ANNONS
Annons

Kamera på hästryggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle v S

Medlem
Om några veckor åker jag till Island för att rida några dagar med dottern. Det blir långa dagar på hästryggen.

Har någon på fotosidan erfarenhet av att ta med sig systemkamera under längre ridturer,

Risken är ju att skakningarna påverkar kameran, särskilt när man töltar, travar och galopperar mycket,

Några bra råd tack!

Calle v S

Lowe Topload Zoom 2 + TLZ Chest Harness = oslagbart

På hästryggen använder jag Lowe Topload Zoom 2 med TLZ Chest Harness, kameran sitter då bergfast på bröstet utan att flaxa omkring och du kan få fram den med ena handen utan att behöva släppa tyglarna.

I en Topload Zoom 2 får man nätt och jämnt ner en Nikon F100 med batteripack och ett kortare objektiv.

Väskan är hyfsat dammtät (jag har bara använt den i Afrika) men jag är lite tveksam hur den funkar i regn.

Jag tror inte du ska oroa dig för skakningarna - klarar din kropp det så klarar nog kameran det.

Var däremot försiktig om du rider en riktigt livlig häst som drar iväg okontrollerat stimmar bockar och försöker slänga av dig - i sådana lägen har jag inget fastspänt på kroppen och inga hårda föremål i fickorna och använder skyddsväst.

Tänk bara på att du pga smittorisk inte får föra in något på Island som varit i kontakt med häst.

Så låna inget från någon ryttare.

Tack för alla råd

Tack för alla goda råd.
Jag ska ta och testa ett par av förslagen och se vad som kan fungera för mig.
Lyckligtvis jobbar jag nära Scandinavien Photos butik i Sthlm (hm, man kanske inte ska nämrna företagsnamb här, men de har en hel del kameraväskor i butiken)
Tack!
Calle

Jag plockar fram denna tråd igen. Är ute efter en prisvärd (pris är viktigt) och relativt säker lösning för att kunna ha med kameran på mina ridturer, man ser ju allat man skulle vilja fota när man inte har med kameran.

Jag hittar inte Chest Harness på scandinavian photo, men väskan var ju prisvärd. Frågan är hur bra den skyddar. Visst får man väll ta det lite lugnare när man har med sig kameran på ridturen men en olycka händer ju alltid så lätt.

Har ni andra ideer? Eller vart ska man handla?

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar