Annons

Kamera under 9 000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

FGummesson

Medlem
Hej!
Nu gäller det :p skriv vad den kamera ni tycker är bäst, till lägst pris (ink. kitobjektiv). Priset ska hälst inte överstiga 9 000kr

FGummesson skrev:
Hej!
Nu gäller det :p skriv vad den kamera ni tycker är bäst, till lägst pris (ink. kitobjektiv). Priset ska hälst inte överstiga 9 000kr

Du kommer att få ett svar från varje märkesläger (Canon, Nikon, Olympus, Pentax och Sony).

Min röst går till D80+18-135, precis som ovan.

Per.

Bästa kamera till lägst pris tycker jag Nikon D40 med kitobjektiv är för tillfället (3800:), men att rekommendera en kamera utan att veta behoven är omöjligt.

Jaha, då blir väl mitt Canon-svar den sprillans Canon 450D som jag haft några veckor nu. Då får du dessutom lite pengar över till t.ex. ett bidrag till en bra telezoom eller blixt. 9000 räcker också till en Canon 40D. Det finns en mil tråd med olika åsikter kring dessa två Canonkameror, men jag skulle alltså satsa på 450D. :)

Tror ditt val beror lite på hur du tänkt fota och hur mycket du gillar att pilla själv med inställningar. Alla kameror som föreslås är säkert bra, men alla har lite skillnader i prestanda, inställningsmöjligheter och features osv. Men allra viktigast: För 9000 hamnar du lätt på en nivå där du själv är den mest avgörande faktorn - inte kameran.

Canon EOS 450D med EF-S 18-55 3,5-5,6 IS går väl under 9000:-? i alla fall under 10k.

Den sopar väl banan med alla instegsmodeller just nu känns det som.

Nikon D80 med 18-135mm optik samt batterigrepp. Ett mkt mkt kompetent hus med en optik med ett mkt användbart zoomomfång. Dessutom hållr bildkvaliten samma höga klass som dagens modernare kameror.

Re: Re: Kamera under 9 000kr?

perstromgren skrev:
Du kommer att få ett svar från varje märkesläger (Canon, Nikon, Olympus, Pentax och Sony).

Canon - check
Nikon - check
Olympus - check
Sony - check

Pentax, någon? :)

Det finns ingen "bästa kamera", det är ett fåfängt letande. Alla märken (och modeller) har sina fördelar.

Per.

Re: Re: Re: Kamera under 9 000kr?

perstromgren skrev:
Canon - check
Nikon - check
Olympus - check
Sony - check

Pentax, någon? :)

Det finns ingen "bästa kamera", det är ett fåfängt letande. Alla märken (och modeller) har sina fördelar.

Per.

Ok jag fyller väl på med Pentax K10D som vann alla tre utmärkelser (TIPA, Camera Garnd prix mfl)som bästa semiprokameran 2007. Framröstad av ett 50-tal fototidningar i Europa och Japan.

Mina tips är

Nikon D80 med 18-135 eller Pentax k200d med 18-55

D80 kan du nog utvecklas mest med för att den har fler direktknappar och två inmatningsrattar vilket gör att allt går lite snabbare ;) samt så får du tillgång till hela nikkor sortimentet

k200an är nog den mest prisvärda eftersom du får både vädertätning och bildstabilisering i ett hus iställe för de andra modellerna där du måste gå upp i priskalss för att få något av de.

men det som är bra med båda är att du kan använda batterigrepp på de vilket gör att de blir skönare att hantera

mvh

Vad ska du använda kameran till? Tänker du bli en frenetisk samlare av gamla objektiv? Köp en Olympus eller Pentax. Ska du ta naturbilder, köp en Pentax. Ska du fotografera motorsport eller så och har en oändlig budget, köp en Canon. Har du oändlig budget och den ska matcha din märkesklädesoutfit och Porsche när du går på Sturecompagniet köp en Nikon. Gillar du TV-spel, köp en Sony. Vill du vara annorlunda, köp en Samsung eller Sigma.

Det beror ju på vad man menar med bäst. Minst brus vid höga iso? Bästa ergonomi? Snabbast? Snyggast?

Men det jag skulle vilja ha sagt är att inte allt hänger på kameran, utan väldigt mycket beror på val av optik.

Jag gillar Canon, och de har bra och oerhört prisvärda instegsmodeller; 400d, 450d och såklart den vassa 40d som är lite mer åt proffs-hållet. Har man en begränsad budget hade jag kanske inte valt den den dyraste kameran och kitobjektiv, utan satsat på en prisvärd kamera och lägga några kronor på ett bra objektiv, t.ex. tamron 17-50 f/2.8 för ca 4000kr men värt varenda krona.

FGummesson skrev:
Hej!

Nu när du läst alla dessa svar, kanske du inser att frågan inte går att besvara, eller hur?

Varför vill du förresten veta vilken kamera vi tycker är bäst? Tänker du köpa en? Vad ska du i så fall ha den till?

Per.

enkel87 skrev:
Det beror ju på vad man menar med bäst. Minst brus vid höga iso? Bästa ergonomi? Snabbast? Snyggast?

Men det jag skulle vilja ha sagt är att inte allt hänger på kameran, utan väldigt mycket beror på val av optik.

Och det är ju egentligen ännu värre: det mesta hänger på fotografen, taskigt nog...

Per.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto