Annons

Kamera till mobil till MMS

Produkter
(logga in för att koppla)

ocin

Medlem
Vad är det bästa och smidigaste sättet att ta en bild på en kompaktkamera (t.ex. en Canon Ixus) och sedan kunna överföra bilden till sin mobil (t.ex. en HTC) för att kunna MMSa iväg bilden direkt utan att behöva använda sladdar mellan kamera-dator-mobil?
Jag vet att det finns Eye-Fi kort som har inbyggd WiFi... men, hur bra funkar dessa?
Någon som har testat?
Och utöver detta, finns någon bluetooth-lösning kanske? För med Eye-Fi måste man ju trots allt vara i närheten av ett nätverk...

Andra lösningar? :)

Det finns en lösning..

Eye-fi Connect X2 4GB + Wi-Fi skall tydligen fungera utan tillgängligt nätverk, och det skapar ett eget trådlöst

Bengt

Du får skaffa en gammal hederlig SonyEricsson eller en Nokia. Dom har bägge datorprogram som kan skicka MMS när mobilen är ansluten via USB eller BT.

/Karl

MMS är väl lite förlegat? De flesta telefoner kan läsa mejl i dag. MMS har klara begränsningar. Ifall du skickar en bild till en abonnent kontrollerar MMS-C vilken terminal användaren har och komprimerar därefter ihop bilden så att upplösningen matchar mottagarens terminal. Storleken på bilden du skickar kan inte heller vara hur stor som helst vilket är ett problem ifall du skall skicka en JPG rätt ut ur kameran. 200 kb brukar vara gränsen för MMS, men det kan variera mellan olika operatörer.
De flesta kompaketer levererar större filer än så.

När jag skickar bilder till bekanta brukar jag alltid minska ner upplösningen till max 1000 px bred eller hög. Storleken på bildfilerna blir mycket mindre än orginal jpg. Smartphones med bildredigeringsprogram borde kunna utföra denna efterbehandling.

Har dock aldrig försökt koppla ihop min smartphone med en kompaktkamera för filöverföring.

Det är en mobil med "USB-On-The-Go" (USB-host) du behöver - plugga in kameran eller en kortläsare till mobilen med USB-sladd så kan du göra vad du vill med bilderna sen (MMS, Mail, Facebook, redigering, backup etc).

Kan varmt rekommenderas!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar