kamerautrustnintg. Premien är drygt 2,5% av värdet på din utrustning, Dock är värdeminskning på kamerautrustning en brant fallande kurva, så efter två år är värdet 60%. jag fick tyvärr inget svar på om man såg olika på optik vs kamerahus ang värdeminskningen.

Vad gäller då när man är ute och flyger.. Tyvärr, inte ens den här försäkringen täcker incheckad kamerautrustning, utan du måste flyga med din kamerautrustning som handbagage.
Helt enkelt av den anledningen att kamerautrustning klassas som stöldbegärligt.

Överhuvudtaget ersätter inte Folksam incheckat som försvinner, dom hänvisade här till Flygbolaget, som ju har ett tak vad dom ersätter. Detta tak låg i våras (april-maj) på ca 10 000:-. Detta gäller oberoende om bagaget blir stulet eller bara försvinner..

Jag skall även kontakta SAS ang ev transportförsäkringar och svaret jag får där.. kommer jag att meddela här i tråden.

Det är ingen allrisk försäkring vi har skrivit om. Utan en riktig kameraförsäkring.
Allrisk är ju något helt annat

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar