Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera och tält= kondens?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Har tältat rät många gånger med kameran och första gånge vart den helt igenimmad när jag vaknade. Har löst det genom att ha kameran i sovsäcken men det är ej så bekvämt att dela säng med en 30d. Har ni några tips förutom plastpåse?

Stängd kameraväska....
Under natten bildas mer eller mindre med kondens i tältet som en kombination av din kroppsvärme och andedräkt samt aktuell utetemperatur. Om du helt enkelt låter kameran slagga i sin väska/rygga och ha den stängd, så lär du slippa kondensen.

/Oscar

Skaffa såna små påsar med silikonkulor. Kommer inte på vad dom kallas just nu. Såna man brukar få med i förpackningar som drar åt sig fukt.

Har ni några tips förutom plastpåse?
Ditt problem är ett fenomen som kallas dagg. När luftens temperatur sjunker (vilket den normalt gör när solen gått ner) kan den inte längre innehålla så mycket vattenånga. Den relativa luftfuktigheten stiger till över 100 procent. Då förvandlas vattenånga till flytande form, vilket visar sig i form av små droppar på föremål som är i kontakt med luften, t ex grässtrån, tältduken -- och din kamera. Jag har svårt att komma på fler än två sätt att undvika detta:

1. Se till att kameran inte kommer i kontakt med luften. Plastpåse, alltså.
2. Se till att kameran håller högre temperatur än luften. T ex genom att placera den i sovsäcken.

Absiden

Hej!

Ha kameran och övrig utrustning i stängd väska och plasera den i absiden. Väldigt lite kondens bildas om ventilen i gavel eller tak i tältet är lite öppen.

/Per

Ignen vitts å strula med plastpåsar och dylikt. Som Stefan skriver. Stängd kameraväska.. som tillåts aklimatisera sig långsamt..

MVH Niclas,

Hej!

Ha kameran och övrig utrustning i stängd väska och plasera den i absiden. Väldigt lite kondens bildas om ventilen i gavel eller tak i tältet är lite öppen.

/Per

Precis som Per skriver. Förvara kameran i stängd väska i absiden och se till att ventilerna är öppna och tältet i vindriktning så fukten ventileras bort, har aldrig haft problem när jag följt dessa små åtgärder.

Har tältat rät många gånger med kameran och första gånge vart den helt igenimmad när jag vaknade. Har löst det genom att ha kameran i sovsäcken men det är ej så bekvämt att dela säng med en 30d. Har ni några tips förutom plastpåse?
ta en whiskey eller två innan du lägger dig , kameran och du glider därmed långsamt in i dimman och du har ej heller några problem med att dela säng med 30d.
se till att du har linsskydd

Jag tror oxå på att ha kameran i absiden i en stängd väska. Men ta ur batteriet och dela sovsäck med det så kan du med säkerhet ta en fin morgonbild. Även reservbatteriet, om du har ett, ska slagga i snarkpåsen. Undvik att ta fram kameran i tältet, den här årstiden är det garanterat kondensläge så fort man är i tältet.

ANNONS