Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamera plus undervattenshus

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasse83

Medlem
Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en digital systemkamera och börja lära mig lite smått om fotografi, och det är så att om ca ett halvår åker jag till Thailand där det blir mycket snorkling osv, ska även ta dykcert.
Så det vore ju helt underbart att kunna ta med sig sin leksak ner under vattnet och ta lite fina kort på alla firrar som simmar förbi.

Jag är ganska intresserad av att köpa en Canon EOS 400D, den verkar kunna producera fina bilder samt vara enkel för en nybörjare, den är dessutom relativt billig.
är det någon som vet om det finns ett undervattenshus till den kameran(som inte tvingar mig att leva på nudlar om jag köper det).
Eller om det är någon som vet någon annan vettig kamera med uv-hus?

Inte för att vara elak, men släpp idén om att använda en DSLR under vattnet. Att det kostar en del är en sak, men inte den viktigaste tycker jag då jag inte vet något om din ekonomi.

För att kunna utnyttja systemkamerans fördelar under vattnet bör du vara rätt van med kameran i sig och foto i allmänhet. Sedan har jag inte sett någon som inte är van dykare ta bra bilder under vattnet. Visst kan man knäppa av några semesterminnen utan att ha koll på vare sig dykning eller foto, men det straffar sig lätt. En kamera i handen på en ren nybörjare leder tyvärr rätt ofta till trasiga koraller och ofrivilliga uppflytningar.

Åk på resan. Ta dykcert och njut av en ny värld. Skaffa en kamera på resan om det är billigare där, men skippa uv-huset den första tiden. När du dykt ett tag kan du skaffa en kompakt av något slag och testa om det är något för dig. Om det sedan visar sig att du fastnar helt för uv-foto och vill ha en systemkamera ändå är det bara att gratulera. De extra tusenlappar du då lagt för kompakten är försumbara i den kostnad du får för den stora utrustningen.

Dykning är kul och UV-foto är kul och jag vill inte avskräcka dig. Men jag har inte sett någon som gjort färre än 100 dyk och fotat en hel del på land som tagit bättre bilder med DSLR under vattnet, än de kunnat göra med en enklare kompakt.

Hej Lars

Jag kan bara hålla med Henrik om att det är bättre för dig att ta detta i etapper. Om du inte har dykt tidigare, är det bättre att du fokuserar dig på dykningen till 100% innan du börjar med fotograferingen. Jag skulle inte ens rekommendera dig att ha med en pocketkamera i början då du ändå kommer att ha fullt upp att kontrollera dig själv och din dykutrustning. När du kommit så långt att dykningen fungerar av sig själv och du behärskar avvägningen, kan du börja med fotografering.
Ta istället Thailandsresan som en ren dyksemester och njut av det du kommer att se.

okej tackar så hjärtligt för tipsen :)
Ni har förmodligen rätt, kommer nog ha mycket att lära mig med bara dykningen.
Jag har snorklat en del där förut och man blir ju helt fast. Och väldigt ivrig när man har planerat en till resa dit :)

Och så var jag ändå i svängarna att köpa mig en ny kamera, så då tänkte jag köpa allt som behövs direkt.
Men ni har helt rätt, ska lägga mer energi på att lära mig dyka först och träna på att knäppa lite vettiga kort på land istället!

Tack igen för att ni tog er tid, och hjälpa mig att tänka rätt:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar